• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Międzynarodowy Festiwal JAZZ 2016

08:54, 22.11.2016
Międzynarodowy Festiwal JAZZ 2016 Wielkimi krokami zbliża się Międzynarodowy Festiwal JAZZ 2016, który patronatem objęła Telewizja Polska. Podczas serii koncertów mających miejsce od 3-ego do 11-ego grudnia, na warszawskich scenach zagrają muzycy jazzowi światowej sławy, w tym również polscy wirtuozi tego gatunku.

Wielkimi krokami zbliża się Międzynarodowy Festiwal JAZZ 2016, który patronatem objęła Telewizja Polska. Podczas serii koncertów mających miejsce od 3-ego do 11-ego grudnia, na warszawskich scenach zagrają muzycy jazzowi światowej sławy, w tym również polscy wirtuozi tego gatunku.

fot. Krzysztof Kobyliński  – Sagrada Familia
fot. Krzysztof Kobyliński – Sagrada Familia

Podziel się:   Więcej
3. XII Andy McKee /USA/ - przedstawiciel nowej generacji amerykańskich gitarzystów jazzowych - Klub Hybrydy, godz.20.00

8. XII „Jean “Luc Ponty Quartet with guest Adam Bałdych”
Najwybitniejszy skrzypek jazzowy świata w konfrontacji z czołowym polskim skrzypkiem - Sala Palladium, godz. 19.00
(William Lecomte, keyboards - Guy Nsangué Akwa, basse - Damien Schmitt, batterie)

9. XII „Janczarski & McCraven Quintet” (PL/USA) w ramach cyklu Polish Jazz International - Muzeum Powstania Warszawskiego, godz.20.00
(Borys Janczarski - ts, Stephen McCraven - dr, Rasul Siddik - tp, Adam Kowalewski - b, Joanna Gajda – p)
10. XII Krzysztof Kobyliński „Sagrada Familia” - recital fortepianowy, Muzeum Powstania Warszawskiego, godz.20.00

11. XII Kamil Piotrowicz Sextet - koncert promujący CD ‘”Popular Music” wytw. Hevhetia Nowy Świat Muzyki, godz.20.00 Kuba Więcek - soprano and alto saxophone, Piotr Chęcki - tenor saxophone, Emil Miszk – trumpet. Kamil Piotrowicz - piano/compositions, Andrzej Święs - double bass, Krzysztof Szmańda – perkusja.
Imprezy towarzyszące:

„Poranki Jazzowe” dla dzieci: 10 i 17 grudnia 2016r. Kino Muranów godz.11.00

„Wieczór Louisa Armstronga” Grupa M.Pijewskiego - 7.XII 2016 Ośrodek Kultury w Grójcu godz.19.00

Wystawa fotografii Andrzeja Rumianowskiego ze zbiorów Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda: „Jazz in Poland”.
1. Andy McKee – gitarzysta /po raz pierwszy w Polsce

Andy McKee - były muzyk Prince’a, wirtuoz gitary uwielbiany przez internautów na całym świecie, po raz pierwszy zagra dla polskiej publiczności 3 grudnia w Klubie Hybrydy w Warszawie a także w Poznaniu i Sopocie.
Andy McKee bez wątpienia znajduje się w elitarnym gronie najlepszych gitarzystów akustycznych na świecie. Jego nagrania dostępne na YouTube mają ponad 200 milionów wyświetleń, co tylko podkreśla znaczenie granej przez niego muzyki. To, co przyciąga coraz większą liczbę entuzjastów jego twórczości i co wyróżnia go spośród innych artystów to fakt, iż jego wirtuozerska muzykalność bazuje na wielkim skupieniu na strukturze utworu oraz zachowaniu melodyjności. Fani podkreślają, iż koncerty Andy’ego dostarczają ogromnych wrażeń – w magiczny sposób struny zamieniają się w całą orkiestrę, gdy artysta swymi dłońmi wydobywa z gitary kolejne dźwięki przypisywane innym instrumentom. Często sięga po wyjątkową gitarę harfową. Szukając określenia dla jego stylu, najbardziej trafnym wydaje się być połączenie charakterystycznych cech twórczości Tommy’ego Emmanuela i Michaela Hedges’a.
W ciągu ostatnich dwóch lat, Andy McKee odbył tourne po Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Kanadzie, Meksyku, Francji, Anglii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Chinach, Japonii, Korei Południowej, Południowo-Wschodniej Azji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Rosji. W ostatnim okresie zdobył także ogromne uznanie, grając gościnnie jako solista i gość specjalny u boku nieżyjącego już Prince’a podczas jego australijskiej trasy koncertowej. Strona artysty: www.andymckee.com
2. JEAN LUC PONTY QUARTET

