Moto

Mazda EZ-60: Nowy SUV z jednym istotnym problemem

Mazda EZ-60
Mazda EZ-60

Japoński producent wkracza na rynek elektrycznych SUV-ów z modelem EZ-60, który zadebiutował na tegorocznych targach Auto Shanghai 2025. Choć pojazd imponuje parametrami technicznymi i designem, jego pochodzenie budzi kilka pytań.

Mazda EZ-60 nie jest w pełni japońskim produktem. Pojazd został opracowany we współpracy z chińskim Changan i jest technicznie spokrewniony z modelem Deepal S07. Ten nowy konkurent Tesli Model Y napędzany jest na tylne koła, podobnie jak jego odpowiednik EZ-6, który jest już wprowadzany na rynek europejski jako model 6e.


Istnieje duże prawdopodobieństwo, że również SUV EZ-60 trafi na rynki poza Chinami, potencjalnie pod nazwą CX-6e, choć producent oficjalnie tego nie potwierdza. Pojazd jest rozwinięciem koncepcyjnego modelu Arata zaprezentowanego w ubiegłym roku.

Mazda CX-6e – zasięg

W wersji w pełni elektrycznej Mazda EZ-60 oferuje zasięg około 600 kilometrów (według mniej wymagającego cyklu CLTC). Choć producent nie ujawnia pojemności baterii, chiński model, na którym bazuje pojazd, jest wyposażony w akumulator o pojemności 80 kWh.


Podobnie jak sedan EZ-6, nowy SUV może być również wyposażony w silnik benzynowy pełniący funkcję range-extendera. Jest to jednostka 1,5-litrowa, a nie silnik Wankla stosowany w mniejszym crossoverze MX-30. W tej konfiguracji Mazda deklaruje maksymalny zasięg przekraczający 1000 kilometrów (również według cyklu CLTC). Wersja hybrydowa typu plug-in oferuje przyzwoity zasięg elektryczny wynoszący 161 kilometrów dzięki baterii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP) o pojemności 31,7 kWh, dostarczanej przez firmę CATL.


Mazda nie ujawnia szczegółowych danych dotyczących mocy, ale wiadomo, że EZ-60 jest wyłącznie tylnonapędowy. Według informacji z chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT), silnik elektryczny montowany z tyłu rozwija moc 255 KM, podczas gdy jednostka benzynowa generuje 97 KM. Rola silnika spalinowego ogranicza się wyłącznie do ładowania baterii – nie jest on mechanicznie połączony z kołami.


Podczas gdy wersja PHEV ma idealny rozkład masy 50:50, czysty elektryk dzieli ją w stosunku 47:53 ze względu na większą baterię. Changan Mazda wyposażyła EZ-60 w wielowahaczowe zawieszenie tylne i elektronicznie sterowane amortyzatory. Nowy model porusza się na 21-calowych kołach z oponami 255/40 R21.


Przeczytaj także: Tak wygląda Lexus ES ósmej generacji. Nowy sedan będzie hybrydą lub elektrykiem

Mazda CX-6e – wyposażenie i wymiary

Pod względem wymiarów, przy długości 4850 mm, szerokości 1935 mm i wysokości 1620 mm, ma podobny format co wydłużony Audi Q6L E-Tron produkowany w Chinach. Jest dłuższy i szerszy od Tesli Model Y, choć nieco niższy.

 

Chociaż Mazda generalnie była przeciwna przesadnie dużym ekranom, nowy model stanowi radykalne odejście od tej filozofii, oferując gigantyczny wyświetlacz o przekątnej 26,45 cala dominujący deskę rozdzielczą. Towarzyszy mu wyświetlacz przezierny 3D, a z boku ekrany są jeszcze dwa mniejsze wyświetlacze połączone z zewnętrznymi kamerami bocznymi.


We wnętrzu zainstalowano aż 23 głośniki, w tym w zagłówkach przednich foteli, co pozwala kierowcy i pasażerowi słuchać różnej muzyki.


EZ-60 trafi do sprzedaży w Chinach jeszcze w tym roku, ale Mazda nie informuje, czy pojazd pojawi się również na innych rynkach.

1 / 20 zdjęć
Item 1 of 20
Mazda EZ-60
Więcej na ten temat