Rozrywka

Trendy w hotelarstwie – oto, co może zaskoczyć turystów podczas wakacji

Zdjęcie przedstawia luksusowe wnętrze hotelu i wejście do lobby. Po prawej stronie znajduje się recepcja, a po lewej fotele i stoliki dla gości.
Wnętrze luksusowego hotelu. Wejście do lobby. Fot. murattellioglu/ Shutterstock
podpis źródła zdjęcia

Malownicze kurorty, miejsca letniskowe lub te znajdujące się pośród historycznych zakątków Polski i innych krajów – wszystko to może być doskonałym celem wypadów zarówno na weekend, jak i na dłuższy czas. Samodzielna obsługa, zameldowanie za pomocą aplikacji czy inteligentne pokoje to tylko garść innowacji w hotelarstwie, które mogą zaskoczyć gości w czasie wypoczynku.

Myśląc o wypoczynku, często zastanawiamy się, jak go zaplanować, by odpocząć od obowiązków i spraw, którymi przejmujemy się na co dzień. Branża hotelowa rozwija się wraz z postępem technologicznym, stawiając na coraz to nowsze rozwiązania, by zapewnić gościom szeroki wachlarz udogodnień i odpowiedzieć na ich indywidualne potrzeby. Nowoczesne trendy w hotelarstwie oscylują wokół zautomatyzowanych i spersonalizowanych opcji, abyśmy w inteligentnym hotelu mogli poczuć się często lepiej niż we własnym domu.

Automatyka pokoju hotelowego

W trendach w hotelarstwie ostatnio można zauważyć rewolucyjne podejście do przestrzeni, które wiąże się z oszczędnością i troską o komfort gości. Hotele częściej niż na przepych stawiają na funkcjonalny minimalizm, prosto zaaranżowane wnętrza, wzbogacane o technologie, które mają zapewnić gościom wszystko to, czego im potrzeba. Coraz częściej zdarza się, że obiekty wewnątrz pokoju hotelowego zintegrowane są z dedykowanymi aplikacjami mobilnymi, dzięki czemu gość może nie tylko korzystać z rozmaitych funkcji telewizora, ale również zdalnie sterować oświetleniem, mechanicznymi zasłonami, klimatyzacją, a nawet regulować temperaturę łóżka.


Bywa, że bez konieczności wychodzenia z pokoju i wykonywania połączeń można także skorzystać z usług room service, zamówić stolik w restauracji lub zabieg w SPA. Co więcej, w niektórych hotelach pokoje wyposażone są w systemy głosowe, które przechwytują dźwięk i kierują polecenia do urządzeń mogących spełnić indywidualne życzenia przebywającej w pomieszczeniu osoby. Aplikacje aktywowane głosem mogą okazać się idealnym rozwiązaniem dla potrzebujących pomocy gości, których ręce w danej chwili są zajęte (np. bagażami podczas opuszczania pokoju).

Śniadanie podane do hotelowego łóżka. Fot. Francesco83/ Shutterstock
Śniadanie podane do hotelowego łóżka. Fot. Francesco83/ Shutterstock

Większa elastyczność

Oszczędność wydaje się ważna również dla turystów, wśród których rozwija się tendencja planowania krótkich, maksymalnie kilkudniowych pobytów. Może mieć to związek z modą na aktywny wypoczynek, chęcią korzystania z urlopów w pełni, zwiedzania, a przy tym mnogością sposobów wyszukiwania ofert i ich dostępnością.


Nie zapominajmy o podróżujących służbowo, dla których pobyt w hotelowym pokoju niekoniecznie oznacza wypoczynek, a raczej chwilową odskocznię od napiętego grafiku – spotkań biznesowych lub kolejnych podróży. Dla takiej osoby ważne jest, by nie musieć za długo czekać w kolejce do recepcji czy na pomoc obsługi, co przy dużym obłożeniu hotelu może okazać się zbyt czasochłonne.

W nowoczesnych hotelach istnieje możliwość zameldowania się za pomocą aplikacji mobilnej. Fot. Andrew Angelov/ Shutterstock
W nowoczesnych hotelach istnieje możliwość zameldowania się za pomocą aplikacji mobilnej. Fot. Andrew Angelov/ Shutterstock

Samodzielne zarządzanie pobytem

W Polsce funkcjonują już tzw. kapsuły noclegowe, w których pobyt możemy sfinalizować całkiem samodzielnie, za pomocą aplikacji w telefonie. W przypadku nowoczesnych hoteli wystarczy, że zainteresowany noclegiem gość opłaci – oczywiście bezgotówkowo – swoją rezerwację, a w zamian (np. mailem lub SMS-em) otrzyma unikalny ciąg cyfr lub kod QR, który umożliwi mu wejście i wyjście z wybranego apartamentu bez konieczności umawiania się z właścicielem bądź pracownikiem obiektu noclegowego.


W większości hoteli od dawna standardem jest to, że pokój otwieramy kartą magnetyczną, a nie tradycyjnym kluczem. Dla wielu obiektów tego typu był to jedynie przedsmak innowacji, które miały nadejść z czasem. Dużo w tym temacie zmieniła pandemia, wymuszając zastosowanie bezkontaktowych rozwiązań. Na popularności zyskuje mechanizm rozpoznawania twarzy, który – zastępując karty – zapewnia gościom większe bezpieczeństwo, a hotelom oszczędność na inwestycji w klucze, np. w przypadku zgubienia go przez gościa.

Nowoczesne wnętrze luksusowego pokoju hotelowego z widokiem na morze. Fot. archidoctor/ Shutterstock
Nowoczesne wnętrze luksusowego pokoju hotelowego z widokiem na morze. Fot. archidoctor/ Shutterstock

Poza zachowaniem dystansu społecznego automatyzacja procesów dotyczących pobytu w hotelu może okazać się wybawieniem również dla gości z barierą językową. Osoby, które chcą podróżować za granicę, ale mają trudność z nauką języka obcego lub są zbyt niepewni, by z niego korzystać, na pewno ucieszy fakt, że wcale nie muszą tego robić, by ich pobyt za granicą przebiegł według oczekiwań.

Co dalej – człowiek czy robot?

Przyszłością (nie tylko w hotelarstwie) jest sztuczna inteligencja, która będzie wykonywała wspomniane – i inne – czynności za nas. Gdzieniegdzie na świecie już teraz istnieją hotele, w których roboty zastępują obsługę hotelową, sprzątając pokoje czy przewożąc do nich bagaże gości. Technologia stała się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia, nic więc dziwnego, że coraz częściej i śmielej sięgają po nią przedstawiciele branży hotelowej.

PG
Więcej na ten temat