• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Jak odchudzić święta?

17:07, 27.11.2014
Jak odchudzić święta? Wspólne spożywanie posiłków jest jednym z fundamentów świątecznej tradycji. Samo wigilijne menu według obyczaju powinno składać się z dwunastu potraw, a przecież to zaledwie wstęp do świątecznego ucztowania. Jak w pełni cieszyć się świątecznymi potrawami, a jednocześnie nie zyskać w krótkim czasie niechcianych kilogramów, radzi dietetyczka Barbara Dąbrowska–Górska.

Wspólne spożywanie posiłków jest jednym z fundamentów świątecznej tradycji. Samo wigilijne menu według obyczaju powinno składać się z dwunastu potraw, a przecież to zaledwie wstęp do świątecznego ucztowania. Jak w pełni cieszyć się świątecznymi potrawami, a jednocześnie nie zyskać w krótkim czasie niechcianych kilogramów, radzi dietetyczka Barbara Dąbrowska–Górska.

Zamiast cukru puree ze śliwek? Fot. California Prune Board
Zamiast cukru puree ze śliwek? Fot. California Prune Board

Podziel się:   Więcej
Wybór składników

W tym roku zamień białą mąkę pszenną na mąkę pełnoziarnistą, suszone owoce dosładzane na niedosładzane i niesiarkowane, a majonez na jogurt naturalny, zaś ser biały pełnotłusty na półtłusty lub chudy.

Upiecz rybę

Wigilijnego karpia i rybę (np. do ryby po grecku) upiecz w folii aluminiowej zamiast smażyć na głębokim tłuszczu. Możesz też użyć dobrej jakości patelni do smażenia beztłuszczowego bądź oleju rzepakowego, czy oliwy z oliwek w sprayu.

Unikaj soli

Przyprawiając potrawy świąteczne używaj dużej ilości świeżych i suszonych ziół,
a ogranicz solenie. Sól podnosi ciśnienie krwi i powoduje, że organizm zatrzymuje płyny. Dołącz do dań produkty o wysokiej zawartości potasu, takie jak suszone śliwki kalifornijskie, pomidory, seler czy awokado, bowiem potas niweluje negatywne działanie soli.

Nie przeciągaj ucztowania

Ciesz się każdym kęsem świątecznych potraw, próbuj wszystkiego, ale w niewielkich ilościach. Upewnij się, że biesiadowanie zakończy się po 2 dniach świąt, nie przeciągaj ucztowania na cały tydzień aż do Nowego Roku. Resztki większości potraw możesz zamrozić.

Zredukuj dodatkowy cukier  

Zadbaj, aby przygotować zdrowszą i mniej kaloryczną wersję słodkości. Pomoże Ci w tym puree ze śliwki kalifornijskiej, którym możesz zastąpić część cukru z oryginalnego przepisu bez zmiany konsystencji i smaku, np. stosując puree ze śliwek kalifornijskich. Puree jest proste w przygotowaniu, a jednocześnie może być stosowane w wielu potrawach. Można je przygotować poprzez zmiksowanie suszonych śliwek z wodą np. 100g suszonych śliwek kalifornijskich z 35 ml wody (dokładne proporcje w zależności od przepisu).
Niskosłodzone ciasto ze śliwek kalifornijskich i jabłek

Apetyczne ciasto na świąteczny deser lub do kawy z 12,9 proc. redukcją cukru w porównaniu do standardowej receptury.
8 porcji. Czas przygotowania: 15 min. Czas pieczenia: 1 godz. 30 min

Składniki:
•    225 g mąki pszennej
•    160 g cukru do wypieków
•    6 g proszku do pieczenia
•    6 g mielonego cynamonu
•    3 g mielonej gałki muszkatołowej
•    2 g goździków
•    8 g przesianego kakao
•    100 g ugotowanego puree z jabłek
•    250 g pokrojonych kalifornijskich śliwek
•    175 g kalifornijskich rodzynek
•    100 g łuskanych i posiekanych orzechów włoskich
•    65 g puree ze śliwek kalifornijskich
•    50 g roztopionego masła
•    1 ubite jajko
•    kalifornijskie śliwki lub świeże owoce np. maliny do dekoracji

Do przygotowania śliwkowego puree:
•    50 g śliwek kalifornijskich bez pestek
•    1 łyżka wody

Przygotowanie:

Połącz wszystkie suche składniki i wymieszaj z jabłkiem, kalifornijskimi śliwkami, puree z suszonych kalifornijskich śliwek, rodzynkami, orzechami, masłem i jajkiem. Ubij.

Wlej masę do wysmarowanej tłuszczem i wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy o średnicy 15-18 cm. Piecz w piekarniku rozgrzanym do 160°C przez 1 godz. 15 min – 1 godz. 30 min. Ciasto musi dobrze wyrosnąć i być ścięte. Jeśli góra ciasta robi się zbyt ciemna, należy przykryć wierzch tortownicy folią.

Odłóż ciasto na kilka minut, następnie udekoruj owocami.

Puree ze śliwki kalifornijskiej - nie mogłoby być prościej! Zblenduj 50 g kalifornijskich śliwek z 1 łyżką wody, tak by składniki dobrze się połączyły. Gotowe!    

Składniki odżywcze: (na 155 g porcje)
Kalorie: 519
kJ: 2175
Tłuszcz: 16 g
Węglowodany: 85 g
Cukier: 56 g
Błonnik: 6,1 g
Białko: 7,2 g
Sól: 0,31 g