(Mr. KLEIN) Dramat wojenny, 118 min, Francja/Włochy 1976 Reżyseria: Joseph Losey Scenariusz: Franco Solinas, Fernando Morandi Aktorzy: Alain Delon, Jeanne Moreau, Suzanne Flon, Michel Lonsdale, Juliet Berto, Francine Berge, Jean Bouise, Louis Seigner i inni Okupacja hitlerowska stanowiła przez długie lata temat bardzo niewygodny dla francuskiego kina, poruszany rzadko i niezbyt chętnie, albo dość jednostronnie, ze względu na ugodową politykę rządu w Vichy i sprzyjającą mu, oportunistyczną postawę przynajmniej części społeczeństwa. Oczywiście, nie brak i tu utworów wybitnych, rzetelnych historycznie, by wymienić tylko "Luciena Lacombe’a", "Sekcję specjalną" "Milczenie morza" czy "Śpiewamy pod okupacją". Do tej serii znakomitych filmów podejmujących tematykę okupacyjną należy również "Pan Klein", pierwszy film wybitnego reżysera amerykańskiego Josepha Loseya nakręcony po jego osiedleniu się we Francji. Reżyserowi, który największe sukcesy odniósł w Wielkiej Brytanii, gdzie schronił się przed oskarżeniami słynnej komisji senatora McCarthy’ego, dopomógł w realizacji tego projektu Alain Delon odtwarzający w filmie tytułową rolę. Krytycy do dziś uznają zgodnie ten występ za jeden z najlepszych w karierze gwiazdora, choć nie doczekał się on za niego żadnej nagrody. Samemu filmowi przyznano natomiast Cezary dla najlepszego obrazu 1977 r. , za reżyserię i scenografię. Paryż, 1942 r. Robert Klein, bogaty przedstawiciel francuskiej burżuazji, antykwariusz handlujący dziełami sztuki, wykorzystuje okupację niemiecką do zbijania fortuny. Wykupuje bowiem od Żydów, wyzbywających się majątku przed ucieczką z kraju, obrazy słynnych malarzy po śmiesznie niskich cenach. Pewnego dnia do jego mieszkania zostaje dostarczona gazeta wydawana przez i dla Żydów, pomimo że Klein nie jest Żydem. Próbując wyjaśnić pomyłkę, zwraca na siebie uwagę policji, ale dowiaduje się, że istnieje inny Robert Klein, prawdopodobnie Żyd, który niedawno zaginął. Kontynuując poszukiwania, trafia do jego mieszkanka, spotyka też jego dawną kochankę, która nieoczekiwanie traktuje go jak powracającego ukochanego. Co gorsza, wszelkie ślady w tajemniczy sposób wskazują na niego, co powoduje jego narastający niepokój i przekonanie, że padł ofiarą nieznanego mściciela. To, co na początku uważał za żart w złym guście, zaczyna teraz zagrażać nie tylko jego pozycji społecznej i przywilejom, ale nawet życiu. Nękany przez policję antykwariusz prosi swego adwokata Pierre’a o zdobycie dokumentów potwierdzających jego aryjskość. Działa coraz bardziej gorączkowo, popada w obsesję, przechodzi kryzys osobowości. Kiedy wreszcie udaje mu się wpaść na trop drugiego Kleina i umówić z nim na spotkanie, tamten zostaje aresztowany. To samo spotyka też antykwariusza.
Alain Delon, Jeanne Moreau, Suzanne Flon, Michel Lonsdale, Juliet Berto