Rozrywka

Najlepsze kreacje reklamowe roku 2023 nagrodzone przez Biuro Reklamy TVP

Biuro Reklamy TVP po raz dziewiąty wyróżniło najlepsze kreacje reklamowe podczas konkursu Złota Mowa Reklamowa. Fot. TVP
Biuro Reklamy TVP po raz dziewiąty wyróżniło najlepsze kreacje reklamowe podczas konkursu Złota Mowa Reklamowa. Fot. TVP
podpis źródła zdjęcia

Biuro Reklamy TVP po raz dziewiąty wyróżniło najlepsze kreacje reklamowe wyznaczające najwyższe standardy językowe w przekazach komercyjnych oraz odgrywające istotną rolę społeczną i kulturalną. Poznaj laureatów tegorocznego konkursu!

Wśród laureatów tegorocznego finału konkursu Złota Mowa Reklamowa znalazły się: Fundacja Avalon, Jerónimo Martins Polska i PGE Polska Grupa Energetyczna. Wyróżnienia otrzymały firmy: CEKO oraz Żabka Polska.


Jury oceniło ponad siedem tysięcy nowych kampanii reklamowych emitowanych na antenach TVP w 2023 roku. Nagrody i wyróżnienia przyznano w kategoriach: odpowiedzialność społeczna, kreatywność językowa i reklamowy tekst roku.


Konkurs wygrały formy epickie oraz głęboko humanistyczne, wykorzystujące wspólny kod kulturowy i stawiające w centrum człowieka i jego pracę, życie, potrzeby i czas wolny. Laureaci tegorocznego konkursu odważnie sięgają do kanonów literackich i filmowych, podkreślają ich ponadpokoleniową rolę w kulturze, a także tworzą nowy most komunikacyjny. Nagrodzone reklamy zarówno wpływają na polską kulturę, jak i z niej wypływają. Ponadto dają ważną, niecodzienną perspektywę w postrzeganiu konsumentów i osób z niepełnosprawnościami, a także są ciekawym głosem sprzedawców detalicznych w odsłonach reklam nieproduktowych.


W tym roku najwyżej zostały ocenione te reklamy, które sięgają po najlepsze wzorce kulturowe i językowe, czerpią z polskiej tradycji i same – dzięki swojej kreatywności – stają się dobrym wzorcem kulturowym. Zwycięskie i wyróżnione kampanie reklamowe pokazują, jak ogromną rolę odgrywa wspólny dla społeczeństwa kod literacki, filmowy i językowy, wypływający z tradycji i budujący most zarówno między poszczególnymi osobami, jak i pokoleniami. Cieszymy się, że reklama jest ważną częścią tego kulturotwórczego nurtu. To nobilitujące, ale też zobowiązujące. Doceniliśmy także odwagę przełamywania schematów reklamowych, sięganie po dłuższe formy narracyjne i przekazywanie głosu tym, których głos na co dzień ma mniejszą moc dotarcia. Niezmiennie jednak cenimy wszystkie spoty reklamowe, które swój przekaz wyrażają nie tylko kreatywnie, lecz również starannie językowo i – pamiętając o celach sprzedażowych – nie tracą z oczu humanistycznych wartości oraz wysokiego standardu wypowiedzi. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wyróżnionym. I oczywiście czekamy na kolejne ciekawe propozycje – mówi Marcin Gudowicz, dyrektor Biura Reklamy TVP.


Nagroda w kategorii odpowiedzialność społeczna

Fundacja Avalon została laureatem Złotej Mowy Reklamowej za kampanię „Teraz mnie widzisz?” w kategorii odpowiedzialność społeczna. Reklama, w której głos zabierają osoby z niepełnosprawnościami, pokazuje człowieka – barwnego, odważnego, silnego i nietuzinkowego. Nie jest opowieścią o słabościach i niepełnosprawności, lecz wyrazistym przykładem walki o własne miejsce w społeczeństwie. To także krótka historia o tym, jak trudno mówić własnym głosem, kiedy ten głos – z przyczyn fizjologicznych – słychać słabiej. Jak trudno walczyć o swoją pełnoprawną obecność i świat bez barier. Kampania Fundacji Avalon jest ważnym krokiem w stronę innego postrzegania osób z niepełnosprawnościami – tak przez nie same, jak i przez całe społeczeństwo.

