Teleturnieje, które oglądały miliony Polaków. Pamiętasz je wszystkie?
29.06.2022, 08:07
Stanisława Ryster prowadziła „Wielką grę” przez 31 lat (fot. TVP)
podpis źródła zdjęcia
Teleturnieje TVP zdobyły wyjątkową popularność w pierwszych dwóch dekadach istnienia demokratycznej Polski. Wyzwoleni spod jarzma komunizmu Polacy pokochali wymienione przez nas programy, które dostarczały zarówno rozrywki, jak i wiedzy.
Przy nich bawiliście się przez wiele lat. Przypominamy kultowe konkursy Telewizji Polskiej.
„Randka w ciemno”. Kto był „tajemniczym głosem”?
„Randka w ciemno” była pierwszym show w Polsce, który kojarzył pary nieznajomych. Program, prowadzony początkowo przez Jacka Kawalca, a później przez Tomasza Kammela, zdobył serca milionów ludzi i był najpopularniejszym polskim show w latach 90.
Kandydaci lub kandydatki, wszyscy przywiezieni do studia osobnymi pojazdami, musieli odpowiadać na pytania uczestnika. Ten na podstawie przeprowadzonej ankiety dokonywał selekcji i zabierał na wakacje wybraną osobę.
Prowadzący Jacek Kawalec zdobył dzięki „Randce w ciemno” dużą popularność (fot. TVP)
„Tajemniczy mówca”, który humorystycznie podsumowywał osoby biorące udział w zabawie, również przeszedł do legendy. Była nim Pani Dorota, która w rzeczywistości nazywała się Dorota Osman.
„Wielka gra”. Trudne pytania pisali naukowcy i specjaliści
Teleturniej „Wielka gra” był najstarszym program rozrywkowym w Polsce, który nadawano również w latach 90. Trudne pytania do niego układali naukowcy i specjaliści. Łatwiejsze opracowywał zespół redakcyjny.
Biorący udział w zabawie uczestnicy również byli niekiedy zawodowo związani z nauką i mistrzowsko opanowali dziedziny, z których ich odpytywano. Rekordzista, Jan Wolniakowski, zwyciężył 18-krotnie i był z wykształcenia ekonomistą, ale pasjonował się przede wszystkim literaturą, dzięki której nieustannie zwyciężał.
Stanisława Ryster, prowadzącą „Wielką grę” w latach 1975-2006 (fot. TVP)
Marek Krukowski, który przez całe swoje życie wygrał 40 różnych programów, pod względem liczby zwycięstw plasuje się na drugim miejscu. Filozof i bibliotekarz do perfekcji opanował kategorie muzyczne. W 2002 roku został bohaterem dokumentu „Zawodowiec” w reżyserii Krzysztofa Kalukina, który dostępny jest na platformie TVP VOD.
„Miliard w rozumie”. Łącznie zawarto w nim pytania z 54 dziedzin
Prowadzony przez Janusza Weissa „Miliard w rozumie” był jednym z najbardziej wymagających konkursów w historii polskiej telewizji. Formuła została opracowana w Wydawnictwie Naukowym PWN.
Pytania obejmowały kategorie specjalistyczne, wśród których znajdowała się m.in. astronautyka, astronomia, botanika, medycyna i filozofia. Łącznie uczestnicy musieli się wykazać rozległą wiedzą z zakresu 54 dziedzin.
Janusz Weiss prowadził „Miliard w rozumie” przez wiele lat (fot. TVP)
Finały bywały niezwykle zacięte, ponieważ poza wiedzą należało w nich również błysnąć refleksem i sprytem.
„Koło Fortuny”. Pierwszym uczestnikiem był…Robert Lewandowski
Kultowe „Koło Fortuny”, które powróciło na antenę Telewizji Polskiej w 2017 roku, w 1992 roku było pierwszym polskim programem nadawanym na zagranicznej licencji. Prowadzącym został wówczas Wojciech Pijanowski, zaś hostessą – Magda Masny.
Wojciech Pijanowski i Magda Masny razem prowadzili „Koło fortuny” (fot. TVP)
Pierwszy w historii uczestnik przedstawiony telewidzom w tym programie nazywał się zaś... Robert Lewandowski. Mężczyzna wygrał 5 nagród w zaledwie 9 minut.
Teleturniej, polegający na kręceniu tytułowym kołem i zgadywaniu słów oraz powiedzeń i cytatów, od początku stał się wielkim hitem.
„Od przedszkola do Opola”. Co było w pudełku zwycięzcy?
Artystyczno-rozrywkowy program „Od przedszkola do Opola” nawiązywał do Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, który niedawno został zorganizowany po raz 59. Konkurs promował dziecięcych piosenkarzy w wieku przedszkolnym, a karierę zaczynało w nim wielu znanych artystów.
Michał Juszczakowiecz spotkał w programie „Od przedszkola do Opola” wiele dzisiejszych gwiazd (fot. TVP)
Pod okiem Michała Juszczakiewicza wystąpili m.in. Sylwia Grzeszczak, Iza Lach, Natalia Krakowiak, Roger Karwiński, Emilia Stachurska, Natalia Szroeder, Daria Zawiałow i Izuagbe Ugonoh.
Turniejowi zwycięzcy otrzymywali niewielkie upominki. Jakie? Po latach ujawniła je jedna z uczestniczek, która przekazała, że w środku zwycięskiego pudełka znajdował się różowy plecaczek, lalki, puzzle i maskotka Kubusia Puchatka.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na
korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych,
dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz
na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską
S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”),
Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm)
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do
Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które
wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora
PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych
poszczególnych serwisów
zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii
takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii
umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług,
personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów
społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie
poszczególnych serwisów
na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i
identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach
Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP,
Zaufanych Partnerów z IAB
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP
dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na
urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru
spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam,
tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych
treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania
badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i
ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i
usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania
i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia
dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania
automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Cele przetwarzania Twoich danych przez TVP S.A. w likwidacji są następujące:
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
Tworzenie profili w celu personalizacji treści
Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
Pomiar efektywności reklam
Pomiar efektywności treści
Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych
źródeł
Rozwój i ulepszanie usług
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich
W ramach funkcji TVP S.A. w likwidacji może podejmować następujące
działania:
Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
Łączenie różnych urządzeń
Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz
pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
Tworzenie profili w celu personalizacji treści
Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
Pomiar efektywności reklam
Pomiar efektywności treści
Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych
źródeł
Rozwój i ulepszanie usług
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich
W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz
Pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:
Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
Łączenie różnych urządzeń
Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
Użycie dokładnych danych geolokalizacyjnych
Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach
Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia,
wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia
skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub
Zaufanych Partnerów z IAB*
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP
mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w
oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP
przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu
wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia
usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia
bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania
pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu.
Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics,
Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i
marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych
oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się
w
Polityce Prywatności.