William Lecomte – keyboards, Guy Nsangué Akwa – basse, Damien Schmitt - batterie

„Dokładnie 73 lata temu urodził się jeden z największych skrzypków w historii nie tylko jazzu, ale i muzyki w ogóle. Człowiek, który przejął pałeczkę po Stephanie Greppellim i stanął w forpoczcie ekipy, która wyniosła ów instrument na nowy poziom. Muzyk, o którego albumach można powiedzieć, że są prawdziwą biblią, wzorcem z Sevres dla muzyki fusion – to właśnie Jean-Luc Ponty”.
W wieku 16 lat rozpoczął studia w konserwatorium muzycznym, które ukończył dwa lata później z najwyższym wyróżnieniem – Premier Prix. Przez trzy kolejne lata grał w orkiestrze symfonicznej na skrzypcach. W tym samym czasie udzielał się w lokalnym jazzbandzie, grając na klarnecie. Jego fascynacje jazzowe skupiały się wokół muzyki Milesa Davisa i Johna Coltrane'a, pod wpływem którego grał przez pewien czas na saksofonie tenorowym.
W 1964 roku założył wraz z Rene Urtregerem kwartet jazzowy, który odniósł sukces na festiwalu w Antibes. To pozwoliło mu na pracę z wieloma znakomitymi muzykami. W 1966 roku nagrał wraz ze Stuffem Smithem, Stéphane'em Grappellim i Svendem Asmussenem (Violin Summit) płytę koncertową i podpisał kontrakt z wytwórnią World Pacific. Na przełomie lat '60 i '70 skierował swą twórczość w stronę awangardy, nagrywając solowe płyty (np. Electric Connection) oraz współpracując z Frankiem Zappą i jego "Mothers of Invention". W roku 1974 dołączył do nowo sformowanego składu Mahavishnu Orchestra, prowadzonego przez Johna McLaughlina, uczestnicząc w nagrywaniu 2 albumów (Apocalypse oraz Visions of the Emerald Beyond), jednak już rok później rozpoczął samodzielną karierę, nagrywając niemal co roku solowe płyty jazzrockowe. Na jego albumach pojawiają się takie gwiazdy jak Allan Holdsworth, Daryl Stuermer, Scott Henderson. Sam Ponty rzadko występuje jako side-man u innych wykonawców. W 1994 wraz z basistą i gitarzystą grupy Return to Forever – Stanleyem Clarkiem i Alem Di Meolą nagrali podczas Montreux Jazz Festival akustyczny album The Rite of Strings i często występują w tym zestawie.
Jean-Luc Ponty prowadzi także grupę pod nazwą "JLP Band", w składzie: William Lecomte (instr. klawiszowe), Guy Nsangué Akwa (gitara basowa), Damien Schmitt (perkusja), Taffa Cissé (instr. perkusyjne). W dyskografii ma nagrana z najwybitniejszymi jazzmanami na ponad 30 płytach. W 1969 roku Frank Zappa skomponował muzykę do solowej płyty Jean-Luc w King Kong ( Świat Pacyfiku ). W 1972 roku Elton John zaprosił Ponty wystąpił na jego albumie Honky Chateau. W ciągu roku - za namową Franka Zappy Ponty wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie pracował w Los Angeles. Podczas współpracy z John McLaughlin 's Mahavishnu Orchestra powstał znaczący album Apocalypse (1974) oraz wersje solowe dla prestiżowej wytworni Atlantic Records .
W dorobku ma szereg własnych kompozycji wykonywanych rzez Pittsburgh New Music Ensemble, The Radio City Orchestra w Nowym Jorku, a także z orkiestrami symfonicznymi w Montrealu, Toronto, Oklahoma City i Tokio.
W 1997 roku Jean-Luc Ponty tworzy nowa grupę w stylistyce fusion. skupiającą muzyków amerykańskich i afrykańskich

