• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Soczewica

11:28, 30.05.2010
Soczewica Soczewicę docenili już starożytni. Cztery tysiące lat temu stanowiła podstawę pożywienia Rzymian, Greków i Egipcjan. Dziś gości na stołach niemal całego świata i jest ulubioną potrawą wegetarian - zawiera dużo białka, dzięki czemu z powodzeniem zastępuje mięso.

Soczewicę docenili już starożytni. Cztery tysiące lat temu stanowiła podstawę pożywienia Rzymian, Greków i Egipcjan. Dziś gości na stołach niemal całego świata i jest ulubioną potrawą wegetarian - zawiera dużo białka, dzięki czemu z powodzeniem zastępuje mięso.

fot. TVP
fot. TVP

Podziel się:   Więcej
Soczewica jest ponadto źródłem protein, skrobi, wapnia i fosforu, a także karotenu, żelaza i kwasu foliowego. Ma do tego niski indeks glikemiczny, zatem można ją jeść w trakcie różnych diet. Doskonale nadaje się do zup czy gulaszów, ale jest też jest podstawowym składnikiem niezbędnym do wyrobu innych produktów. Ze zmielonej soczewicy otrzymuje się na przykład bogatą w białko mąkę, z której to z kolei wyrabia się chleb. Znajdziemy go przede wszystkim w piekarniach azjatyckich. Ale to nie koniec - w wielu kuchniach świata wykorzystuje się również kiełki soczewicy, które są bogate w kwas foliowy. Można je zajadać same lub - rzecz jasna - w sałatkach.

Ważne:

1. Soczewicę należy przechowywać w chłodnym i suchym miejscu. Długo przechowywana zmienia kolor, nie wpływa to jednak na obniżenie jej wartości smakowych i odżywczych. 2. Moczenie soczewicy przed ugotowaniem nie jest konieczne - szybko chłonie wodę. 3. Soczewicę soli się po ugotowaniu, ponieważ sól sprawia, że jej ziarna twardnieją. 4. Najlepsze proporcje do gotowania: jedna szklanka soczewicy na dwie szklanki wody.