Moto

Nowe testy zderzeniowe. Pięć chińskich auto rozbitych przez Euro NCAP. Dwa dostępne w Polsce

Nowe testy zderzeniowe. Pięć chińskich auto rozbitych przez Euro NCAP. Dwa dostępne w Polsce (fot. Euro NCAP)
Nowe testy zderzeniowe. Pięć chińskich auto rozbitych przez Euro NCAP. Dwa dostępne w Polsce (fot. Euro NCAP)
podpis źródła zdjęcia

Chińskie modele zaczynają się wybijać w europejskich wynikach sprzedaży. Decyduje o tym głównie zaawansowana technologia i niska cena tych aut. Jak jednak wypadają w kwestii bezpieczeństwa? Pokazują to najnowsze wyniki testów zderzeniowych prowadzonych przez Euro NCAP.

Instytut Euro NCAP w 2025 r. miał już okazję rozbić osiem modeli samochodów. W wynikach testów zapanowała jednak... nuda. Bo każde z aut zdobyło maksymalną notę na poziomie pięciu gwiazdek. To nie powinno jednak dziwić. Bezpieczeństwo jest dziś kluczowe nie tylko dla producentów, ale i nabywców aut. Dziwić może nieco inna rzecz. Równie dobrze jak europejskie konstrukcje, poradziły sobie także te pochodzące z Chin.

 

Przeczytaj także: Nowa Skoda Elroq RS to najszybszy model czeskiego producenta w historii

Na 8 aut w teście Euro NCAP, aż pięć pochodzi z Chin

Na liście samochodów rozbitych przez Euro NCAP w 2025 r. znaleźć można m.in. takie modele, jak:

 

  • Audi A6 e-tron,
  • MINI Cooper E,
  • Cupra Terramar,
  • Hongqi E-HS9,
  • Polestar 3,
  • JAECOO 7 PHEV,
  • Geely EX5,
  • BYD SEALION 7.

 

Przeglądając testy zderzeniowe Euro NCAP można dojść do dwóch ciekawych wniosków. Pięć na osiem aut pochodzi bowiem z Chin. Powiem więcej, auta produkowane przez marki z Państwa Środka nie ustępują europejskim rywalom pod względem uzyskiwanych wyników. Dla przykładu BYD SEALION 7 i Polestar 3 były tymi modelami, które otrzymały najwyższą notę za ochronę dzieci w kabinie pasażerskiej. Najlepiej w kwestii ochrony pieszych wypadł Geely EX5. EX5 zgarnął również najwyższe noty za systemy asystujące – na spółkę z Polestarem 3. Chińskie auta nie ustępują zatem europejskim pod względem bezpieczeństwa. Inżynierowie z dalekiej Azji mocno się przyłożyli.

 

Przeczytaj także: Mały Leapmotor T03 nie będzie produkowany w Polsce. To chińska kara za europejskie cła

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP w 2025 r. (fot. Euro NCAP)
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP w 2025 r. (fot. Euro NCAP)

Dwa chińskie auta rozbite przez Euro NCAP są dostępne w Polsce

Z polskiego punktu widzenia, pomijając oczywiście europejskie modele, kluczowe znaczenie na liście Euro NCAP mają dwie chińskie konstrukcje. Mowa o JAECOO 7 PHEV i BYD SEALION 7. To auta, które w krajowych salonach mogą wybrać Polacy. Jak poradziły sobie w testach?

 

  • JAECOO 7 PHEV – duży SUV został wysoko oceniony praktycznie w każdej kategorii badawczej. W każdej uzyskał minimum 80 proc. noty. Poza tym oferuje równe wyniki. To oznacza, że inżynierowie projektujący aut, skupili się po równo na wszystkich aspektach jego bezpieczeństwa.
  • BYD SEALION 7 – BYD również uzyskuje wysokie noty w każdej z kategorii. Ma jednak pewnego "konika". W całej stawce najlepiej poradził sobie z ochroną młodocianych pasażerów, którzy zasiądą na pokładzie SUV-a. W tej kwestii uzyskał wyższą notę nie tylko od chińskich rywali, ale także Audi A6 e-tron czy Cupry Terramar.
Więcej na ten temat