W kwietniu 2012 Ponty rozpoczyna występy z akustycznym trio z gitarzystą Biréli Lagrène i basistą Stanley Clarke. W 2014 Ponty nagrywa znaczący album jazzowy pt. D-Stringz z Biréli Lagrène i Stanley Clarke dla Impulse / Universal Music France. Jean-Luc Ponty używa często 5-strunowych skrzypiec elektrycznych a nawet 6-strunowych, którym nadal nazwę Violectra. Był też jednym z pierwszych, który zastosował system midi umożliwiający użycie dźwięków syntezatora.

Znaczący moment w karierze to zaproszenie w 2011 roku przez wybitnego pianistę Chick Corea do grupy Return to Forever na serię koncertów w t.zw. "Return to Forever IV ', który był czwartym wcieleniem tego zespołu. W ciągu swej kariery występował we wszystkich niemal krajach świata.
3. Janczarski & McCraven Quintet „Travelling East West”

Borys Janczarski - ts, Stephen McCraven - dr, Rasul Siddik - tp, Adam Kowalewski - b, Joanna Gajda – p. Borys Janczarski Quintet to synteza pięciu muzycznych charakterów, pięciu odmiennych wrażliwości. Tworzą go doświadczeni muzycy, na codzień członkowie zespołów gwiazd tak rodzimej jak i zagranicznej sceny jazzowej. W kwietniu zespół nagrał w Paryskim studio Bopcity płytę, której premiera odbyła się 2015r. w Warszawie Borys Janczarski po ukończeniu studiów prawniczych we Francji szlifował swoje umiejętności muzyczne w Chorzowie pod okiem Piotra Wojtasika oraz w zespołach Kazimierza Jonkisza i Monty Watersa. Współpracował, między innymi z Billy Harperem (DVD: „BILLY HARPER in Concert: Live From Poland”), Monty Watersem, Ishamem „Rusty” Jonesem, Kevinem Mahoganym, Ronnie Cuberem (CD, Kazmierzem Jonkiszem. Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Sławomirem Kulpowiczem, Piotrem Wojtasikiem, Arturem Dutkiewiczem. Uczestniczył w nagraniach muzyki filmowej, między innymi do filmów: „Chaos”, reż K.Żuławski, „Wojna Polsko-Ruska”, reż K.Żuławski,„Ki”, reż.L.Dawid, „Całe Mnóstwo Miłości”, reż. B.Kaczmarek.

Stephen McCraven - amerykański perkusista, mający na swoim koncie współpracę z takimi gigantami jazzu jak Sam Rivers, Yusef Lateef, Benny Golson, Mal Waldron, Freddie Hubbard, David Murray, od przeszło dwudziestu lat współtworzy kwartet legendarnego saksofonisty Archie Sheppa. Profesjonalną karierę rozpoczął w zespole awangardowego saksofonisty Mariona Browna /1977/. Obecnie mieszka w Paryżu.

Rasul Siddik - urodzony w St. Louis, wyrastał wśród takich postaci jak Julius Hemphill, Oliver Lake, Lester Bowie, Joseph Bowie, Baikida Caroll i John Hicks co kształtowało jego profil artystyczny w stronę muzyki eksperymentalnej. Współpracował z twórcami i pionierami światowego jazzu awangardowego i eksperymentalnego jak: Joseph Jarman, Muhal Richard Abrams, Henry Threadgill oraz legendarna AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians), współtworząc wraz z Sabu Zawadi – BLACK ARTIST GROUP OF CHICAGO czy NOW! SEXTET z perkusistą Tani Tabbalem. Obecnie gra z legendarnymi muzykami amerykańskimi takimi jak Bobby Few, John Betsch lub Henry Grimes, Katherine Roberts, Hamiet Bluiett, Raymond Eldridge, Tayammun Falah.

