Moto

Nowy Aston Martin Vantage Roadster. Szybki nie tylko z powodu silnika

Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
podpis źródła zdjęcia

Aston Martin rozszerza gamę modelu Vantage o wersję Roadster. To nie jest jednak zwykłe "obcięcie dachu" - brytyjska marka już na etapie projektowania coupe myślała o wersji ze składanym dachem, dzięki czemu udało się uzyskać imponujące osiągi bez znaczącego wzrostu masy.

Vantage Roadster z założenia miał być równie dynamiczny jak coupe, dlatego inżynierowie skupili się na tym, by dodatkowa masa była jak najmniejsza. Udało się - kabriolet jest cięższy od wersji zamkniętej jedynie o 60 kg. To zasługa między innymi zastosowania składanego dachu typu Z-fold zamiast klasycznej konstrukcji K-fold. Co więcej, takie rozwiązanie pozwoliło zrezygnować z dodatkowej osłony mechanizmu, co dodatkowo obniżyło środek ciężkości auta.


Przeczytaj także: Nowa "szóstka" od Mazdy jest elektryczna

Aston Martin Vantage Roadster - najszybszy dach na rynku

Brytyjczycy chwalą się, że ich składany dach jest najszybszy na rynku – operację można wykonać w czasie zaledwie 6,8 sekundy, a co więcej, jest to możliwe podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Do wyboru są cztery kolory poszycia: czarny, czerwony, niebieski oraz dwukolorowy czarno-srebrny.


Vantage Roadster napędzany jest podwójnie doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4.0 l, który rozwija moc 656 KM i maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Za przeniesienie napędu na tylną oś odpowiada 8-biegowa przekładnia automatyczna z łopatkami przy kierownicy oraz elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Osiągi? Sprint do 100 km/h zajmuje 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.


Za zatrzymanie auta odpowiadają standardowe hamulce stalowe z tarczami o średnicy 40,1 cm z przodu i 36,1 cm z tyłu, współpracujące odpowiednio z 6- i 4-tłoczkowymi zaciskami. Opcjonalnie można zamówić układ z tarczami ceramicznymi – przednie mają wtedy średnicę 40,9 cm.

Aston Martin Vantage Roadster - sztywność jak w coupe

Aby zachować właściwości jezdne zbliżone do wersji zamkniętej, inżynierowie zastosowali specjalne wzmocnienia, które usztywniają konstrukcję w płaszczyźnie poprzecznej. Zmieniono też sposób mocowania nadwozia z tyłu oraz przeprogramowano pracę tylnych amortyzatorów i punktów mocowania skrzyni biegów. Dzięki tym zabiegom udało się uzyskać niemal idealne rozłożenie masy - 49:51 na korzyść tyłu.


Ceną za możliwość jazdy bez dachu jest mniejszy bagażnik - jego pojemność wynosi 201 litrów, podczas gdy w coupe to 346 litrów. Na pocieszenie pozostaje system audio - standardowo jest to zestaw 11 głośników o mocy 390 W, ale opcjonalnie można zamówić system marki Bowers & Wilkins.


Pierwsze egzemplarze Astona Martina Vantage Roadster trafią do klientów w drugim kwartale tego roku. Do wyboru będą trzy nowe kolory nadwozia: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent Sapphire oraz Bronze Flare, a także cztery wzory 21-calowych felg i siedem kolorów zacisków hamulcowych. Jak przystało na markę tej klasy, klienci będą mogli skorzystać z usług personalizacji Q by Aston Martin. Ceny nie zostały jeszcze ogłoszone.


Przeczytaj także: Kolejna generacja Cupry Leon będzie elektryczna. Kiedy trafi na rynek?

1 / 23 zdjęć
Item 1 of 23
Aston Martin Vantage Roadster

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat