Filmy

Oscary 2025. „Emilia Pérez” z największą liczbą nominacji. Polska koprodukcja z szansą na nagrodę

Zdjęcie przedstawia sześć statuetek Oscara na tle drewnianej ściany. 23 stycznia ogłoszono nominacje do 97. Nagród Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
23 stycznia ogłoszono nominacje do 97. Nagród Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Fot. Shutterstock
podpis źródła zdjęcia

Pomimo kilkudniowego opóźnienia związanego z pożarami w Los Angeles, Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła nominacje do swoich corocznych nagród. W czwartek, 23 stycznia, dowiedzieliśmy się, które filmy i ich twórcy powalczą o Oscara w tym roku. W wyścigu o złotego rycerzyka znalazł się duński kandydat „Dziewczyna z igłą”, który był współrealizowany przez polskich twórców. 

Polskie akcenty na tegorocznych Oscarach

Nominację w kategorii najlepszy film międzynarodowy otrzymała „Dziewczyna z igłą”. Zdjęcia do produkcji były kręcone w Polsce. W realizacji filmu brali udział polscy twórcy, m.in. operator Michał Dymek i montażystka Agnieszka Glińska.

W dwóch oscarowych kategoriach został nominowany „Prawdziwy ból” w reżyserii Jessego Eisenberga, nakręcony w Polsce.
Obraz opowiada o dwóch amerykańskich kuzynach, którzy przyjeżdżają do ojczyzny swojej zmarłej babci. W produkcji wystąpili polscy aktorzy, tacy jak Marek Kasprzyk czy Jakub Gąsowski, a zdjęcia do niej zrealizował Michał Dymek.

Tytuły z największą liczbą nominacji

Najwięcej nominacji na Oscara, bo aż 13 ma film „Emilia Pérez”. Niewiele mniej, a konkretnie 10 nominacji, otrzymały produkcje „Wicked” oraz „The Brutalist”. Kto zdobędzie nagrody podczas 97. gali wręczenia prestiżowych statuetek? O tym przekonamy się w nocy z 2 na 3 marca. Poniżej prezentujemy pełną listę kandydatów nominowanych do tegorocznej edycji wydarzenia.

Najwięcej nominacji otrzymała międzynarodowa produkcja „Emilia Pérez”. Fot. Gutek Film
Najwięcej nominacji otrzymała międzynarodowa produkcja „Emilia Pérez”. Fot. Gutek Film

Najlepszy film


W kategorii najlepszy film o Oscara powalczą:


„The Brutalist”

„Emilia Pérez”

„Konklawe”

„Kompletnie nieznany”

„Wicked”

„Anora”

„Diuna: Część druga”

„Substancja”

„Nickel Boys”

„I'm Still Here”


Najlepszy aktor pierwszoplanowy


Ralph Fiennes, „Konklawe”

Adrien Brody, „The Brutalist”

Timothée Chalamet, „Kompletnie nieznany”

Colman Domingo, „Sing Sing”

Sebastian Stan, „Wybraniec”


Najlepsza aktorka pierwszoplanowa


Demi Moore, „Substancja”

Mikey Madison, „Anora”

Karla Sofía Gascón, „Emilia Pérez”

Fernanda Torres, „I'm Still Here”

Cynthia Erivo, „Wicked”

Najlepszy aktor drugoplanowy


Kieran Culkin, „Prawdziwy ból”

Edward Norton, „Kompletnie nieznany”

Guy Pearce, „The Brutalist”

Yura Borisov, „Anora”

Jeremy Strong, „Wybraniec”


Najlepsza aktorka drugoplanowa


Zoe Saldaña, „Emilia Pérez”

Ariana Grande, „Wicked”

Isabella Rossellini, „Konklawe”

Monica Barbaro, „Kompletnie nieznany”

Felicity Jones, „The Brutalist”


Najlepszy reżyser


Jacques Audiard, „Emilia Pérez”

Brady Corbet, „The Brutalist”

Sean Baker, „Anora”

Coralie Fargeat, „Substancja”

James Mangold, „Kompletnie nieznany”


Najlepszy scenariusz oryginalny


„Anora”

„The Brutalist”

„Prawdziwy ból”

„Substancja”

„September 5”


Najlepszy scenariusz adaptowany


„Konklawe”

„Emilia Pérez”

„Nickel Boys”

„Kompletnie nieznany”

„Sing Sing”

Najlepsza charakteryzacja i fryzury


„Substancja”

„Emilia Pérez”

„Wicked”

„A Different Man”

„Nosferatu”


Najlepsza muzyka oryginalna


„The Brutalist”

„Konklawe”

„Emilia Pérez”

„Dziki robot”

„Wicked”

Najlepsza piosenka


El Mal – „Emilia Pérez”

Like A Bird – „Sing Sing”

Mi Camino – „Emilia Pérez”

The Journey – „Batalion 6888”

Never Too Late – „Elton John: Never Too Late”


Najlepsza scenografia


„Wicked”

„The Brutalist”

„Diuna: Część druga”

„Konklawe”

„Nosferatu”


Najlepsze efekty specjalne


„Diuna: Część druga”

„Wicked”

„Better Man: Niesamowity Robbie Williams

„Królestwo Planety Małp”

„Obcy: Romulus”


Najlepsze kostiumy


„Wicked”

„Kompletnie nieznany”

„Gladiator II”

„Nosferatu”

„Konklawe”

Najlepsze zdjęcia


„The Brutalist”

„Diuna: Część druga”

„Nosferatu”

„Maria Callas”

„Emilia Pérez”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany


„Inside Out 2”

„Flow”

„Pamiętnik ślimaka”

„Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”

„The Wild Robot2”


Najlepszy dźwięk


„Wicked”

„Diuna: Część druga”

„Kompletnie nieznany”

„Emilia Pérez”

„The Wild Robot”


Najlepszy film międzynarodowy


„Emilia Pérez” (Francja)

„I'm Still Here” (Brazylia)

„Nasienie świętej figi” (Niemcy)

„Flow” (Łotwa)

„The Girl With the Needle” (Dania)


Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny


„Nie chcemy innej ziemi”

„Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”

„Dzienniki Black Box”

„Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”

„Wojna porcelanowa”


Najlepszy krótkometrażowy film aktorski


„Anuja”

„Dovecote”

„Nie jestem robotem”

„The Man Who Could Not Remain Silent”

„Paryż 70”


Najlepszy krótkometrażowy film animowany


„Beautiful Men”

„In the Shadow of the Cypressl”

„Magic Candies”

„Wander to Wonder”

„Fuj!”


Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny


„Death By Numbers”

„I Am Ready, Warden”

„Instruments of a Beating Heart”

„The Only Girl In the Orchestra”

„Incident”


Najlepszy montaż


„The Brutalist”

„Konklawe”

„Anora”

„Emilia Pérez”

„Wicked”

Więcej na ten temat