Nagroda w kategorii kreatywność językowa

W kategorii kreatywność językowa nagrodzona została firma Jerónimo Martins Polska za kampanię „Biedronka to my. Codziennie”. Spot odwołuje się do tradycji poematu epickiego.


Tekst stworzony z rozmachem godnym swoich literackich poprzedników ukazuje heroizm dnia codziennego ludzi, którzy dokonują małych wielkich czynów zarówno jako zespół, jak i odrębne, znane z imienia jednostki. Patos narracji – podniosłość i dostojeństwo budowane klasycznym metrum, adekwatne do prezentowanej treści – rozładowuje doskonała puenta. Choć jest ona całkiem serio, to jednak z lekkim przymrużeniem oka, co wzbudza jeszcze większą sympatię do pracowników Biedronki i do formy przekazu: „Tyle wyzwań dużych stoi przed ludzkością, że ktoś się musi zająć codziennością”. Biuro Reklamy TVP doceniło również lektorską interpretację tekstu i dodanie napisów dla odbiorców słabosłyszących i niesłyszących.

Nagroda w kategorii reklamowy tekst roku

Laureatem Złotej Mowy Reklamowej w kategorii reklamowy tekst roku została firma PGE Polska Grupa Energetyczna za reklamę „Rozmowy zwierzęciowane”, sięgającą do kultowych tekstów z polskiej kinematografii – tym razem z „Rozmów kontrolowanych”. Istotną rolę odgrywa w niej wykorzystanie kreatywnego, humorystycznego i frazeologicznego potencjału małych, lekkich form wierszowanych, które mogą stać się zaczynem zabaw słownych funkcjonujących poza reklamowym kontekstem. Biuro Reklamy TVP doceniło również spójność tekstu z merytorycznym przekazem dotyczącym zielonej energii oraz kreację lektorską.

Wyróżnienie w kategorii kreatywność językowa

W kategorii kreatywność językowa wyróżnienie otrzymała firma CEKO za kampanię „Sery z Goliszewa”. „Chłopi” Stanisława Reymonta w reklamowej odsłonie trafiają na nasze ekrany i do naszych domów.


Cała kampania to dowód nie tylko na doskonałą znajomość powieści, lecz także umiejętność zabawy z konwencją, nie obrazoburcze, ale ludzkie pokazanie literackiego autorytetu, co buduje ponadpokoleniowy most kulturowy – to wykraczająca poza schemat zabawa słowami oraz skojarzeniami – przekonuje kapituła konkursu.

Wyróżnienie w kategorii reklamowy tekst roku

W kategorii reklamowy tekst roku kapituła wyróżniła firmę Żabka Polska za kampanię z hasłem „Uwolnij swój czas”, doceniając tym samym wpływ potencjału tego tekstu reklamowego na polszczyznę. Slogan, celnie puentując wiele ciekawych, czasem humorystycznych scenek rodzajowych, stawia w centrum człowieka, jego styl i komfort życia. Hasło wykorzystane w kampanii sieci sklepów przenosi środek ciężkości z komunikatu o produkcie i cenie na komunikat o treści: uprość kwestię konsumpcji spożywczej, maksymalnie konsumuj czas zgodnie ze swoimi preferencjami. Hasło kończące każdą reklamę kampanii Żabki (kreatywnej także w przedstawianych historyjkach) nosi cechy sloganu, który ma potencjał funkcjonowania poza źródłowym kontekstem, w różnych sytuacjach i stylistykach.

KNZ
Więcej na ten temat