Wspominamy kultowe gry, które królowały w czasach świetności komputerów Atari czy Commodore. Dziś dla wielu z nas są wspomnieniem młodości, kiedy to ćwiczyły nasz refleks, jednocześnie fundując nam pokłady niezastąpionej – jak na tamte czasy – rozrywki.
Pac-Man
Pac-Man to taki żółty, sterowany przez gracza wiecznie głodny stworek, który zjadał białe kulki, krążąc po wypełnionym nimi labiryncie. Choć to zadanie wydawać się może banalnie proste, wcale takim nie było. Zagrożeniem dla Pac-Mana były nadlatujące zewsząd kolorowe duszki, przed którymi musiał uciekać. Jeżeli wpadł na któregoś z nich, tracił jedno życie. Jeśli natomiast pochłonął wszystkie kulki, nie dając się przy tym złapać duchom, gracz przechodził do następnego poziomu.
Co ciekawe, gra w założeniu miała nie mieć limitu i swego czasu żaden z automatów nie posiadał tylu poziomów co Pac-Man. W sumie było ich 256, jednak na tym etapie pojawiał się błąd, który uniemożliwiał dalszą grę. Rekordowy wynik można było uzyskać, zjadając wszystkie kuleczki na 255 konfiguracji, co dawało w sumie 3 333 360 punktów. Dokonał tego Billy Mitchell, który sterował Pac-Manem przez całe sześć godzin, nie tracąc przy tym ani jednego życia.

Premiera Pac-Mana miała miejsce 22 maja 1980 r., a jego twórcą był Tōru Iwatani. Żółty „kulkożerca” szybko zyskał sympatię całego świata, napędzając sprzedaż automatów do gry i wyznaczając nowe trendy na rynku. Jego postać miała spory wpływ na popkulturę, stając się motywem umieszczanym na różnorodnych przedmiotach. Pac-Man ma nawet swoje święto, które obchodzimy w rocznicę jego premiery.
Arkanoid
Arkanoid to nieskomplikowana graficznie gra komputerowa, która polegała na odbijaniu piłeczki i rozbijaniu nią kafelków tworzących mury labiryntu. Gdy oczyściliśmy planszę ze wszystkich klocków, przechodziliśmy do następnego poziomu. Przeszkody należało pokonać, by statek Vaus, którym gracz sterował po poziomej płaszczyźnie i odbijał nim piłeczkę, mógł polecieć dalej. Znajdowaliśmy się bowiem w kosmosie, gdzie szukaliśmy schronienia przed atakami obcej cywilizacji.
Arkanoid został stworzony na automaty do gry przez japońskiego producenta w 1986 r., a następnie doczekał się licznych konwersji na komputery osobiste i konsole.

Super Mario Bros.
W Super Mario Bros. gracz przejmuje kontrolę nad postacią, którą jest hydraulik Mario. Główny bohater przemierza krainę Mushroom Kingdom w celu ocalenia księżniczki Peach, którą porwał naczelny antagonista Bowser. Na końcu każdego poziomu znajduje się chorągiewka, do której należy dotrzeć, kierując naszego bohatera do prawej strony ekranu. Po drodze Mario skacze, zbiera monety lub specjalne cegiełki i atakuje wrogów. Jeśli wypadnie z planszy na skutek odniesionych obrażeń lub nie zdąży osiągnąć celu przed czasem, traci życia, a wtedy gra kończy się niepowodzeniem.
W Super Mario Bros. można też grać w trybie wieloosobowym, w którym drugi gracz kieruje Luigim, młodszym bratem bliźniakiem Mario.

Super Mario Bros. to nieformalna kontynuacja gry na automaty Mario Bros. z 1983 r. Jej twórcami są Shigeru Miyamoto oraz Takashi Tezuka. Za niezapomnianą ścieżkę dźwiękową odpowiada Kōji Kondō. Ich wspólne dzieło odniosło wielki sukces komercyjny i do 2006 r. Super Mario Bros. uznawany był za najbardziej kasową grę komputerową w historii.
Tetris
Tetris to komputerowa gra logiczna, rozgrywająca się początkowo na pustej, prostokątnej planszy, zwanej tetrionem lub matriksem. Z czasem oczom gracza ukazują się pojedynczo kolorowe klocki złożone z czterech kwadratów, które stopniowo schodzą na dno, gdzie zostają unieruchomione. Podczas lotu figur gracz może nimi sterować, tzn. obracać wokół własnej osi, przesuwać i opuszczać po to, by je dopasować. Gra skończy się, jeśli na planszy nie będzie już miejsca dla nowego klocka. Poziomów jest dziewięć, a na każdym kolejnym figury spadają coraz szybciej, w związku z czym trudniej jest nad nimi zapanować.
Tetris po raz pierwszy na rynku pojawił się 6 czerwca 1984 r. Za stworzenie jednej z najbardziej legendarnych gier komputerowych wszech czasów odpowiada Aleksiej Pażytnow oraz jego współpracownicy: Dimitrij Pawłowski i Wadim Gierasimow.

Deluxe Ski Jump
Deluxe Ski Jump to seria komputerowych gier zręcznościowych, która odniosła w Polsce ogromny sukces po zwycięstwie Adama Małysza w 49. Turnieju Czterech Skoczni. Symulator skoków narciarskich posiadał niewielkie wymagania sprzętowe, co pozwalało na uruchomienie gry nawet na tych słabszych komputerach, dzięki czemu swego czasu grało w nią bardzo wiele osób. Ogromnym plusem symulatora był fakt, że wiernie odwzorowywał prawa fizyki lotu, a przy tym charakteryzował się łatwością sterowania, które odbywało się za pomocą myszy.
Pierwsza wersja gry Deluxe Ski Jump została wydana 4 lipca 1999 r., a zaprojektował ją fiński programista Jussi Koskela.