Moto

Ten Mercedes to drugi najdroższy samochód sprzedany na aukcji

Mercedes W196 Stromlinienwagen przed muzeum marki w Stuttgarcie
Mercedes W196 Stromlinienwagen przed muzeum marki w Stuttgarcie

Mercedes W196 Stromlinienwagen, historyczny bolid Formuły 1 z 1954 roku, został sprzedany na aukcji w Stuttgarcie za 51,2 miliona euro. To drugi najdroższy samochód w historii aukcji, ustępujący jedynie innemu Mercedesowi - modelowi 300 SLR Uhlenhaut Coupe.

Mercedes-Benz po raz kolejny zapisuje się w historii motoryzacji. Legendarny W196 Stromlinienwagen o numerze podwozia 00009/54 znalazł nowego właściciela podczas weekendowej aukcji w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, osiągając zawrotną cenę 51,2 miliona euro (około 52,7 miliona dolarów).


Dom aukcyjny RM Sotheby's przeprowadził licytację w imieniu Muzeum Indianapolis Motor Speedway, które otrzymało ten wyjątkowy pojazd od Mercedesa w 1965 roku. Uzyskane środki zostaną przeznaczone na prace restauracyjne muzeum. W rankingu najdroższych samochodów sprzedanych na aukcji, W196 zajmuje drugie miejsce, ustępując jedynie Mercedesowi 300 SLR Uhlenhaut Coupe, który w 2022 roku osiągnął cenę 143 milionów dolarów.


Historia tego wyjątkowego egzemplarza rozpoczęła się w grudniu 1954 roku, kiedy Mercedes przeprowadził pierwsze testy bolidu. Samochód zadebiutował w wyścigu poza cyklem Formuły 1 w Argentynie w styczniu 1955 roku, z Juanem Manuelem Fangio za kierownicą. Napędzany był 3-litrowym silnikiem M196, współpracującym z 5-biegową manualną skrzynią biegów.


Przeczytaj także: Test Mercedesa EQE 500 SUV


Swoją wyścigową karierę W196 zakończył podczas Grand Prix Włoch we wrześniu 1955 roku, prowadzony przez Sir Stirlinga Mossa. Mimo że kierowca musiał wycofać się z wyścigu po 27 okrążeniach z powodu awarii piątego cylindra, zdołał ustanowić najszybsze okrążenie wyścigu, osiągając prędkość 215 kilometrów na godzinę.


Wyjątkowość tego egzemplarza podkreśla rzadka, aerodynamiczna karoseria wykonana z magnezu, ważąca zaledwie 40 kilogramów. Mercedes stosował te opływowe nadwozia wyłącznie na szybkich torach podczas sezonów 1954 i 1955. Ta unikalna konstrukcja, w połączeniu z bogatą historią wyścigową, czyni z W196 Stromlinienwagen jeden z najcenniejszych samochodów w historii motorsportu.

Przeczytaj także: Szef AMG przyznaje: "przez ten ruch straciliśmy klientów"

Więcej na ten temat