STREFA OTWARTA odcinek 17 PSYCHOLOGICZNE SKUTKI IZOLACJI ZWIĄZANEJ Z PANDEMIĄ. Kiedy zaczęła się epidemia myśleliśmy, że to zaraz się skończy. Epidemia przerodziła się w pandemię, co nas przeraziło, ale nie odebrało nadziei na szybki koniec. Większość z nas poczuła, że rozpoczęła się wojna. Wojna przeciwko bardzo niebezpiecznemu, niewidzialnemu gołym okiem przeciwnikowi, który zamknął nas w okopach naszych domów. Izolacja trwa. Nasze domy stały się naszymi biurami, przedszkolami i szkołami dla naszych dzieci, salami zajęć pozalekcyjnych. Nasze życie w ekspresowym tempie przeniosło się do rzeczywistości 2D, a to nie jest realny świat i prawdziwe relacje. Coraz więcej osób potrzebuje wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego. A szczególnie tego wsparcia potrzebują młodzi ludzie, którzy nie wykształcili w sobie pewnych mechanizmów obronnych, nie doświadczyli w życiu jeszcze granicznych sytuacji i nie zostali zahartowania koniecznością wychodzenia z nich, a przy tym działają na poziomie emocji. Zgodnie z wiedzą z zakresu neuropsychologii nasz organizm zawsze reaguje na nasze myśli - złością, znudzeniem, podnieceniem. Działa to też w drugą stronę - nasz mózg interpretuje zachowanie naszego ciała i nadaje mu pewne etykiety, które zamienia na emocje oraz myśli. Co dzieje się z naszym mózgiem, gdy informacje o pandemii, izolacji i innych ograniczeniach docierają do nas przez cały czas? Ciągle się martwimy, głęboko przeżywamy brak kontaktów z rodziną, znajomymi, odczuwamy permanentny lęk o zdrowie i życie nasze i naszych bliskich. Nasz mózg jest bardzo obciążony. Nie potrafimy przy tym odpoczywać i relaksować się, bo mimo zwiększenia ilości wolnego czasu, nie jesteśmy w stanie wykorzystać go w sposób, który przyniósłby ulgę emocjonalną. To wyobraźmy sobie teraz młodego człowieka, który dodatkowo w świecie, w którym został zamknięty, bombardowany jest instagramowymi obrazami idealnych ludzi, w idealnych ciałach, idealnych domach, idealnych autach, na idealnych wakacjach. Brak kontaktu z realnym światem i nieustanne przebywanie w świecie 2D działa na młodego człowieka destrukcyjnie i autodestrukcyjnie. Jak wyzwolić młodego człowieka z nadmiernych emocji, nauczyć go filtrowania świata i otworzyć przed nim perspektywę budowania dobrego, mądrego życia? goście: dr Milena Marczak dr Wojciech Wnuk