• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

SpinCar – obrotowy samochód przyszłości

18:56, 25.03.2014
SpinCar – obrotowy samochód przyszłości

SpinCar – obrotowy samochód przyszłości
SpinCar – obrotowy samochód przyszłości

Podziel się:   Więcej
Nazwa wynalazku: SpinCar – obrotowy samochód przyszłości

Autor wynalazku: Bogdan Kuberacki, lat 52, z zawodu inżynier, mechanik.

Idea wynalazku:
SpinCar to samochód nowej generacji, który zawsze skręci tak ciasno jak chcemy - aż do obrotu w miejscu włącznie. Jest niewielki, zwinny, bardzo łatwy do manewrowania i parkowania. Idealnie dostosowany do ruchu we współczesnych miastach jest jedynym pojazdem, którym nigdy nie trzeba cofać, zawracać „na trzy”, czy włączać się do ruchu tyłem. Wystarczy obrócić go w kierunku, w którym chcemy jechać. Nie trzeba wsiadać ani wysiadać od strony jezdni. Obrót i ustawienie się  drzwiami w stronę chodnika - wystarczy. Nawet zastawienie drzwi na parkingu to nie problem. Można obrócić samochód z pilota. Zaparkowany SpinCar zajmuje tak mało miejsca, że na 20-miejscowym parkingu można zaparkować aż 50 SpinCar-ów. To dlatego, że z trzech stron nie trzeba zostawiać miejsca ani na manewrowanie, ani na otwieranie drzwi. Wystarczy przestrzeń z jednej strony. Resztę załatwia obrót. Prosty i tani w produkcji SpinCar może być pojazdem elektrycznym lub hybrydowym. Opracowane są wersje dla różnych grup odbiorców, w tym bardzo funkcjonalny pojazd dla osób na wózkach inwalidzkich.

Pomysłodawca wynalazku, geneza powstania zespołu badawczego: 
Zgłaszany wynalazek jest rozwiązaniem opracowanym jednoosobowo. Bryła nadwozia pojazdu jaki mógłby być zbudowany na wynalezionym podwoziu, została opracowana przez Bartosza Borowicza i Mateusza Przybysza - studentów Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowniach prof. Wojciecha Wybieralskiego i prof. Wojciecha Małolepszego.

Geneza powstania wynalazku:
Prace projektowe rozpoczęły się w 2010 roku. Koncepcja SpinCar-a jest wynikiem wieloletnich zainteresowań autora dotyczących transportu indywidualnego i zbiorowego w aglomeracjach miejskich. Dużą rolę odegrały też doświadczenia pracy naukowej dotyczącej urządzeń umożliwiających poruszanie się osobom niepełnosprawnym ruchowo i szeroko rozumiana ekologia środowiska miejskiego obejmująca zanieczyszczanie go spalinami i hałasem, jak również wykorzystanie najbardziej deficytowego dobra miejskiego – przestrzeni.

Czy wynalazek został opatentowany/zgłoszony do odpowiednich instytucji?:
Rozwiązanie jest po ochroną patentową.
Słowo "SPINCAR" jest zarejestrowane jako Wspólnotowy Znak Towarowy.

Zasady działania wynalazku:
Idea wynalazku opiera się na odmiennym od klasycznego, rozmieszczeniu kół pojazdu. Gdyby spojrzeć na SpinCar-a z góry i potraktować go jak tarczę zegara, koła skrętne znajdują się na godzinach 6 i 12, a koła stałe – na godzinach 3 i 9. SpinCar jest więc pojazdem czterokołowym, trzyśladowym. Zapewnia mu to dobrą stabilność podczas jazdy (w odróżnieniu od konstrukcji trójkołowych). Jednocześnie uzyskuje się możliwość skręcania kół skrętnych w szerokim zakresie +/- 90 stopni. Właśnie skręcenie kół o 90 stopni i włączenie napędu obraca SpinCar-a w miejscu. Warte podkreślenia jest to, że do uzyskania tego unikalnego ruchu nie wykorzystuje się żadnych dodatkowych urządzeń, poza czterema kołami pojazdu. Gwarantuje to niskie koszty wytwarzania SpinCar-ów.
 
 
 
...
 
Praktyczne zastosowanie wynalazku:
Praktyczne zastosowania wynalazku są bardzo szerokie. Głównym obszarem jest wykorzystanie SpinCar-a jako samochodu miejskiego dla indywidualnych użytkowników, oraz w różnego rodzaju systemach wypożyczeń. Przeprowadzone badania ankietowe potwierdziły bardzo pozytywne przyjęcie tej idei przez potencjalnych użytkowników. Z kolei koncepcja mniejszej odmiany SpinCar-ów, traktowanej jako całoroczna alternatywa dla jednośladów, spotkała się z pozytywnym przyjęciem ze strony młodzieży. Mały, elektryczny i niespotykanie zwrotny SpinCar jest też znakomitą ofertą dla obszarów staromiejskich charakteryzujących się wąskimi uliczkami. Może służyć on zarówno do przewozu pasażerów jak i towarów np. do hoteli i restauracji. Na podwoziu typu SpinCar można również zbudować znakomity samochód dla osób na wózkach inwalidzkich. Możliwość obrotu i skierowania w dowolną stronę rampy wjazdowej daje nieosiągalne dotąd możliwości poruszania się po mieście i uwalnia osoby niepełnosprawne od poszukiwania specjalnie wyznaczonych, poszerzonych miejsc parkingowych.

Plany na przyszłość:
Obecnie zawiązywana jest spółka mająca na celu pozyskanie środków finansowych na budowę pierwszego pełnowymiarowego podwozia typu SpinCar. Zostaną na nim przeprowadzone badania własności jezdnych pojazdu. Kolejnym krokiem będzie opracowanie i wykonanie doświadczalnego nadwozia i późniejsze połączenie go z podwoziem.  Wyniki tych prac ukierunkują dalsze działania spółki. Cały czas poszukiwany jest partner strategiczny – duża firma dobrze osadzona na rynku motoryzacyjnym, która byłaby zainteresowana wprowadzeniem SpinCar-ów na rynki światowe.