Joanna Gajda - absolwentka klasy fortepianu Wojciecha Niedzieli na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, wykładowca na Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracowała m.in. Billy Harperem, Newman Taylor Bakerem, Johnem Betschem, Borysem Janczarskim, Kazimierzem Jonkiszem, Judy Bady, Deborą Brown. Wraz z zespołem Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa jest laureatką pierwszej nagrody na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach w 2002 roku.

Adam Kowalewski – wykładowca na Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kontrabasu i gitary basowej. Od roku 2005 współpracuje ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym. Występował w wielu krajach u boku takich gwiazd, jak Bennie Maupin, Eddie Henderson, Gary Bartz, John Abercrombie, Nigel Kennedy, Jeff Beck ,John Purcell, Kevin Mahogany, Steve McCraven, John Gross, Scott Hamilton, Duffy Jackson, Dolph Castellano, Karin Krog, Andy Mandorff, Wolfgang Puschnig, Dave Friedman, Tuna Otenel, Rusty Jones,Lee Konitz, Dino Saluzzi, Stephen Riley.
4. Krzysztof Kobyliński „Sagrada Familia”

Krzysztof Kobyliński gra nie tylko jazz ale od samego początku swojej drogi muzycznej uprawia również inne gatunki muzyczne jak etno, czy muzyka klasyczna. Kreacja artystyczna jest dla niego indywidualnym procesem, na który wpływają elementy otaczającego go świata. W ten sposób powstał zbiór utworów Sagrada Familia nawiązujący do niezwykłego dzieła Antonio Gaudiego – Katedry Sagrada Familia w Barcelonie. Ta budowana przeszło sto świątynia jest przykładem pasji, wizji, wiary i nadziei w jednym. Muzyka Krzysztofa Kobylińskiego powstała podczas pobytu kompozytora w Barcelonie i jest fortepianową transkrypcją impresji przeżytych wrażeń. Stanowi swoisty pokłon dla tego dzieła architektonicznego i jego twórcy. Aranżacja utworów Krzysztofa Kobylińskiego jest wykonywana jako solowa improwizacja jazzowo-klasyczna.
Krzysztof Kobyliński, kompozytor, pianista, band leader oraz twórca wydarzeń muzycznych, jest autorem utworów wykonywanych przez najważniejszych muzyków współczesnego jazzu, jak: Branford Marsalis, Richard Galliano, Mike Stern, Randy Brecker, Trilok Gurtu,Paolo Fresu, Aron Parks, Joey Calderazzo czy Roby Lakatos.
Jako pianista występował i nagrywał z czołówką artystów polskich i zagranicznych.

Komentarze wybitnych artystów jazzowych o muzyce Krzysztofa Kobylińskiego:
 
Randy Brecker: Jego muzyka jest liryczna, wesoła i wzruszająca. Posiada perfekcyjne połączenie melodii z piękną harmonią.
Bireli Lagrene: Krzysztof Kobyliński jest dobrym kompozytorem i twórczym artystą.
Richard Galliano: Jego kompozycje są naprawdę piękne. Jest w nich dużo wrażliwości i melodyjności. Ta muzyka jest jak podróż w czasie, jak film.
Trilok Gurtu: Naprawdę bardzo lubię jego muzykę. Odzwierciedla jego ducha, jest skoncentrowany na fortepianie. Jarosław Śmietana: bardzo wrażliwa muzyka. Napisał inspirujące kompozycje.
Bill Evans (o tym co czuje, grając utwory Krzysztofa Kobylińskiego): Czuję się świetnie, aż do końca moich palców. To bardzo dobre melodie, pasujące do mojego saksofonu i stylu. Brzmi to jakbyśmy grali razem od wielu lat, a przecież gramy wspólnie od niedawna. Czuję się w tej współpracy bardzo naturalnie, a nie ze wszystkimi muzykami mam takie poczucie. To szczególna sytuacja.
5. KAMIL PIOTROWICZ SEXTET

Kuba Więcek - soprano and alto saxophone, Piotr Chęcki - tenor saxophone, Emil Miszk – trumpet. Kamil Piotrowicz - piano/compositions, Andrzej Święs - double bass, Krzysztof Szmańda – perkusja.

