Kultura

„Złote taśmy”: wyróżnienia dla „Zimnej wojny”, „Kleru” i „Over the Limit”

PAP/Marcin Obara
podpis źródła zdjęcia

Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich i polska sekcja FIPRESCI przyznały nagrody dla filmów, które zadebiutowały na ekranach polskich kin w 2018 r. Wśród wyróżnionych obrazów znalazły się „Zimna wojna”, „Kler”, „Over the Limit” oraz „Roma”.

Przyznawane od 1956 roku wyróżnienia są nagrodami dziennikarzy i krytyków. Maja charakter niezależny i są przyznawane przez krytyków filmowych należących do SFP zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI od 1985 r.

„Złotymi Taśmami” za filmy wprowadzone na ekrany w 2018 roku nagrodzono ex aequo „Zimną wojnę” Pawła Pawlikowskiego oraz „Kler” Wojciecha Smarzowskiego. W kategorii „film zagraniczny” Złotą Taśmę przyznano „Romie” Alfonso Quarona.

Przewodnicząca zarządu Koła Piśmiennictwa SFP Barbara Hollender zwróciła uwagę, że „Zimna wojna” jest historią silnie zakorzenioną w polskich realiach i ogromnie osobistą, a jednocześnie – poprzez wątek niespełnionej miłości – uniwersalną. Dziennikarka podkreśliła, że wyróżniony tą samą nagrodą „Kler” podejmuje ważny dla opinii społecznej temat pedofilii w kościele, porównując obraz Smarzowskiego do pokazywanego na ostatnim festiwalu w Berlinie obrazu „Grace a Dieu” Francoisa Ozona.

Holender podkreśliła, że zarówno „Zimna wojna”, kandydująca w tym roku do Oscara, jak i „Kler” Wojciecha Smarzowskiego są w równym stopniu wybitne. „Nagrodziliśmy dwa najsilniejsze filmy, które w tym roku powstały. Był to znakomity rok w kinie zarówno na świecie, jak i w Polsce” – podsumowała Hollender. Zwróciła również uwagę, że „filmy takie jak „Roma” Alfonso Quarona, który zadebiutował na platformie Netflix, świadczą o tym, że internetowe serwisy, umożliwiające streaming filmów, mogą stać się poważną konkurencją dla tradycyjnego kina”.

Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich przyznali także wyróżnienia. Otrzymały je filmy „Jak pies z kotem” Andrzeja Kondratiuka oraz „Over the Limit” Marty Prus, zaś pośród filmów zagranicznych „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa i „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha.

„Złote Taśmy”, których historia sięga 1956 r., początkowo nosiły nazwę Syrenki Warszawskie. Przyznawano je w trzech kategoriach: „film polski”, „film polski krótkometrażowy” i „film zagraniczny”. Osobną kategorią była „nagroda krytyków”, zrzeszonych wówczas w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich.

Wśród nagrodzonych dzieł zagranicznych twórców znajdują się filmy m.in. Ingmara Bergmana, Federico Felliniego, Michelangelo Antonioniego, Luchino Viscontiego, Luisa Bunuela, Milosza Formana, Petera Weira. Z artystów polskich laury przypadły m.in. Andrzejowi Wajdzie, Andrzejowi Munkowi, Wojciechowi Jerzemu Hasowi, Kazimierzowi Kutzowi, Jerzemu Skolimowskiemu, Krzysztofowi Zanussiemu, Krzysztofowi Kieślowskiemu.

W ubiegłym roku „Złote Taśmy” przypadły: za film polski „Dzikim różom” Anny Jadowskiej, za film zagraniczny „Manchester by the Sea” Kennetha Lonergana. Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego SFP przyznali także wyróżnienia. W kategorii „film polski” otrzymały je: „Cicha noc” Piotra Domalewskiego i „Pewnego razu w listopadzie…” Andrzeja Jakimowskiego, a w kategorii „film zagraniczny”: „Sieranevada” Cristiego Puiu i „Klient” Asghara Farhadiego. (PAP)

autorka: Malwina Wapińska

Więcej na ten temat