Na każdej samochodowej oponie aż roi się od oznaczeń i symboli, które dla przeciętnego kierowcy mogą być niezrozumiałe. Istotne jest jednak to, by każdy wiedział, co oznaczają, bowiem informacje na oponach stanowią podstawę ich bezpiecznej eksploatacji.
Oznaczenia na oponach stanowią istotne źródło informacji o ich parametrach i przeznaczeniu. Każda opona samochodowa ma na swojej bocznej ścianie szereg symboli i numerów, które dotyczą na przykład przeznaczenia opony, sposobu jej montażu, informacji związanych z prawidłowym ciśnieniem czy, wreszcie, rozmiaru opony.
Jak czytać informacje na oponie dotyczące jej rozmiary?
Podstawowym oznaczeniem, które znajdziemy na każdej oponie, jest jej rozmiar. Przykładowo, oznaczenie 205/55 R16 91V zawiera kilka istotnych informacji. Liczba 205 oznacza szerokość opony w milimetrach, 55 to procentowy stosunek wysokości do szerokości (tzw. profil), R oznacza konstrukcję radialną, 16 to średnica osadzenia w calach, 91 to indeks nośności, a V to indeks prędkości.
Indeks nośności jest szczególnie istotnym parametrem, który określa maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona. Wartości te są znormalizowane i przykładowo indeks 91 oznacza maksymalne obciążenie 615 kg na jedną oponę. Kolejne wartości rosną nieliniowo - indeks 95 to już 690 kg, a 100 oznacza 800 kg. Indeks prędkości natomiast określa maksymalną prędkość, z jaką można bezpiecznie poruszać się na danej oponie. Przykładowo, wspomniane oznaczenie V pozwala na jazdę z prędkością do 240 km/h, H do 210 km/h, natomiast T ogranicza prędkość do 190 km/h.
Informacje na oponie o dacie jej produkcji
Na oponach znajdują się również informacje o dacie produkcji, co jest niezwykle istotne przy zakupie nowych opon. Oznaczenie DOT składa się z czterech cyfr, gdzie pierwsze dwie oznaczają tydzień produkcji, a kolejne dwie rok. Przykładowo, DOT 2518 oznacza, że opona została wyprodukowana w 25 tygodniu 2018 roku. Eksperci zalecają, aby nie kupować opon starszych niż 3-4 lata od daty produkcji, nawet jeśli nigdy nie były używane, ponieważ materiał, z którego są wykonane, starzeje się nawet podczas przechowywania.
Kiedy opona całoroczna jest uznawana za legalną zimą?
Szczególnie ważne dla bezpieczeństwa jazdy w zimie są oznaczenia M+S (Mud + Snow) oraz symbol płatka śniegu (tzw. 3PMSF - Three Peak Mountain Snow Flake) w przypadku opon całorocznych.
Oznaczenie M+S informuje, że opona ma bieżnik przystosowany do jazdy w błocie i śniegu, jednak jest to tylko deklaracja producenta bez konieczności spełnienia konkretnych wymagań technicznych. Natomiast symbol płatka śniegu wpisanego w zarys góry z trzema szczytami świadczy o tym, że opona przeszła standaryzowane testy w warunkach zimowych i faktycznie spełnia wymagania stawiane oponom zimowym. Tylko opony z tym symbolem gwarantują odpowiednią przyczepność w warunkach zimowych i są uznawane za prawdziwe opony zimowe w krajach, gdzie ich używanie jest obligatoryjne.
Jakie jest prawidłowe ciśnienie opon? Patrz na oponę lub naklejkę
Na boku opony można znaleźć również informacje o maksymalnym ciśnieniu powietrza (podawanym w PSI lub barach), kierunku rotacji (strzałka wskazująca właściwy kierunek toczenia się opony), czy oznaczenie "Reinforced" lub "XL" informujące o wzmocnionej konstrukcji opony. Warto zwrócić uwagę także na oznaczenia TWI (Tread Wear Indicator) - są to wystające elementy w rowkach bieżnika, które pokazują minimalną dozwoloną głębokość bieżnika wynoszącą 1,6 mm. Gdy powierzchnia bieżnika zrówna się z oznaczeniem TWI, oznacza to konieczność wymiany opony.
Informację o tym, jakie jest prawidłowe ciśnienie opon w zależności od obciążenia auta oraz warunków zewnętrznych znajdziemy także na naklejce, która najczęściej umieszczana jest po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, słupku B lub w bagażniku. Za pomocą przejrzystych symboli można szybko dowiedzieć się, jakie ciśnienie powinna mieć opona, gdy na przykład obciążymy pojazd kompletem pasażerów i bagażem.