Rozrywka

Rewolucyjne samoloty elektryczne. Wystartują w niedalekiej przyszłości

Regionalny samolot pasażerski ES-30 w blasku zachodzącego słońca. Fot. prasowe/Heart Aerospace
podpis źródła zdjęcia

Przewoźnik Air Canada złożył zamówienie na 30 hybrydowo-elektrycznych samolotów opracowywanych przez szwedzką firmę Heart Aerospace. ES-30 to maszyny przyszłości.

Misją Heart Aerospace jest stworzenie najbardziej ekologicznego i niedrogiego środka transportu. Szwedzka firma wierzy, że podróże elektronicznymi samolotami wkrótce staną się normą dla lotów regionalnych.
Maszyny ES-30 wewnątrz mają przypominać tradycyjne samoloty. W środku znajdziemy rzędy siedzeń, a nad nimi miejsce do przechowywania bagażu podręcznego. Samolot będzie posiadał także luk na bagaż rejestrowany.

Ciche, bezemisyjne loty

Regionalne samoloty pasażerskie ES-30 mają latać wyłącznie na zasilaniu bateryjnym, co znacznie zmniejszy emisję dwutlenku węgla. Maszyny napędzane będą czterema silnikami elektrycznymi, które nie generują takiego hałasu podczas startów i lądowań jak w przypadku samolotów tradycyjnych.
Nocny lot regionalnego samolotu pasażerskiego ES-30. Fot. prasowe/Heart Aerospace
Nocny lot regionalnego samolotu pasażerskiego ES-30. Fot. prasowe/Heart Aerospace
Na zdjęciu Nikola Tesla. Fot. Bettmann/ Getty Images

Tajemniczy kot i zagadkowe wizje Nikoli Tesli. „Towarzyszyły im rozbłyski światła”

Kultura
Po przekroczeniu odległości 200 kilometrów zostaną uruchomione zapasowe turbogeneratory hybrydowe, zasilane zrównoważonym paliwem lotniczym, które zwiększą zasięg do 400 kilometrów. Z kolei zmniejszając liczbę pasażerów do 25 osób, samolot mógłby osiągnąć autonomię nawet do 800 kilometrów

Czas ładowania akumulatorów może wahać się od około 30 do 50 minut.

Udany test modelu ES-19

Szwedzki start-up Heart Aerospace z Göteborga przetestował zaprezentowany w 2020 roku model ES-19, który był przeznaczony do przewozu 19 pasażerów. Samolot bez przeszkód wzbił się w powietrze i wylądował po czterech godzinach lotu. Osiągnął maksymalną prędkość 150 km/h.

Start za... 5 lat

Projekt ES-19 został zmieniony, aby zwiększyć jego pojemność do 30 pasażerów. Szwedzka firma zamierza wprowadzić samolot ES-30 do użytku komercyjnego w 2028 roku. Kanadyjskie linie lotnicze Air Canada zamówiły wstępnie 30 elektrycznych samolotów rozbudowanego modelu.
Paulina Gerasik
Więcej na ten temat