Chiński start-up, w którym swoje udziały ma Stellantis, rusza do rynkowej ofensywy. Producent pokazał właśnie elektrycznego sedana. Leapmotor B01 na razie trafi na rynek chiński. Jest już jednak znana data jego europejskiej prezentacji. Co wiadomo o konkurencie dla Tesli Model 3?
Leapmotor ma w swojej europejskiej ofercie dwa modele. Mowa o miejskim hatchbacku T03 i średniej wielkości SUV-ie B10. Teraz go gamy może dołączyć kolejne auto. Czas konkretnie na sedana. B01 został zaprezentowany przez chińską markę. Zaskoczenie stylistyczne? O tym raczej trudno mówić. Limuzyna wygląda bowiem jak czterodrzwiowy bliźniak SUV-a C10. Ma dokładnie ten sam pas przedni czy prostą linię boczną.
Leapmotor B01 to lekki sedan segmentu D. Ma 218 KM i 56,2 kWh
Leapmotor B01 będzie miał 4770 mm długości, 1880 mm szerokości i 1490 mm wysokości. Jego rozstaw osi sięgnie 2735 mm. Takie wymiary plasują go zatem mniej więcej w segmencie D. Nietypowa dla segmentu D będzie natomiast masa auta. Pojazd ma bowiem ważyć jakieś 1660 kg. To np. aż o 70 kg mniej od Volkswagena Passata B8 z hybrydą plug-in. B01 będzie natomiast pełnym elektrykiem...
Napęd nowego Leapmotor ma pochodzić z jednego silnika elektrycznego. Ten ma występować w dwóch wariantach. Słabszy otrzyma moc 180 koni mechanicznych, a mocniejszy 218 koni mechanicznych. Na temat baterii trakcyjnej na razie wiadomo tylko tyle, że ma powstać w oparciu o technologię litowo-żelazowo-fosforanową. Jak informuje Car News China, pojemność akumulatora prawdopodobnie będzie sięgać 56,2 kWh.
Przeczytaj także: Nowe testy zderzeniowe. Pięć chińskich auto rozbitych przez Euro NCAP. Dwa dostępne w Polsce

Leapmotor B01 ma nawigować LiDAR-em i AI
Leapmotor B01 powstanie na bazie technologicznej, którą producent wykorzystywał już wcześniej. Mowa o architekturze LEAP 3.5. Według wstępnych deklaracji producenta, model może otrzymać nawet LiDAR zamontowany na dachu. Ten w połączeniu z nawigacją i chipami korzystającymi ze sztucznej inteligencji miałby pozwolić na automatyzację "nawigowania" pojazdem w ruchu miejskim i autostradowym.
Przeczytaj także: Tesla zmuszona do wymiany 4 milionów komputerów? "To będzie trudne" – przyznaje Musk
Ile będzie kosztować Leapmotor B01 w Europie?
Leapmotor B01 zadebiutuje na rynku chińskim prawdopodobnie w lipcu. Jeszcze w 2025 r. ma też wejść do sprzedaży w Europie. Ile elektryczny sedan mógłby kosztować? Na razie pozostają jedynie spekulacje. W Chinach auto zostało wycenione bowiem na kwotę wynoszącą od 100 tys. do 150 tys. juanów. To daje od 51,5 tys. do 77,3 tys. zł.
Przeliczanie chińskiej wartości auta nie ma jednak większego sensu. Bo import sedana do naszego kraju oznacza koszty przewozu, cła i konieczność wdrożenia wymogów homologacyjnych. W celu szacowania ceny, warto zastosować inny zabieg. W Chinach elektryczny B10 kosztuje 128 800 juanów, czyli nieco ponad 66 tys. zł. W Polsce został wyceniony na 163 200 zł. To oznacza, że B01 mógłby w wersji podstawowej kosztować jakieś 120 tys. zł z haczykiem. Taka kwota byłaby rewolucyjna, bo w tym samym czasie np. bazowa Tesla zostanie wyceniona na 183 990 zł. Tesla, która jest co prawda mocniejsza od Leapmotor, ale ma podobną pojemność baterii.