Moto

Nowy Volkswagen Golf zadebiutuje w 2029 roku. Pojawi się tylko w wersji elektrycznej

VW ID.3 prawdopodobnie nie doczeka się bezpośredniego następcy
VW ID.3 prawdopodobnie nie doczeka się bezpośredniego następcy

Volkswagen Golf to nadal jeden z najpopularniejszych modeli VW i bardzo możliwe, że jego obecna, ósma generacja będzie oferowana tak długo, jak tylko się da, nawet do 2035 roku, kiedy w UE ma zacząć obowiązywać zakaz sprzedaży modeli z napędem spalinowym. Po drodze nastąpi jednak debiut nowego VW Golfa (dziewiąta generacja), dostępnego wyłącznie jako auto elektryczne.

Historia kompaktowych, elektrycznych modeli VW rozpoczęła się wraz z Golfem właśnie –e-Golf bazował jeszcze na siódmej generacji modelu, zadebiutował w 2013 roku i do 2019 sprzedano łącznie ponad 100 000 egzemplarzy tego auta. Samochodem, który miał zbudować pozycję VW w segmencie „elektryków” był kompaktowy ID.3, czyli pojazd dostępny wyłącznie z napędem bezemisyjnym. Nie zbliżył się jednak do legendy, jaką przez lata wypracowały modele Golfa – krytykowano nie tylko wykończenie wnętrza, ale przede wszystkim sposób obsługi i multimedia. Część problemów ID.3 rozwiązał face lifting z 2023 roku, ale trudno mówić obecnie o tym, by był to model, który wyznacza standardy. Być może zmieni się to za około 2 lata, kiedy zadebiutuje ID.3 po głębokich modyfikacjach.

Volkswagen Golf IX - premiera w 2029 roku

Thomas Schäfer, dyrektor generalny Volkswagena, potwierdził, że dziewiąta generacja Golfa będzie dostępna wyłącznie w wersji elektrycznej.  Do realizacji projektu Volkswagen nawiązał współpracę z firmą Rivian, czyli producentem aut elektrycznych z USA. Wspólne przedsięwzięcie o wartości 5,8 miliarda dolarów ma na celu rozwój architektury elektrycznej i oprogramowania dla samochodów nowej generacji. Nowy Golf będzie bazował na płycie podłogowej Scalable Systems Platform (SSP) i będzie jednym z pierwszych modeli wykorzystujących tę platformę.


Współpraca z marką Rivian pokazuje, jak bardzo zmienia się przemysł motoryzacyjny - tradycyjni producenci coraz częściej szukają wsparcia u innowacyjnych firm technologicznych (Riviana założono w 2009 roku). Przed debiutem elektrycznego Golfa, technologia opracowana we współpracy z Rivian zostanie najpierw wykorzystana w modelach marek Audi i Porsche, których premiera przewidziana jest na rok 2027.


W 2026 roku ma pojawić się jeszcze gruntownie przeprojektowana wersja modelu ID.3, oferująca lepsze wyposażenie i wysokiej jakości wnętrze z większą liczbą fizycznych przycisków. Prawdopodobnie przez pewien czas ID.3 i Golf dziewiątej generacji będą dostępne równolegle.

Więcej na ten temat