W cyklu "Teatr Historii", łączącym publicystykę ze sztuką spod znaku Melpomeny i Klio, tym razem, we wprowadzeniu do adaptacji powieści Marii Kuncewiczowej "Tristan 1946" z 1971 r. , w reżyserii Janusza Majewskiego, gośćmi rozmowy prowadzonej przez dr. Mikołaja Mirowskiego (historyk, FINA) będą Krystyna Różańska - Gorgolewska (krytyk sztuki, kurator, artystka malarka) i reżyser spektaklu Janusz Majewski (reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, pisarz, rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej). Sztuka, będąca adaptacją powieści Marii Kuncewiczowej, dokonuje współczesnego odniesienia do staroceltyckiego mitu o Tristanie i Izoldzie. Uczucie, którym obdarzyli się główni bohaterowie, stanowi oś miłosnej legendy, ale też i problemów wynikających z tej relacji. Fabuła rozpoczyna się w roku 1946, tuż po zakończeniu II wojny światowej. Jesteśmy świadkami zderzenia postaw młodego Polaka doświadczonego wojennymi okrucieństwami i Irlandki, która siłą rzeczy nie mogła mieć tego typu przeżyć. W tle możemy przyjrzeć się losom Polaków skazanych na emigrację w Wielkiej Brytanii. W głębszej warstwie sztuka opowiada historię Polaków, którzy na Zachodzie próbują odnaleźć swojej miejsce po wojennej zawierusze. Różne doświadczenia z czasów wojny wpływają na ich późniejsze wybory. Możemy też przyjrzeć się angielskim realiom życia i tamtejszej obyczajowości II połowy lat 40 ub. wieku. Dokumentalny styl powieści Marii Kuncewiczowej i adaptacja Janusza Majewskiego mają wartość źródłową. Autorka doświadczyła losów emigrantki, przebywała podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii, dzięki czemu stała się wnikliwą obserwatorką relacji społecznych tamtego czasu. Z kolei Janusz Majewski, by opowiedzieć o skomplikowanych relacjach Polaków na emigracji oraz o niezrozumieniu ich doświadczenia przez Anglików, użył klasycznej formuły melodramatu. Dodatkowym walorem sztuki jest przypomnienie ważnej pozycji spektakli Teatru Telewizji w odbiorze społecznym lat 70.