• Wersja do druku
  • -AA+A

PŻB czeka na prywatyzację

15:51, 31.12.2012
PŻB czeka na prywatyzację Po fiasku czterech prób prywatyzacji los Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, wciąż niepewny. Ministerstwo Skarbu Państwa do końca roku miało podjąć decyzję co do kolejnego przetargu, ale tak się nie stało. Tymczasem zarząd spółki mówi wprost o jej z dnia na dzień pogarszającej się sytuacji.

Po fiasku czterech prób prywatyzacji los Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, wciąż niepewny. Ministerstwo Skarbu Państwa do końca roku miało podjąć decyzję co do kolejnego przetargu, ale tak się nie stało. Tymczasem zarząd spółki mówi wprost o jej z dnia na dzień pogarszającej się sytuacji.

PŻB czeka na prywatyzację
PŻB czeka na prywatyzację

Podziel się:   Więcej
Ministerstwo Skarbu próbuje sprywatyzować kołobrzeską spółkę już od 2009 roku. Bezskutecznie. Jak powiedział Piotr Redmerski p.o. prezesa PŻB- Mamy zablokowane ręce, bo jesteśmy w okresie ja to nazywam permanentnej prywatyzacji, kiedy nie może zarząd zrobić żadnego ruchu z flotą, dlatego że ciągle czekamy na decyzję.

Problem dotyczy długoterminowych umów z kontrahentami, ale także, a może przede wszystkim modernizacji czy wymiany promów. Unia Europejska wymaga, żeby wszystkie jednostki pływające po Bałtyku do 2015 roku znacznie ograniczyły emisję siarki. Napędzane mazutem promy PŻB trzeba albo wymienić na nowe, albo wyposażyć w specjalne urządzenia. A to wielomilionowe nakłady.

Do ostatniego przetargu nie stanął ani jeden oferent, mimo że cena akcji spadła o połowę i spółkę można było kupić za 50 mln zł. W grudniu minister miał podjąć decyzję co dalej z prywatyzacją. Jak zapewnia ministerstwo sytuacja jest analizowana i ponieważ PŻB znajduje się w planie prywatyzacji na lata 2012 -2013 stąd prywatyzacja w 2013 jest jak najbardziej możliwa.

Związkowcy już dawno złożyli w ministerstwie propozycje przejęcia PŻB jako spółki pracowniczej, choć nie mają pieniędzy. Pracownicy boją się, że jeśli i w tym roku nie pojawi się nikt zainteresowany kupnem PŻB spółka zostanie połączona z Polską Żeglugą Morską, a to mogłoby oznaczać likwidację dwóch z trzech połączeń promowych. Ministerstwo Skarbu nie precyzuje, kiedy zapadnie decyzja o piątej próbie prywatyzacji. Zapowiada tylko, że nastąpi to wkrótce.