Moto

Najwięksi producenci świata - Toyota numerem 1, ale zaskakuje co innego

Toyota kolejny rok jest największym motoryzacyjnym producentem na świecie
Toyota kolejny rok jest największym motoryzacyjnym producentem na świecie

Toyota utrzymuje swoją dominującą pozycję jako największy producent samochodów na świecie, dostarczając w ubiegłym roku 10,7 miliona pojazdów. Mimo spadku o około 400 tysięcy sztuk w porównaniu z rokiem 2023, japoński koncern pozostaje niekwestionowanym liderem - wynika z danych opublikowanych przez Centrum Zarządzania Motoryzacją (CAM) w Bergisch Gladbach.

Tendencja spadkowa dotyczy niemal wszystkich dużych producentów samochodów. Koncern Volkswagen, zajmujący drugie miejsce, zmniejszył swoją produkcję z 8,9 do 8,7 miliona pojazdów. Podobnie grupa Hyundai na trzeciej pozycji odnotowała spadek z 7,3 do 7,2 miliona.


Najbardziej dotkliwy regres widoczny jest w przypadku Stellantisa, europejsko-amerykańskiego koncernu, który zajmuje czwartą lokatę. Jego produkcja skurczyła się z 6,2 do 5,6 miliona samochodów. W konsekwencji amerykańscy rywale - General Motors (spadek z 5,0 do 4,7 miliona) i Ford - zbliżyli się do czołówki. Co ciekawe, Ford jako jedyny z czołowych producentów zdołał zwiększyć swoje dostawy w porównaniu z rokiem 2023 (wzrost z 4,4 do 4,5 miliona).


Dla kadry zarządzającej Volkswagena szczególnie gorzkie musi być spojrzenie w przeszłość. Jeszcze w 2019 roku koncern z Wolfsburga zajmował pierwsze miejsce z prawie 11 milionami dostarczonych pojazdów, podczas gdy Toyota osiągnęła wówczas "tylko" 10,7 miliona.


W pierwszym roku pandemii (2020) wszyscy producenci doświadczyli znaczącego spadku, jednak w skali globalnej Toyota poradziła sobie lepiej niż Volkswagen. Niemiecka firma dostarczyła wtedy 9,3 miliona pojazdów, podczas gdy japoński konkurent osiągnął wynik 9,5 miliona.


Przeczytaj także: Tesla ogłosiła wyniki za I kwartał. Jest źle

 

Od tamtej pory Toyota nie oddała prowadzenia i systematycznie rozwijała sprzedaż, osiągając szczyt w 2023 roku z 11,1 miliona dostarczonych samochodów. Tymczasem Volkswagen doświadcza ciągłego spadku - jego wyniki produkcyjne pozostają poniżej poziomu sprzed pandemii i są dalekie od rekordów osiąganych pod koniec drugiej dekady XXI wieku.


Wbrew ogólnemu trendowi spadkowemu, chińscy producenci samochodów notują imponujące wzrosty. BYD zwiększył swoją produkcję z 3,0 do 4,3 miliona pojazdów w ciągu ostatniego roku, co oznacza wzrost o 42 procent. Inny chiński koncern, Geely, poprawił swoje wyniki z 2,8 do 3,3 miliona dostarczonych pojazdów, osiągając wzrost około 20 procent.


Oba chińskie przedsiębiorstwa na dobre zagościły w pierwszej dziesiątce największych producentów samochodów na świecie. Co więcej, BYD już teraz wywiera znaczącą presję na uznane amerykańskie koncerny jak Ford i General Motors, z tendencją do dalszego umacniania swojej pozycji w najbliższych latach.


Przeczytaj także: Ferrari zarabia krocie na jednym aucie. Zaskakujący wynik Volkswagena

Więcej na ten temat