Wiadomość została wysłana.
W oblężonym przez Niemców Leningradzie Dymitr Szostakowicz zaczyna komponować poświęconą temu miastu symfonię, siódmą w swoim dorobku. Tymczasem miasto pada ofiarą hitlerowskiego barbarzyństwa i głodu – tak samo, jak wcześniej (oraz później, a nawet w trakcie oblężenia) cierpiało z powodu stalinowskiego terroru. Szostakowicz, choć ma więcej szczęścia niż niektórzy artyści, i nie jest represjonowany, także żyje w ciągłym strachu – i przed Niemcami, i przed NKWD. Cierpi, podobnie, jak jego miasto. W końcu wraz z rodziną zostaje ewakuowany do Kujbyszewa.
Klamrą spinającą tę dramatyczną opowieść o mieście i jego mieszkańcach jest leningradzka premiera VII Symfonii w wykonaniu reaktywowanej orkiestry radiokomitetu. Transmitowany przez radio koncert jest symbolem zwycięstwa obrońców miasta, ale także propagandowym triumfem reżimu. Błyskawiczna kariera utworu wynika na równi z jego artystycznych walorów, co z polityki, symbolizując wolę walki i żywotność Leningradu.
Leningrad opowiada o cierpieniu, agonii, ale i zbawieniu, które dokonuje się w śmierci i przetrwaniu. – „Washington Post”
O autorze:
Brian Moynahan (ur. 1941) – angielski pisarz i dziennikarz. Ukończył historię na Uniwersytecie w Cambridge. Publikował m.in. w „Town Magazine”, „The Yorkshire Post”, „The Times”. W „The Sunday Times” pełnił funkcję European Editor. Pracował również jako korespondent wojenny. Uznanie przyniosły mu książki historyczne – wydana w 1994 roku The Russian Century (wyd. pol. Historia XX wieku, 1995), The British Century (1997) oraz Tyndale: If God Spare My Life (2002).