W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity pojawiły się pociągi pendolino, które będą kursować na trasach z Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic i Krakowa. Jak zapowiada przewoźnik, dzięki nim podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia – 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć z prędkością powyżej 160 km/h. Z kolei Przewozy Regionalne (PR) w nowym rozkładzie zmniejszyły liczbę pociągów interRegio. Od 14 grudnia jest osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe i trzy połączenia sezonowe. Dodatkowo dzięki wsparciu finansowemu od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w nowym rozkładzie znajduje się sześć pociągów z Łodzi do Warszawy. W województwach lubuskim, kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim do kursowania pociągów spółki Przewozy Regionalne wprowadzone zostały niewielkie zmiany. Nowością jest powrót Przewozów Regionalnych do woj. śląskiego. W nowym rozkładzie jazdy przywrócono połączenie kolejowe do Zakopanego. Do zimowej stolicy Polski będą kursować regularnie pociągi spółek PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. W sieci jest coraz więcej sprzeciwów dla polityki PKP, która z jednej strony wprowadza na tory nowoczesne pendolino, a z drugiej rezygnuje z wielu tańszych połączeń.
Głosy oburzonych pasażerów pojawiły się na facebookowych profilach.
„Sprzeciwiamy się likwidacji tanich połączeń między Krakowem a Warszawą na rzecz kursów pendolino! Ratujmy polską kolej!”
„Jako pasażerowie jesteśmy oburzeni informacją o likwidacji połączenia kolejowego między Krakowem a Warszawą, dotychczas obsługiwanego przez pociąg »Matejko«. Zastąpienie go przez dużo droższe pendolino zmusi ogromną część osób do znalezienia innego, tańszego środka transportu, co z całą pewnością wpłynie negatywnie na wyniki finansowe PKP”.
„Kolej powinna być osią transportu, ale w cenie dostępnej dla większości obywateli” – zwraca uwagę Wojtek, jeden z członków facebookowej społeczności. PKP IC zajęło stanowisko w sprawie swojej oferty. W specjalnym oświadczeniu, można przeczytać m.in.: „Nie jest prawdą, że pociągi segmentu ekonomicznego są wypierane przez pociągi Express InterCity Premium (EIP). W stosunku do obecnego rozkładu, w nowym pociągów TLK będzie więcej – dziś jest ich 263, a od 14 grudnia 266. Pomiędzy Warszawą, a każdym z miast obsługiwanych przez pociągi EIP, pociągów TLK będzie tyle samo lub więcej”.