Moto

Czy można dostać mandat za brak opon zimowych w 2025 r.? Czy ktoś taki już dostał?

Policjant oglądający opony samochodu dostawczego w kolorze białym
Czy można dostać mandat za brak opon zimowych w 2025 r.? (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Opady śniegu i trudne warunki drogowe. Czy w takiej sytuacji policjanci mogą uważniej przyglądać się oponom samochodów? I tak, i nie. W 2025 r. zwrócą jednak uwagę nie na ten szczegół, o którym myślą kierowcy. To on decyduje o mandacie do 3000 zł.

Zimy w Polsce są coraz łagodniejsze. Jej ataki nadal się jednak zdarzają. Podczas intensywnych opadów śniegu kluczowe jest jednak nie tylko opanowanie kierowcy i jego umiejętności. Ważne są także opony dostosowane do sezonu. To one zagwarantują możliwość wykonywania manewrów, a czasami nawet ruszenia z miejsca.

Czy opony zimowe są w Polsce obowiązkowe?

Polskie przepisy w niezbyt szczególny sposób zajmują się oponami do samochodu. Wskazują jedynie ogólne warunki ich użytkowania. Nie odnoszą się w żaden sposób do sezonowości. Zatem odpowiedź na pytanie zadane powyżej może być jedna. W Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych podczas opadów śniegu. A przynajmniej nie jest on zapisany wprost.

 

Co to oznacza, że nie jest on zapisany wprost? Czasami – nawet w postępowaniach sądowych – jako wyraz tego obowiązku rozpatrywany jest art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu oraz zapewniało łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania". Interpretacje mówią jednak o braku naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, a raczej wyczerpaniu znamion niezachowania ostrożności.

 

Przeczytaj także: Policyjny pomiar prędkości i ujemny wynik. Co oznacza prędkość na minusie?

Czy można dostać mandat za brak opon zimowych?

Obowiązku jazdy na oponach zimowych w Polsce nie ma. To oznacza, że podczas kontroli drogowej policjant nie może wypisać grzywny za ogumienie. Nie może, bo on musi stosować przepisy wprost. Nie może iść w daleko posunięte interpretacje. Art. 66 ustawy PoRD mu zatem za specjalnie nie pomoże.

 

To jednak jeszcze nie oznacza, że kary nie będzie. Ta może się pojawić, ale dopiero w czasie postępowania sądowego związanego np. z wypadkiem drogowym spowodowanym przez pojazd, który opon zimowych nie miał. I taki przypadek pojawił się już w Polsce. Dla przykładu Sądu Najwyższego w postanowieniu z dnia 23 lutego 2011 r. (III KK 276/10) uznał iż "ciążący na kierującym obowiązek z tyt. art. 66 ust. 1 pkt. 1 i 6 ustawy prawo o ruchu drogowym sprawia, że brak odpowiedniego do pory roku ogumienia może być jednym z czynników niezachowania ostrożności".

Opony zimowe, czyli właściwie jakie?

Warto wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Bo właściwie to powinniśmy mówić nie tyle o oponach zimowych, bo takich, które posiadają zimową homologację. Certyfikat jest wydawany modelom po pomyślnym przejściu serii prób, a jego świadectwem jest symbol trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (three-peak mountain snowflake lub w skrócie 3PMSF) naniesiony na ścianę boczną. Symbol ten można znaleźć nie tylko na oponach zimowych, ale także zdecydowanej większości opon wielosezonowych. Ogumienie całoroczne też może być zatem ogumieniem zimowym.

 

Przeczytaj także: Kody w prawie jazdy. Umiesz je odczytać? Wiesz co znaczą?

Kiedy można dostać mandat za opony w 2025 r.?

Mandat za opony podczas kontroli drogowej zostanie wypisany na podstawie art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To oznacza, że kierujący otrzyma od 20 do 3000 zł grzywny. Na tym jednak nie koniec. Bo policjant odbierze również kierowcy dowód rejestracyjny pojazdu, a w skrajnym przypadku wycofa nawet auto z ruchu. Kiedy konkretnie takie sankcje są możliwe? Dotyczy to sytuacji, w której:

 

  • bieżnik ma mniej niż 1,6 mm wysokości lub osiągnął zaznaczone przez producenta wskaźniki zużycia,
  • na jednej osi zamontowane są opony o różnej konstrukcji,
  • opona nosi śladu uszkodzenia, ma wyraźnie widocznego "guza", guma jest spękana lub widać wystające z niej elementy tzw. drutówki.

 

Piotr Nowak

Więcej na ten temat