Rower elektryczny to nazwa, której na próżno można szukać w przepisach drogowych. Takowa nie występuje. To jednak robi jedynie kierowcom problemy. Bo sprawia, że czasami rower elektryczny może się stać nawet motorowerem. Kiedy konkretnie?
Rower elektryczny to nazwa spotykana potocznie. W sensie prawa mamy do czynienia z rowerem lub motorowerem. Punkty graniczne dla przejścia z jednego do drugiego pojęcia w przypadku elektryka są tak naprawdę cztery. To one decydują o tym, że kierowca może mieć... poważny problem podczas kontroli drogowej.
Przeczytaj także: Przejście dla pieszych, ale przez drogę dla rowerów. Tu pieszy też ma pierwszeństwo?
Kiedy rower elektryczny jest motorowerem?
Definicję roweru, w tym w domyśle tego elektrycznego, można znaleźć w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Aby pojazd mógł zostać uznany za rower elektryczny, powinien "być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h". Jednocześnie rower, który:
- ma silnik mogący samodzielnie napędzać koła,
- o napięciu wyższym, niż 48V,
- mocy wyższej niż 250 W,
- przy wsparciu elektrycznym osiąga prędkość wyższą, niż 25 km/h,
przestaje być rowerem (w domyśle elektrycznym). Staje się automatycznie motorowerem. To z kolei sprawia, że na kierującego nakładane są aż cztery obowiązki. Po pierwsze musi mieć uprawnienia do kierowania pojazdami. Absolutne minimum dotyczy zatem prawa jazdy kategorii AM. O kolejnych trzech obowiązkach opowiem w następnym akapicie.
Czy rower elektryczny musi zostać zarejestrowany?
W sytuacji, w której rower elektryczny według prawa jest kwalifikowany jako motorower, podlega obowiązkowi rejestracji. Pojazd taki należy zgłosić w wydziale komunikacji. Kierujący otrzyma dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną. Poza tym automatycznie zostanie zmuszony do zakupu obowiązkowej polisy OC. Ta musi być aktualna przez 12 miesięcy w roku. Ostatni z wymogów dotyczy badań technicznych. Rower elektryczny uznany za motorower musi je przechodzić w SKP raz w roku.
Przeczytaj także: Czego pieszy nie może na przejściu dla pieszych? Nie zawsze ma pierwszeństwo
Jaki mandat może dostać kierowca roweru elektrycznego?
Jazda rowerem elektrycznym, który de facto jest motorowerem, a do tego nie został zarejestrowany, stanowi wykroczenie. Choć tak naprawdę nie zawsze jedno. Policjanci mają w tym przypadku szerokie możliwości karania kierującego. Mogą bowiem:
- dać mu karę za brak prawa jazdy – sprawa musi zostać skierowana do sądu. Kierowca dostanie do 30 000 zł grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.
- dać mu mandat za brak przeglądu – mandat wynosi od 20 do 3000 zł.
- wszcząć postępowanie za brak OC – informacja trafia do UFG. UFG z kolei może wlepić karę wynoszącą od 310 do 1560 zł.
- dać mandat za jazdę pojazdem, który nie jest dopuszczony do ruchu – mandat wynosi od 1500 do 5000 zł i jest uzupełniony 3 punktami karnymi.