• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Teatr Faktu Laboratorium Reportażu – teatr jednej sceny, czyli dramaturgia szybkiego reagowania

11:52, 19.06.2019
Teatr Faktu Laboratorium Reportażu – teatr jednej sceny, czyli dramaturgia szybkiego reagowania <b>Teatr Faktu Laboratorium Reportażu<br> Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego<br> Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im.<br> L. Schillera w Łodzi<br> Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza<br> TVP Kultura</b><br><br> Zapraszają na :<br><br> Krótkie Formy Teatru Faktu Laboratorium Reportażu<br> 27.06.2019 godz. 18.00-20.00 ( z przerwą)<br> Scena Główna Teatru Collegium Nobilium<br> ul. Miodowa 22/24<br> <b>Wstęp wolny</b><br> Po prezentacjach odbędzie się dyskusja<br><br> <b>Celem wieczoru w Teatrze Mobilium jest wyłonienie scen powstałych z tekstów reportażowych do cyklicznego programu którego ambicją jest pokazywanie nie tylko nieznanych obszarów naszego życia społecznego, ale przede wszystkim poszukiwanie artystycznego sposobu opowiadania o poruszanym temacie.</b>

Teatr Faktu Laboratorium Reportażu
Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im.
L. Schillera w Łodzi
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza
TVP Kultura


Zapraszają na :

Krótkie Formy Teatru Faktu Laboratorium Reportażu
27.06.2019 godz. 18.00-20.00 ( z przerwą)
Scena Główna Teatru Collegium Nobilium
ul. Miodowa 22/24
Wstęp wolny
Po prezentacjach odbędzie się dyskusja

Celem wieczoru w Teatrze Mobilium jest wyłonienie scen powstałych z tekstów reportażowych do cyklicznego programu którego ambicją jest pokazywanie nie tylko nieznanych obszarów naszego życia społecznego, ale przede wszystkim poszukiwanie artystycznego sposobu opowiadania o poruszanym temacie.

obrazek1
obrazek1

Podziel się:   Więcej
1. Boska Matka autor Martyna Wojtkowska, reż. Dominika Łapka
2. Otwarte drzwi celi autor Karolina Baran, reż. Tomasz Jeziorski
3. Aż po grób autor Daria Górka, reż. Justyna Mytnik
4. Zostałam pusta autor Agata Chodań, reż. Aleksandra Maciejczyk
5. Paciorki przeciwko przemocy autor Olga Pinkiewicz, reż. Marcin Strauhold
6. Depresja autor Małgorzata Bożek, reż. Urszula Piętka
7. Szkic do Bazaru autor Agnieszka Zubczyńska, reż. Klaudia Folga
8. Ludzki Tabloid autor Agnieszka Drążek, reż.Wiktor Stypa
9. Mike autor Katarzyna Osiadło, reż. Katarzyna Minkowska

Marek Miller – reporter, scenarzysta:
Naszą największą słabością jest to, że nie potrafimy znaleźć współczesnej twarzy polskości. Nasz teatr jednej sceny, to poszukiwanie istotnej myśli, poszukiwanie języka, stylu, poetyki próbującej wyrazić czas teraźniejszy. Chcemy wąchać ten czas, chcemy znaleźć dla niego adekwatny znak. Studio emisji czasu, o to nam chodzi.
Ładnie, ale jak to zrobić? Uważamy, że można to zrobić poprzez reportaż, relację i zbudowaną na jej podstawie scenę. Andrzej Wajda mawiał:
- Jak masz jedną dobrą sceną, to możesz do niej cały film dokręcić.
Owa jedna scena w naszym teatrze, powinna z potoku dziejących się wydarzeń, umieć wysnuć refleksję, próbować nadać pewną logikę temu, co wydaje się alogiczne i ustalić pewne prawidła tego, co wydaje się być pełna anarchią i chaosem. Próba wyjaśnienia tego co się dzieje, a z drugiej strony próba przewidywania tego co się może stać - oto nasze zadanie.
Teatr nasz ma z życia (reportażu) wyciągnąć soki, uogólnienia, metafory, syntezy - ukrytej prawdy, istoty i znaczenia omawianego tematu. Dąży do jego mitu.
Celem przyszłego projektu - programu tv jest stworzenie teatru jednej sceny. Materiałem do sceny będzie współczesny reportaż. Efektem programu ma być próba odpowiedzi na pytania:
W jakim miejscu jest dziś SZTUKA FAKTU - sztuka reportera, reżysera, dramaturga, scenarzysty, aktora?

Andrzej Sapija – reżyser:

Podstawą literacką programu jest reportaż. A więc TEKST.
Każdorazowo jest to konkretny reportaż, podejmujący ważny - zdaniem autorów cyklu - temat. Autorami wybranych reportaży są studenci Laboratorium Reportażu UW w Warszawie. Wybrany, konkretny reportaż opracowuje artystycznie i dramaturgicznie autor - reżyser.
Cel - wybranie z reportażu wątku, sceny, która jest syntezą tematyczną, zawiera w sobie najistotniejszy - zdaniem autora - motyw, najlepiej wyraża temat reportażu. Chodzi o to, by w wymiarze 10 min. zrealizować scenę aktorską, która najlepiej wyraża sens i wagę wybranego tematu, bądź jego wątku, aspektu.
Scenę można rozumieć albo dosłownie (jedność miejsca, czasu, akcji) albo umownie (scena może składać się z kilku elementów, typu: wypowiedzi różnych bohaterów, obrazy retrospekcyjne). Ta scena to synteza, szczegół, przez który najlepiej, najciekawiej eksplikuje się temat reportażu, problem bohatera, jego sytuacja dramaturgiczna.
Ten szczegół wybiera, buduje - podobnie jak syntezę - autor (reżyser) adaptacji.