Kamil Piotrowicz Sextet przedstawi podczas Festiwalu JAZZ 2016 nowy skład swego zespołu promując wydaną ostatnio płytę "Popular Music" przez słowacką wytwórnię Hevhetia [Hevhet-Tune]. Program złożony jest z autorskich kompozycji, łączących elementy jazzu, muzyki współczesnej, folkloru polskiego i minimalizmu.
Zespół ma już na swoim koncie liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.:
- Nagrodę Indywidualną za kompozycje na 51. Jazz Nad Odrą (14-20.04.2015)
- Grand Prix w konkursie „Powiew Młodego Jazzu” na XIII Międzynarodowym Festiwalu Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze (26-28.10.2014)
-I miejsce na Blue Note Jazz Competition w Poznaniu (17-19.10.2014)
-I miejsce na XVII Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (2.05.2014).

Jan Ptaszyn Wróblewski: „Najchętniej w finale Bielskiej Zadymki widziałbym nie trzy, ale pięć zespołów, mając na myśli dwa konkretne. I dziś polecam uwadze Państwa jeden z nich – Kwintet Kamila Piotrowicza. Lider po za grą na fortepianie i oryginalną koncepcją zespołową frapuje także niecodziennymi kompozycjami. Z konieczności posłużę się rejestracją tegoż kwintetu dokonaną na jeleniogórskim konkursie, gdzie zresztą chłopaki zostali laureatami. Kompozycja zwie się ‘Centurio’.
Kamil Piotrowicz na polskiej scenie jazzowej zadebiutował świetnie przyjętą płytą „Birth” (Hevhetia, 2015) Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie w klasie kompozycji prof. dr hab. Leszka Kułakowskiego na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2015 roku odbył półroczne stypendium w prestiżowym Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze, gdzie obecnie rozpoczął studia magisterskie. Koncertował w wielu krajach Europy.

Kuba Więcek – saksofonista, kompozytor, obecnie student prestiżowego Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. W jego grze słychać wpływy jazzu, folku oraz muzyki klasycznej. Pobierał lekcje u takich mistrzów, jak: Lee Konitz, David Binney, Chris Speed, Dick Oatts, Peter Evans, Jim Black. Koncertował w Danii, Szwecji, Holandii, Francji, Niemczech, Belgii, Anglii na Łotwie oraz USA i Indiach. Współpracował z takimi artystami jak Mike Stern, Gilad Hekselman, Rafał Sarnecki, Michał Barański czy Łukasz Żyta.

Piotr Chęcki – absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie saksofonu prof. Macieja Sikały. Stypendysta i laureat wielu nagród, zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzowej.

Emil Miszk
– absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, współtworzy wiele formacji związanych z trójmiejskim środowiskiem muzycznym: Jan Konop Big Band, Critical Level, Kamil Piotrowicz Quintet, Piotr Lemańczyk Quartet North, kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses.

Andrzej Święs – absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2005) oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2008). Występował z tak uznanymi muzykami, jak m.in.: Lee Konitz, Greg Osby, George Garzone, Karl Martin Almqvist, Jacques Schwarz-Bard, Judy Bady, Keith Javors, Grace Kelly, Jason Palmer, Pete McCann. Na stałe współpracuje z kwartetem Soundcheck, Zbigniewem Namysłowskim, Maritą Alban Juárez, Kocin Kociński Trio oraz Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio. Album „Pathfinder” Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio w 2013 roku nominowany był do Nagrody Muzycznej Fryderyk w kategorii Album roku – muzyka jazzowa.

Krzysztof Szmańda – ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskine'a, Ndugu Chanclera i Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, która w październiku 2004 roku zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma polskimi zespołami jazzowymi m.in. Adama Pierończyka, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Trifonidis Orchestra. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 nagrodę specjalna na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Zatrudniony jest też na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.