Moto

Rower elektryczny to rower czy motorower? To zależy

Rower elektryczny to rower czy motorower? To zależy (fot. Policja)
Rower elektryczny to rower czy motorower? To zależy (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Rower elektryczny to nazwa, której na próżno można szukać w przepisach drogowych. Takowa nie występuje. To jednak robi jedynie kierowcom problemy. Bo sprawia, że czasami rower elektryczny może się stać nawet motorowerem. Kiedy konkretnie?

Rower elektryczny to nazwa spotykana potocznie. W sensie prawa mamy do czynienia z rowerem lub motorowerem. Punkty graniczne dla przejścia z jednego do drugiego pojęcia w przypadku elektryka są tak naprawdę cztery. To one decydują o tym, że kierowca może mieć... poważny problem podczas kontroli drogowej.

 

Przeczytaj także: Przejście dla pieszych, ale przez drogę dla rowerów. Tu pieszy też ma pierwszeństwo?

Kiedy rower elektryczny jest motorowerem?

Definicję roweru, w tym w domyśle tego elektrycznego, można znaleźć w art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Aby pojazd mógł zostać uznany za rower elektryczny, powinien "być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h". Jednocześnie rower, który:

 

  • ma silnik mogący samodzielnie napędzać koła,
  • o napięciu wyższym, niż 48V,
  • mocy wyższej niż 250 W,
  • przy wsparciu elektrycznym osiąga prędkość wyższą, niż 25 km/h,

 

przestaje być rowerem (w domyśle elektrycznym). Staje się automatycznie motorowerem. To z kolei sprawia, że na kierującego nakładane są aż cztery obowiązki. Po pierwsze musi mieć uprawnienia do kierowania pojazdami. Absolutne minimum dotyczy zatem prawa jazdy kategorii AM. O kolejnych trzech obowiązkach opowiem w następnym akapicie.

Czy rower elektryczny musi zostać zarejestrowany?

W sytuacji, w której rower elektryczny według prawa jest kwalifikowany jako motorower, podlega obowiązkowi rejestracji. Pojazd taki należy zgłosić w wydziale komunikacji. Kierujący otrzyma dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną. Poza tym automatycznie zostanie zmuszony do zakupu obowiązkowej polisy OC. Ta musi być aktualna przez 12 miesięcy w roku. Ostatni z wymogów dotyczy badań technicznych. Rower elektryczny uznany za motorower musi je przechodzić w SKP raz w roku.

 

Przeczytaj także: Czego pieszy nie może na przejściu dla pieszych? Nie zawsze ma pierwszeństwo

Jaki mandat może dostać kierowca roweru elektrycznego?

Jazda rowerem elektrycznym, który de facto jest motorowerem, a do tego nie został zarejestrowany, stanowi wykroczenie. Choć tak naprawdę nie zawsze jedno. Policjanci mają w tym przypadku szerokie możliwości karania kierującego. Mogą bowiem:

 

  • dać mu karę za brak prawa jazdy – sprawa musi zostać skierowana do sądu. Kierowca dostanie do 30 000 zł grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.
  • dać mu mandat za brak przeglądu – mandat wynosi od 20 do 3000 zł.
  • wszcząć postępowanie za brak OC – informacja trafia do UFG. UFG z kolei może wlepić karę wynoszącą od 310 do 1560 zł.
  • dać mandat za jazdę pojazdem, który nie jest dopuszczony do ruchu – mandat wynosi od 1500 do 5000 zł i jest uzupełniony 3 punktami karnymi.
Więcej na ten temat