• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

LAST: Wacław Niżyński – ostatni taniec i rozpadający się europejski porządek

10:30, 05.12.2019
LAST: Wacław Niżyński – ostatni taniec i rozpadający się europejski porządek <b>LAST to międzynarodowy projekt interdyscyplinarny, performatywno-choreograficzna wystawa realizowana przez międzynarodową grupę artystów łączących różne dziedziny sztuki. Tancerze, choreografowie, performerzy, kompozytorzy i artyści video pochodzący z Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Ekwadoru stworzą razem złożony i wielopoziomowy portret najsłynniejszego tancerza wszech czasów. </b><br><br> Punktem wyjścia tego projektu jest ostatni publiczny taniec Wacława Niżyńskiego, który odbył się 19 stycznia 1919 roku w hotelu Suvretta House w szwajcarskim kurorcie St. Moritz. Ostatni taniec Niżyńskiego to obraz protestu, krzyk sprzeciwu we wnętrzu europejskiego establishmentu i rozpadającego się europejskiego porządku, który był również dla samego tancerza symbolicznym końcem jego kariery.

LAST to międzynarodowy projekt interdyscyplinarny, performatywno-choreograficzna wystawa realizowana przez międzynarodową grupę artystów łączących różne dziedziny sztuki. Tancerze, choreografowie, performerzy, kompozytorzy i artyści video pochodzący z Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Ekwadoru stworzą razem złożony i wielopoziomowy portret najsłynniejszego tancerza wszech czasów.

Punktem wyjścia tego projektu jest ostatni publiczny taniec Wacława Niżyńskiego, który odbył się 19 stycznia 1919 roku w hotelu Suvretta House w szwajcarskim kurorcie St. Moritz. Ostatni taniec Niżyńskiego to obraz protestu, krzyk sprzeciwu we wnętrzu europejskiego establishmentu i rozpadającego się europejskiego porządku, który był również dla samego tancerza symbolicznym końcem jego kariery.

obrazek1
obrazek1

Podziel się:   Więcej
„Niżyński to moja osobista obsesja, w której odnajduję wiele aktualnych kontekstów. Dziś obserwując ruchy społeczne nawołujące do rewolucji ekologicznej i systemowej oraz ruchy poszukujące współczesnej duchowości, mam poczucie zapętlenia czasowego. Te same postulaty, które dziś wynoszone są na ulice podczas protestów i mocno rezonują w przestrzeni mediów społecznościowych, pojawiły się już sto lat temu w Dzienniku Niżyńskiego. Wszyscy czujemy potrzebę zmiany. Sto lat temu te przemiany dokonały się poprzez agresję, totalitaryzm i radykalizm. My, szukając empatii w laboratoryjnych warunkach, chcemy dać widzowi szansę na dokonanie wyboru” – mówi Dawid Żakowski, reżyser i autor wydarzenia.

W tytuł wystawy wpisana jest ostateczność, z jej wieloznacznością i zapętleniem. Aktywowana przez trzy godziny każdego dnia interaktywna instalacja daje widzom możliwość dokonywania na żywo osobistego montażu, reinterpretacji i reedycji słynnego "Dziennika" Wacława Niżyńskiego. Jest zaproszeniem do poruszania się po czterech równoległych przestrzeniach: Negacji, Nieśmiertelności, Wojny i Dualizmu, zakodowanych w tekście Niżyńskiego.

Każdy odwiedzający będzie miał możliwość doboru odpowiedniego filtra sensualnego (zapach, dźwięk, obraz) do zbudowania własnej narracji w odniesieniu do napotkanych sytuacji i obiektów performatywnych.

Premiera 14, 15, 16 grudnia 2019 roku w Sztuka Nowa // Centrum Lubelska 30/32 w Warszawie

14.12.2019, godz.17:00-20:00
15.12.2019, godz.17:00-20:00
16.12.2019, godz.12:00-15:00

Koncepcja i reżyseria: Dawid Żakowski; Producent kreatywny: Zofia Urszula Komasa; Choreografia: Kat Rampackova (SK), Martin Talaga (CZ), Ewelina Sobieraj (PL); Performerzy: Wojciech Grudziński, Borys Jaźnicki, Piotr Polak, Maciej Tomaszewski, Emil Wesołowski; Muzyka: Mary Komasa, Teoniki Rożynek, Balazs Varnai (HU); Wideo: Luke Jascz (PL), Kristof Szabo (HU); Światło i przestrzeń: Israel Lopez; Zapach: Kaja Domińska; Produkcja: Iwa Ostrowska / Sztuka Nowa Współpraca: Piotr Piotrowicz, Karolina Dziełak-Żakowska/ Bartosz Samitowski (Warsztaty Psychologii Głębi )

Organizatorzy: Sztuka Nowa; Centrum Artystyczne Lubelska
Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa i Visegrad Found
Partnerzy: Cooltour Ostrava, PST Priestor Súčasného Tanca, Košice, Ziggurat Project, Komuna Warszawa
Partnerzy medialni: TVP Kultura, TOK FM, Contemporary LYNX, Centrum Sztuki Tańca
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl
Borys Jaźnicki LAST, mat. prasowe
Projekt współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa i przez Rządy Czech, Słowacji, Węgier, Polski w ramach Visegrad Grants ze środków International Visegrad Fund. Partnerzy: z Czech (Cooltour Ostrava), Słowacji (PST - Priestor Súčasného Tanca, Košice ) i Węgier (Ziggurat Project, Budapeszt).