W maju na antenach Telewizji Polskiej Teatr Telewizji pokaże aż pięć premier. Będą to najważniejsze spektakle z polskich scen teatralnych ostatnich sezonów, a także telewizyjne przedstawienie nawiązujące do Teatru Sensacji „Kobra”. Pierwszą z propozycji jest emisja monodramu Krystyny Jandy „Zapiski z wygnania”. Co jeszcze widzowie Teatru Telewizji zobaczą w maju?
Teatr Telewizji od 6 maja zaprasza na premierowe spektakle w nowej oprawie graficznej. Po kilkudziesięciu latach logo i czołówka otrzymują odświeżoną formę, a godzina emisji premier zostaje przesunięta na 20:30. W maju czekają na widzów TVP1 aż 4 premiery spektakli!
Majętny Radost zamierza wyswatać swojego bratanka Gustawa z piękną Anielą – córką mieszkającej po sąsiedzku Dobrójskiej. Strony szybko uzgadniają małżeński kontrakt. Problem w tym, że Gucio spędza noce w karczmie „Pod Złotą Papugą”, uwodzi kobiety, pije, tańczy i ani myśli się żenić.
Komedia Michała Bałuckiego w reżyserii Krystyny Jandy. W rolach członków tytułowego „klubu kawalerów” wystąpili: Jerzy Stuhr, Janusz Gajos, Cezary Pazura, Marcin Dorociński i Zbigniew Zamachowski.
Nieszczęsną, udręczoną tęsknotą za ojcem królewnę wydano za poczciwego, prostego wieśniaka. Gdy dowiaduje się o tym brat Elektry – Orestes, oboje knują plan zemsty. Elektra podstępem zwabia do wiejskiej chaty swoją matkę – Klytajmestrę, by wspólnie z bratem pozbawić ją życia.
W rodzinnym domu Celiny Bełskiej spotykają się doświadczone przez los kobiety – jej dwie owdowiałe córki Julia i Maria, wnuczki Joanna i Róża i synowa Tekla. Każda o innym usposobieniu, każda na swój sposób przeżywa osobiste tragedie. Szukają u siebie zrozumienia, ciepła i psychicznego wsparcia. Najważniejszym tematem ich rozmów jest miłość, jej znaczenie w życiu kobiety. Uczą się sztuki rezygnacji, pogodzenia się z losem.
Słynna komedia Aleksandra Fredry w reżyserii Krystyny Jandy. W dworku Majora na wsi wypoczywają jego przyjaciele – huzarzy. Kawalerski błogostan nie trwa jednak długo. Majora odwiedzają bowiem trzy siostry, które mają plany dotyczące ożenku Majora.
6 maja zostanie wyemitowany w TVP1 monodram „Zapiski z wygnania” na podstawie wspomnień Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer. Fot. Władysław Kompała/ TVP
13 maja na antenie TVP1 odbędzie się telewizyjna premiera spektaklu „Powiem wam, jak zginął” na podstawie powieści Joe Alexa (Macieja Słomczyńskiego) w reżyserii Marka Bukowskiego. Fot. Władysław Kompała/ TVP
20 maja w TVP1 zostanie pokazany spektakl „Cudzoziemka” na podstawie powieści Marii Kuncewiczowej w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Fot. Marek Zakrzewski
21 maja na antenie TVP Kultura zostanie pokazany monodram „W maju się nie umiera” na podstawie sztuki Piotra Rowickiego w reżyserii Anny Gryszkówny. Fot. Władysław Kompała/ TVP
27 maja w TVP1 odbędzie się transmisja spektaklu „1989” w reżyserii Katarzyny Szyngiery z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Fot. Bartek Barczyk
Portret czterech kobiet z jednej krakowskiej rodziny. Historia matki, córki, wnuczki i prawnuczki, które oprócz więzów krwi łączy coś jeszcze alkoholowy nałóg. Temat przekazywanych w sztafecie pokoleń uzależnień posłużył autorce do stworzenia obrazu społeczeństwa od lat trzydziestych do dnia dzisiejszego.
To opowieść o młodości, dojrzewaniu nastoletniej dziewczyny, ale też o małej społeczności – lękach i mechanizmach, które nią rządzą.
Portret ciemnej strony relacji polsko-żydowskich, historia osnuta wokół tragedii w Jedwabnem. Bohaterami jest dziesięcioro uczniów jednej klasy, których losy i wzajemne stosunki zostają całkowicie odmienione wskutek wybuchu II wojny światowej.
Sztuka napisana jest w poetyce dramatu romantycznego, a gorący dziś temat dzikiej reprywatyzacji gruntów i nieruchomości ujęty został w formę literackiej przypowieści z elementami groteski.
W niewielkiej miejscowości na Ziemiach Odzyskanych stoi stary poniemiecki dom. Spotkają się w nim Matka, Wdowa, Syn i duch niemieckiej dziewczynki, która wraz z rodziną mieszkała w tym domu i w nim zginęła pod koniec wojny. Ich spotkanie to opowieść stworzona z pojedynczych losów, listów, świadectw.
Groteskowa fabuła i forma pozwala uzmysłowić widzowi, jak płaskie i pozbawione szacunku bywa dzisiaj myślenie o współczesnej polskiej wsi i jak nieprawdziwy jest jej obraz choćby we współczesnym dramacie, czy filmie. Takiej wsi polskiej, jaką próbują nam wmówić dzisiejsi twórcy, po prostu nie ma! zdaje się twierdzić autorka sztuki.