• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Polskie akcenty na festiwalu filmowym w Cannes

08:09, 09.05.2018
Polskie akcenty na festiwalu filmowym w Cannes

Kadr z filmu „Zimna wojna”
Kadr z filmu „Zimna wojna”

Podziel się:   Więcej
Najważniejszym polskim akcentem na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes będzie światowa premiera „Zimnej wojny”, nowego filmu Pawła Pawlikowskiego, twórcy nagrodzonej Oscarem „Idy”. Wyczekiwany zarówno przez widzów jak i krytyków obraz powalczy o Złotą Palmę, najważniejszą nagrodę festiwalu. To pierwszy od 28 lat tytuł w języku polskim, który znalazł się w canneńskim Konkursie Głównym. Dotychczas Polacy przywozili z Francji tę stauetkę dwukrotnie: w 1981 r. jury doceniło „Człowieka z żelaza” Andrzeja Wajdy, w 2002 r. polsko-francuskiego „Pianistę” Romana Polańskiego.

„Zimna wojna” to polsko-francusko-brytyjski dramat, do którego zdjęcia realizowano w Polsce, Francji i Chorwacji. Jego akcja osadzona jest w latach 50. i 60. XX wieku. Na tle rzeczywistości stalinowskiej Polski rozgrywa się historia wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią być ze sobą i jednocześnie nie mogą bez siebie żyć. W filmie występują m.in. Joanna Kulig, Tomasz Kot, Agata Kulesza oraz Borys Szyc. Ważnym jego elementem jest połączenie polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku. Za scenariusz – obok Pawlikowskiego – odpowiadali także Janusz Głowacki oraz Piotr Borkowski. Twórcami scenografii są Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński, a autorem zdjęć Łukasz Żal. Film wejdzie na ekrany polskich kin 8 czerwca.

W Konkursie Głównym, obok 20 innych produkcji – w tym m.in. nowych dzieł Asghara Farhadiego, Jafara Panahiego, Nuriego Bilge Ceylana, Jeana Luc-Godarda, Hirokazu Koreedy i Kiriłła Sieriebriennikowa – zobaczymy jeszcze jeden współtworzony przez Polaków film. Będzie to – koprodukowana przez Rosję, Niemcy, Polskę, Kazachstan i Chiny „Ayka” Siergieja Dworcewoja – historia młodej Kirgizki, która mieszka i pracuje nielegalnie w Moskwie. Bohaterka filmu odrzuca swojego nowonarodzonego syna i zostawia szpitalu, jednak po pewnym czasie rozpoczyna desperackie poszukiwania porzuconego dziecka. Zdjęcia do „Ayki” realizowała Jolanta Dylewska, charakteryzacją zajmował się Tomasz Matraszek, a postprodukcją dźwięku po stronie polskiej Joanna Napieralska.
Nowy film Smoczyńskiej

Wyczekiwana jest także premiera polsko-czesko-szwedzkiej „Fugi” Agnieszki Smoczyńskiej. Film zrealizowany według scenariusza Gabrieli Muskały opowiada historię Alicji, która straciła pamięć i po dwóch latach wraca do swojego poprzedniego życia. Jej rodzina oczekuje, że odnajdzie się w roli żony, matki i córki, Alicja nie pamięta jednak miłości do rodziny. Nowa produkcja autorki nagradzanych i docenianych zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych „Córek dancingu” znalazła się, obok sześciu innych tytułów, w sekcji konkursowej Semaine de la Critique, prezentującej filmy pełnometrażowe i krótkie metraże będące debiutem lub drugim filmem danego reżysera. W zeszłym roku w tej sekcji pokazywana była krótkometrażówka „Najpiękniejsze fajerwerki ever” Aleksandry Terpińskiej, która otrzymała w Cannes nagrody Canal+ oraz Rail d'Or.

W Konkursie Filmów Krótkometrażowych zobaczymy także „III” Marty Pajek; trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”, która również konkurować będzie o Złotą Palmę. Wśród ośmiu konkursowych tytułów jest to jedyna animacja. Opowiada o relacji dwójki kochanków: kobiecie i mężczyźnie, którzy spotykają się w poczekalni i natychmiast zbliżają się do siebie.

Kolejną polską animacją na festiwalu będzie „Inny” Marty Magnuskiej, który zostanie zaprezentowany w sekcji Cinefondation, prezentującej dorobek 17 szkół filmowych z całego świata. Obraz według scenariusza współtworzonego przez Paulinę Lewicką, przy współudziale Ewy Golis (montaż) i Anny Nowak (muzyka i dźwięk), to opowieść o oczekiwaniu na tajemniczego gościa, które najpierw wywołuje entuzjazm, a potem niepokój.

