Generalny Pomiar Ruchu 2025 (GPR 2025) jest już w toku. To kluczowe badanie, przeprowadzane co 5 lat, dostarcza fundamentalnych danych o natężeniu ruchu na polskich drogach. Równocześnie warto zrozumieć, jak zorganizowany jest system zarządzania drogami w Polsce - kto odpowiada za poszczególne rodzaje dróg i jak podejmowane są decyzje dotyczące organizacji ruchu.
Pierwsze pomiary wideo w ramach GPR 2025 ruszyły już 23 stycznia. Badania prowadzone są na całej sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem odcinków w miastach na prawach powiatu. Sieć dróg krajowych została podzielona na ponad 2,4 tysiąca odcinków pomiarowych, z których ponad 10% objętych jest pomiarem automatycznym lub półautomatycznym.
Pomiary realizowane są trzema metodami:
- Automatycznej rejestracji (całoroczny ciągły pomiar)
- Półautomatycznej rejestracji (również całoroczny)
- Wideorejestracji (w wybrane dni roku)
Pierwszy rodzaj wykorzystuje dokładne liczniki ruchu, drugi wspomaga pracę liczników o niższej dokładności rejestracją wideo, a trzeci opiera się na kamerach instalowanych przy drogach. Nagrania analizowane są później przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji lub przez przeszkolonych operatorów.
Co ważne, pomiary dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów i określania ich rodzajów - nie rejestrują tras ani numerów tablic rejestracyjnych.
Przeczytaj także: Najpopularniejsze auto w Polsce ze zmianami. Można już zamawiać Corollę 2025
Kto zarządza drogami w Polsce?
System zarządzania drogami w Polsce jest podzielony między różne instytucje, w zależności od kategorii drogi:
- Drogi krajowe - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)
- Drogi wojewódzkie - zarządy poszczególnych województw
- Drogi powiatowe - zarządy powiatów
- Drogi gminne - wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast
Istnieją jednak dwa istotne wyjątki:
- W miastach na prawach powiatu (których jest 66) za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) odpowiada prezydent miasta
- Odcinki płatnych autostrad zarządzane są przez koncesjonariuszy
Warto podkreślić, że zarządzanie ruchem i zarządzanie drogą to dwie różne kompetencje. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym:
- Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych
- Marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich
- Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych
- Prezydent miasta zarządza ruchem na drogach w miastach na prawach powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych)
Podmiot zarządzający drogami wewnętrznymi odpowiada za ruch na tych drogach.
Co daje nam Generalny Pomiar Ruchu?
GPR dostarcza kluczowych danych, które wykorzystywane są w wielu obszarach:
- Planowanie rozwoju sieci transportowych
- Tworzenie i ocena prognoz ruchu
- Ustalanie priorytetów inwestycyjnych
- Klasyfikacja ciągów drogowych na poziomie krajowym i międzynarodowym
- Planowanie prac remontowych
- Ocena projektów organizacji ruchu
- Obliczanie przepustowości dróg
- Analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego
- Oceny efektywności inwestycji
Podstawowym wynikiem pomiaru będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR), pokazujący ile średnio pojazdów porusza się danym odcinkiem drogi w ciągu doby. Dodatkowo mierzone będą parametry takie jak ruch w dni robocze, ruch letni, ruch dzienny, wieczorny i nocny.
Podczas pomiarów zliczane są różne kategorie pojazdów, od samochodów osobowych przez ciężarowe i autobusy, po rowery i hulajnogi elektryczne. W około 300 punktach prowadzony będzie pomiar rozszerzony, uwzględniający bardziej szczegółową klasyfikację.
Pierwsze wstępne wyniki GPR 2025, zarówno dla dróg krajowych jak i wojewódzkich, zostaną opublikowane w II kwartale 2026 roku. Pełne opracowanie pt. "Ruch Drogowy 2025" będzie dostępne w drugiej połowie 2026 roku.
Przeczytaj także: Wielka akcja policji na Pomorzu: Kryminalni rozbili siatkę złodziei samochodów