Drugi z koncertów z cyklu
Fonie Lublina jest w 2020 roku poświęcony twórczości wokalnej
J. Haydna, W.A. Mozarta i L. van Beethovena. Każdy z tych twórców nieco inaczej uprawiał
gatunki wokalne - Haydn napisał najwięcej oratoriów, Mozart zasłynął jako pierwszorzędny
kompozytor operowy, a w przypadku Beethovena najczęściej sięga się dziś po jego cykle pieśni.
Poza operami, Mozart pisał jednak pieśni, Beethoven ma w swoim dorobku tak operę jak
i oratorium, a także arie koncertowe, które znajdziemy również w twórczości Haydna. Dzieła
wokalne stanowią także dobry punkt wyjścia do śledzenia tego, w jaki sposób rozwijał się styl
muzyczny w twórczości tych kompozytorów, którzy są dziś metaforą klasycyzmu w muzyce -
prowadzą one od po trosze jeszcze barokowego Haydna, przez klasyka absolutnego, Mozarta, aż po
pierwsze oznaki romantyzmu w utworach Beethovena. Wybór dzieł zaprezentuje możliwie szeroką
skale tych stylistycznych różnorodności, które w dzisiejszym rozumieniu stały się synonimem tego,
co w muzyce wokalnej
klasyczne.
Wykonawcy:
Ewa Biegas – sopran
Mariola Zagojska – sopran
Grzegorz Biegas – fortepian
słowo o muzyce: Kinga Krzymowska- Szacoń
Partnerzy: Fundacja PZU, STOART, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny.
Projekt Fonie Lublina realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury
w ramach programu Kultura w sieci.