Mark St. Germain, mimo że jego nazwisko brzmi z francuska, jest współczesnym dramaturgiem i scenarzystą amerykańskim, pracującym głównie dla telewizji. W roli Boga to jedna z jego ostatnich sztuk, która w pełni potwierdza renomę, jaką cieszy się ten autor za oceanem. Fabuła została tak skonstruowana, by oświetlić możliwie z wielu stron sugerowany już przez tytuł poważny problem moralny, unikając jednocześnie pułapki powierzchownego dydaktyzmu oraz dając maksymalne pole do popisu aktorom. Każda z postaci w sztuce St. Germaina jest bowiem silną i intrygującą osobowością. Każda ma swoją własną wizję świata i hierarchię wartości. Każda jest po wielu, często bardzo bolesnych przejściach. Każda wreszcie ma coś do ukrycia. Akcja spektaklu toczy się niemal wyłącznie w sali konferencyjnej szpitala imienia świętego Patryka. Właśnie obraduje tu komisja do spraw przeszczepów. Jeszcze do niedawna przewodniczył jej najlepszy chirurg w mieście dr Alex Gorman. Tym razem jednak sytuacja niespodziewanie się zmienia. W szpitalu pojawia się bowiem przebywający od dawna na zwolnieniu lekarskim dr Jack Klee, szef Gormana. Ten powrót budzi powszechne zdziwienie, albowiem Klee zdradza wyraźne oznaki złego samopoczucia. Jeszcze dziwniejszy jest fakt pojawienia się na zebraniu Dunbara, prawnika, który po śmierci żony zdecydował się zostać duchownym. Nie przestał jednak cieszyć się wielkim zaufaniem zarządu szpitala. Ostatnią nową osobą wśród członków komisji jest młoda lekarka dr Kiera Banks, zastępująca nieobecnego dr Felkera, gdyż ten właśnie wiezie do szpitala serce gotowe do przeszczepu. W ciągu najbliższych kilku godzin komisja musi rozstrzygnąć, któremu z umierających pacjentów dać nadzieję. Oczekujących jest wielu, serce tylko jedno. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że wśród oczekujących nagle pojawia się syn bogatego biznesmena, który za pośrednictwem zarządu szpitala i ojca Dunbara daje obradującym jednoznacznie do zrozumienia, że jeśli przydzielą serce jego dziecku, szpital otrzyma ogromną dotację. Poddani dodatkowej presji członkowie komisji muszą jak najszybciej wydać werdykt. Trzeba wziąć pod uwagę wszystko: wiek pacjenta, jego sytuację rodzinną i zawodową, profil psychologiczny (skłonności samobójcze niemile widziane) oraz prestiż kliniki (zbyt duża ilość nieudanych zabiegów może spowodować redukcje w dostawach serc). Za oknami trwa właśnie fiesta związana z obchodami Dnia Świętego Patryka. Odgłosy rozbawionego tłumu i tradycyjne irlandzkie melodie coraz mocniej kontrastują z atmosferą panującą w szpitalnej sali konferencyjnej. Ale postawić się w roli Boga i decydować o czyimś życiu i śmierci nie jest prosto, zwłaszcza gdy do głosu oprócz kryteriów czysto profesjonalnych dochodzą ambicjonalne urazy, zranione uczucia i skrzętnie ukrywane osobiste interesy, od których członkowie komisji bynajmniej nie są wolni. Spektakl, 76 min, Polska, 2010 Reżyseria: Tomasz Wiszniewski Scenariusz: Mark St. Germain Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Występują: Janusz Gajos (dr Jack Klee), Krzysztof Stroiński (Ojciec Dunbar), Andrzej Zieliński (dr Alex Gorman), Katarzyna Gniewkowska (Nella Larkin), Dominika Ostałowska (dr Ann Ross), Magdalena Schejbal (dr Kiera Banks), Paweł Królikowski (Domenic Piero) i inni
Krzysztof Stroiński, Katarzyna Gniewkowska, Magdalena Schejbal, Janusz Gajos, Paweł Królikowski, Dominika Ostałowska, Andrzej Zieliński