W Cinefondation pokazany zostanie także wyprodukowany w Australii film „Dots” Eryka Lenartowicza, absolwenta Gdyńskiej Szkoły Filmowej – inspirowana m.in. „Dżumą” Alberta Camusa oraz estetyką reżyserów Davida Lyncha i Roya Andersona czarna komedia podnosząca tematy obsesji, moralności i śmierci.

Producent Mariusz Włodarski (Lava Films) i operator Michał Englert pracowali z kolei przy „Żniwach” – debiucie grecko–południowoafrykańskiego reżysera Etienne'a Kallosa, który zostanie przedstawiony w sekcji Un Certain Regard. Sekcja ta prezentuje „inne spojrzenie” we współczesnym kinie, w selekcji kładąc nacisk na oryginalność i świeżość prezentowanych dzieł. Polskim producentem (obok RPA, Francji i Grecji) jest Mariusz Włodarski z Lava Films. Prezentowany film dotyka tematów tożsamości we współczesnej kulturze Afrikaans; jego akcja dzieje się podczas zbiorów kukurydzy w Wolnym Państwie, odległym regionie RPA.
Na motywach Kapuścińskiego

Uczestnicy festiwalu mogą wyczekiwać także pokazów pełnometrażowej animacji „Jeszcze dzień życia” (Another Day of Life) Damiana Nenowa i Raula de la Fuente. Koprodukowany przez Polaków film oparty na książce Ryszarda Kapuścińskiego, opowiadającej o pozostawionym samemu sobie dziennikarzu piszącym reportaż o wojnie domowej w Angoli, w przededniu odzyskania niepodległości w 1975 roku, zostanie zaprezentowany poza konkursami, podczas Pokazów Specjalnych.

Szczególnym wydarzeniem będzie w Cannes także pokaz na plaży „Startu” Jerzego Skolimowskiego – pierwszego filmu zrealizowanego przez tego reżysera już na emigracji. Film nakręcony w Belgii w 1967 r. i nagrodzony berlińskim Złotym Niedźwiedziem, który zostanie pokazany 12 maja w cyklu Cinema de la Plage, to historia praktykanta fryzjerskiego, który pragnie wziąć udział w rajdzie samochodowym.

Na shortliście konkursu Nespresso Talents, na który należało nakręcić niedłuższy niż trzy minuty film o historii kobiety, znalazły się dwa filmy Polek – „Heart Therapy” Anny Zoll o kobiecie spędzającej pierwsze dni z noworodkami odebranym biologicznym rodzicom lub niechcianym, oraz „7a+” Juli Ruszczyńskiej, o zafascynowanej i wytrwale trenującej wspinaczkę dziesięcioletniej Poli. Autorki mają szansę na nagrodę główną w wysokości 5 tys. Euro.

Na Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego mają szansę twórcy 11 scenariuszy biorących udział w 12. edycja międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast – w tym także: Sandra Buchta i Kasia Adamik („Zima pod znakiem wrony”), Arkadiusz Biedrzycki i Bartłomiej Konarski („We własnej osobie”), Tomasz Mielnik („Gregorius”) oraz Piotr Domalewski („Bezcenna”).

Polacy będą obecni także m.in. na spotkaniach Producers Network (pięcioro producentów, w tym m.in. Zuzanna Król i Natalia Grzegorzek), przeglądzie filmów krótkometrażowych Shirt Film Corner (m.in. „Piszę do ciebie, kochanie” Magdaleny Szymków i „Laundry Card” Grega Zglińskiego) oraz targach filmowych Marche du Film (10 polskich produkcji i koprodukcji, w tym nagrodzona na MFF w Rotterdamie „Nina” Olgi Chajdas, wielokrotnie doceniana w Polsce – w tym w Gdyni – „Cicha noc” Piotra Domalewskiego oraz wyróżniona na Berlinale koprodukcja „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr.).

W jury Konkursu Głównego w tym roku znaleźli się: Cate Blanchett (przewodnicząca) Kristen Stewart, Lea Seydoux, Ava DuVernay, Andriej Zwiagincew, Denis Villeneuve, Chang Chen, Robert Guediguian i Khadja Nin. Impreza potrwa do 19 maja.

zobacz również

    brak informacji