• Wersja do druku
  • -AA+A

Opole 1977 - 15 Festiwal

09:26, 03.10.2008
Opole 1977 - 15 Festiwal W 1977 roku Telewizja Polska po raz pierwszy była organizatorem festiwalu opolskiego. Wymyśliła go, zorganizowała i zrealizowała. Koncerty przestały być składankami piosenek. Postawiono na wielkie widowiska.

W 1977 roku Telewizja Polska po raz pierwszy była organizatorem festiwalu opolskiego. Wymyśliła go, zorganizowała i zrealizowała. Koncerty przestały być składankami piosenek. Postawiono na wielkie widowiska.


Podziel się:   Więcej
1977 XV KFPP
Agnieszka Osiecka, fot. M. Stankiewicz/TVP
FAKTY

Lifting festiwalu na 15-lecie
W 1977 roku Telewizja Polska po raz pierwszy była organizatorem festiwalu opolskiego. Wymyśliła go, zorganizowała i zrealizowała. Koncerty przestały być składankami piosenek. Postawiono na wielkie widowiska. Każde realizował inny reżyser, a ekipy prześcigały się w pomysłach. Po raz pierwszy jury oceniało wykonawców na żywo.

Romans z rozrywką
Dyskotekowy koncert „PasTele” reżyserował Janusz Kondratiuk, twórca kultowych filmów „Wniebowzięci” i „Dziewczyny do wzięcia”.

Wokalny debiut Krystyny Jandy
Aktorka zaśpiewała na opolskiej scenie drapieżną i prowokującą piosenkę Marka Grechuty „Guma do żucia”.

„Śpiewać każdy może”
O swoim talencie przekonywał Jerzy Stuhr. Mimo że nie o to chodzi, jak co komu wychodzi, jemu udało się to na tyle dobrze, że utwór stał się wielkim przebojem.

Poezja w Opolu
Podczas widowiska „Nastroje – nas troje” artyści wykonali piosenki Agnieszki Osieckiej, Jonasza Kofty i Wojciecha Młynarskiego.

CIEKAWOSTKI

Parodia z intrygą w tle czyli Rodowicz kontra Sipińska Jak wspomina Maryla Rodowicz, podczas koncertu „Nastroje – nas troje” Urszula Sipińska postanowiła wyciąć jej numer i trochę ją poprzedrzeźniać. Już wówczas rywalizacja obu pań była niemal legendarna. Niestety, plan nie do końca się udał, bo życzliwi donieśli o wszystkim Maryli. Efekt był taki, że na koncercie doszło do sparodiowania parodiowanej parodii, czyli potrójnej parodii! W pierwszym rzędzie śpiewała i tańczyła nieświadoma niczego Urszula Sipińska i jej dziewczyny. Za nimi pojawiła się Rodowicz z zespołem i zaczęła je naśladować. Zabawa spodobała się Wojciechowi Młynarskiemu i Jonaszowi Kofcie. Stanęli za Rodowicz i robili dokładnie to samo, co ona.

Konfliktowe jarmarki
Wiele kontrowersji wzbudziła nagroda dziennikarzy. Dostał ją Janusz Laskowski za „Kolorowe jarmarki” (muz. J.Laskowski, sł. R. Ulicki). Krytycy zarzucali, że to szmira. W tym samym roku Maryla Rodowicz wyśpiewała „Kolorowymi jarmarkami” nagrodę publiczności na festiwalu w Sopocie. Nikt wtedy złego słowa nie powiedział. Maryla górą!

NAGRODY

Grechuta zaśpiewał Witkacego
Grand Prix dla Marka Grechuty za „Hop, szklankę piwa” (muz. M. Grechuta, sł.Witkacy). Piosenka pochodzi z musicalu „Szalona lokomotywa” (muz. J. K. Pawluśkiewicz i M. Grechuta, sł. Witkacy, M. Grechuta, L. Moczulski).

Drugie miejsce Rodowicz
Koncert konkursowy „PasTele” wygrała piosenka „Bzz, bzz, bzz” Andrzeja Rosiewicza i Asocjacji Hagaw (muz. i sł. Andrzej Rosiewicz) Tuż za nim była Maryla Rodowicz z „Krąży, krąży złoty pieniądz” (muz. A.Korzyński, sł J.Kofta).

Fotoreporterzy wybrali
Miss Obiektywu została Zdzisława Sośnicka
PRZEBOJE
1977 XV KFPP
„Hop, szklankę piwa” (muz. M. Grechuta, sł. Witkacy)
1977 XV KFPP
„Kolorowe jarmarki” (muz. J. Laskowski, sł. R. Ulicki)
1977 XV KFPP
„Śpiewać każdy może” (muz. S. Syrewicz, sł. J. Jesion
„Bossa Nova do poduszki ”(muz. J. Mikuła, sł. A. Osiecka)