• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Gospodarka

Nowy szlak transportowy w Podlaskiem?

15:10, 28.06.2021
  Obiektyw TVP3 Białystok
Nowy szlak transportowy w Podlaskiem?

fot. TVP3 Białystok
fot. TVP3 Białystok

Podziel się:   Więcej
Przez ostatnie dwa lata transport towarów koleją z Chin na zachód Europy przez województwo podlaskie wzrósł o ponad pięćdziesiąt procent. Ale pociągi praktycznie się tu nie zatrzymują, bo brakuje terminali przeładunkowych, podobnych do tego w Małaszewiczach, w województwie lubelskim. Jak mówi Teodor Kula, lider projektu Kolej na Polskę - Wszelkie dodatkowe operacje, które możemy wykonywać w terminalach przeładunkowych, dalsza dystrybucja pociągów, wszelkie powiedzmy usługi dodatkowe, logistyczne są jak najbardziej pożądane.

Budowa odpowiedniej infrastruktury na rozwiniętym szlaku transportowym oznacza rozwój podlaskiej gospodarki. Jak dodaje Teodor Kula - Wszelkie typu usługi magazynowe, wszelkiego typu usługi przeładunkowe, tak naprawdę Last Mile Logistic, czyli dostawy już z terminali kolejowych do różnych punktów w Polsce, a może i Europie.

Dostawy realizowane przez firmy przewozowe z Podlasia oznaczają dla nich zysk. Co ciekawe, budową terminali w Podlaskiem zainteresowani są Chińczycy, którzy szukają nowej alternatywy dla transportu lotniczego i morskiego. Jak powiedział dr Mariusz Dąbrowski, dyrektor Biura Obsługi Inwestorów, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - Agencja promocji inwestycji Ministerstwa Handlu Chińskiej Republiki Ludowej pyta nas w województwie podlaskim o możliwości nie tylko transportu kontenerów, ale o rozwój e-commerce. Czyli handel internetowy.

Chińczycy chcieliby, by w Podlaskiem prowadzona była obsługa celna transportowanych towarów. Liczą na współpracę z naszymi firmami transportowymi. Pytanie - jak województwo sobie z tym poradzi? Jak mówi prof. Katarzyna Czerewacz-Filipowicz z Politechniki Białostockiej - Tutaj niezbędne jest zwrócenie uwagi na ten korytarz transportowy ze strony UE, włączenie nas do linii tentów bazowych, bo bez tego będzie bardzo trudno się rozwijać.
 
 
 
...
 
źródło: Obiektyw TVP3 Białystok