W maju na antenach Telewizji Polskiej Teatr Telewizji pokaże aż pięć premier. Będą to najważniejsze spektakle z polskich scen teatralnych ostatnich sezonów, a także telewizyjne przedstawienie nawiązujące do Teatru Sensacji „Kobra”. Pierwszą z propozycji jest emisja monodramu Krystyny Jandy „Zapiski z wygnania”. Co jeszcze widzowie Teatru Telewizji zobaczą w maju?
Teatr Telewizji od 6 maja zaprasza na premierowe spektakle w nowej oprawie graficznej. Po kilkudziesięciu latach logo i czołówka otrzymują odświeżoną formę, a godzina emisji premier zostaje przesunięta na 20:30. W maju czekają na widzów TVP1 aż 4 premiery spektakli!
Majętny Radost zamierza wyswatać swojego bratanka Gustawa z piękną Anielą – córką mieszkającej po sąsiedzku Dobrójskiej. Strony szybko uzgadniają małżeński kontrakt. Problem w tym, że Gucio spędza noce w karczmie „Pod Złotą Papugą”, uwodzi kobiety, pije, tańczy i ani myśli się żenić.
Komedia Michała Bałuckiego w reżyserii Krystyny Jandy. W rolach członków tytułowego „klubu kawalerów” wystąpili: Jerzy Stuhr, Janusz Gajos, Cezary Pazura, Marcin Dorociński i Zbigniew Zamachowski.
W rodzinnym domu Celiny Bełskiej spotykają się doświadczone przez los kobiety – jej dwie owdowiałe córki Julia i Maria, wnuczki Joanna i Róża i synowa Tekla. Każda o innym usposobieniu, każda na swój sposób przeżywa osobiste tragedie. Szukają u siebie zrozumienia, ciepła i psychicznego wsparcia. Najważniejszym tematem ich rozmów jest miłość, jej znaczenie w życiu kobiety. Uczą się sztuki rezygnacji, pogodzenia się z losem.
6 maja o godz. 20:30 na antenie TVP1 został wyemitowany nagradzany spektakl „Zapiski z wygnania” na podstawie wspomnień Sabiny Baral, w których pisarka przedstawiła wydarzenia Marca '68. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
W monodramie „Zapiski z wygnania” Krystyna Janda wciela się w autorkę książki. Sabina Baral jako dwudziestoletnia dziewczyna została zmuszona do opuszczenia Polski w 1968 r. razem z kilkunastoma tysiącami obywateli żydowskiego pochodzenia. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
Aktorce na scenie towarzyszy pianista Janusz Bogacki i zespół w składzie: Tomasz Bogacki (gitara), Paweł Pańta (kontrabas), Patryk Dobosz (perkusja), Marek Zebura (skrzypce). Fot. Waldemar Kompała/ TVP
Krystyna Janda przygotowała przejmujący spektakl o wydarzeniach marcowych razem z reżyserką Magdą Umer. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
Twórcy inscenizacji wykorzystali fragmenty znanych piosenek ze słowami m.in. Juliana Tuwima, Agnieszki Osieckiej i Wojciecha Młynarskiego. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
„Zapiski z wygnania” otrzymały główną nagrodę na najważniejszym polskim festiwalu teatralnym Boska Komedia, a jury przyznało Krystynie Jandzie statuetkę dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
Premiera „Zapisków z wygnania” odbyła się 9 marca 2018 r. w Teatrze Polonia, a 6 maja Teatr Telewizji pokazał monodram Krystyny Jandy w TVP1. Fot. Waldemar Kompała/ TVP
Bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki, która wyjechała razem z rodzicami z Polski w roku 1968. Spektakl jest oparty na książce, jednak zobaczymy w nim o wiele więcej.
Dramat psychologiczny o podłożu kryminalnym. Historia człowieka oskarżonego o zabójstwo młodej sąsiadki 22 lata po dokonaniu morderstwa. Bohater, będący już zupełnie innym człowiekiem, mający własną rodzinę, dla której aresztowanie go musi być szokiem, nie przyznaje się do winy, choć poszlaki przemawiają przeciw niemu. Czy zadziałał u niego mechanizm wyparcia, czy jest niewinnie oskarżony przez nieudolny aparat ścigania?
Portret czterech kobiet z jednej krakowskiej rodziny. Historia matki, córki, wnuczki i prawnuczki, które oprócz więzów krwi łączy coś jeszcze alkoholowy nałóg. Temat przekazywanych w sztafecie pokoleń uzależnień posłużył autorce do stworzenia obrazu społeczeństwa od lat trzydziestych do dnia dzisiejszego.
To opowieść o młodości, dojrzewaniu nastoletniej dziewczyny, ale też o małej społeczności – lękach i mechanizmach, które nią rządzą.
Portret ciemnej strony relacji polsko-żydowskich, historia osnuta wokół tragedii w Jedwabnem. Bohaterami jest dziesięcioro uczniów jednej klasy, których losy i wzajemne stosunki zostają całkowicie odmienione wskutek wybuchu II wojny światowej.
Sztuka napisana jest w poetyce dramatu romantycznego, a gorący dziś temat dzikiej reprywatyzacji gruntów i nieruchomości ujęty został w formę literackiej przypowieści z elementami groteski.