• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

13 filmów w konkursie głównym Docs Against Gravity

14:24, 13.03.2018
13 filmów w konkursie głównym Docs Against Gravity

Materiały promocyjne
Materiały promocyjne

Podziel się:   Więcej
Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. Cel wydarzenia jest, jak podkreśla dyrektor imprezy Artur Liebhart, niezmiennie ten sam – „zrozumienie tego, co się z naszym światem dzieje poprzez historie opowiedziane językiem filmu”. – W tym roku znów zaprosimy widzów w podróż dookoła świata z chwilą zadumy, czy rozumiemy nasz świat i czy on rozumie nas – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej.

– Nasz pomysł na upowszechnianie kultury filmowej i rozwój festiwalu to szukanie widza w całej Polsce. Nie jesteśmy przywiązani do jednego miejsca, do jednego miasta. (...) Nasz festiwal po raz kolejny odbywał się będzie w tym samym czasie, między 11 a 25 maja, aż w pięciu miastach. Poza Warszawą, gdzie pokazy będą się odbywały w trzech kinach wielosalowych, będzie się odbywał również we Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy na tak dużą skalę w Lublinie – dodał.

Liebhart przypomniał także, że wybrane filmy festiwalowe będą ponadto prezentowane w drugi weekend imprezy w dwudziestu innych miastach, w tym m.in. Łodzi, Elblągu, Rzeszowie, Białymstoku, Krakowie, Ełku, Lubinie, Dąbrowie Górniczej, Koszalinie, Szczecinie, Katowicach i Gorzowie Wielkopolskich.

13 spośród prezentowanych obrazów wystartuje w konkursie na najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, o nagrodę główną banku Millenium. Zwycięski film wybierze reżyserskie trio: Jan Gassmann, Anna Zamecka i Grzegorz Jarzyna.

Szansę na Grand Prix ma uznany najlepszy dokument o kinie (Best Documentary on Cinema) w sekcji Venice Classics podczas ubiegłorocznego 74. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji „Książę i dybuk” w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego – opowiadający o legendarnym polskim filmowcu międzywojennym, Michale Waszyńskim (1904-65). Film jest koprodukowany przez Telewizje Polską.

Konkurować z nim będzie francusko–rumuńskie „Jądro Tarzana” w reż. Alexandru Solomona. – To poemat filmowy, który powstawał przez wiele lat. Jego bohaterem niekoniecznie są ludzie, bardziej miejsce w Abchazji, gdzie nadal w dość drastycznych warunkach prowadzi się eksperymenty na małpach. Film tak naprawdę jest punktem wyjścia, bo pokazuje też ludzi, którzy tam mieszkają i są skazani na zapomnienie. Dokument dotyka w bardzo interesujący sposób naszej relacji z całą resztą świata, ze światem zwierząt, i tego, kim jesteśmy jako ludzie – opowiadał we wtorek współtwórca programu tegorocznego festiwalu Karol Piekarczyk.
W Konkursie Głównym zostanie pokazane też „Jutro albo pojutrze”, którego reżyser Bing Liu został wyróżniony na ostatnim festiwalu filmowym Sundance nagrodą dla najlepszego młodego twórcy. – Jest to z pozoru historia o dorastaniu trzech przyjaciół – jednym z nich jest reżyser – którzy jeżdżą na deskorolkach. Pod tym kryje się jednak drugi poziom; ten niezwykle dojrzały film jak na debiut reżyserski jest też o przemocy w rodzinie i relacjach międzyludzkich – powiedział Piekarczyk.

Dokument „Po drugiej stronie drzwi” Mili Turajlicia, który w ubr. zdobył główną nagrodę dla dokumentalnego filmu pełnometrażowego na prestiżowym festiwalu filmów dokumentalnych IDFA, to z kolei – jak opowiadał współtwórca programu festiwalu Wojciech Diduszko – opowieść o Serbii. – Punktem wyjścia dla tej historii jest osobista historia młodej reżyserki, której matka, zaangażowana intelektualistka i profesor fizyki, jest ikoną protestów: najpierw przeciwko władzy komunistycznej, potem przeciwko reżimowi Milosevicia. (...) Mieszkanie, w którym dzieje się akcja filmu, jest położone w samym centrum Belgradu. Tak naprawdę wszystko wydarza się za jego oknem – dodał Diduszko.

Pokazane zostanie także najnowsze dzieło Christiana Freia. Szwajcarski reżyser, nominowany w 2002 r. do Oscara za dokument „Fotograf wojenny, tym razem współpracował z Maximem Arbugaevem (nagroda za zdjęcia na tegorocznym festiwalu Sundance). Wspólnie filmowcy nakręcili „Genezę 2.0”: opowieść o Jakutach, którzy – jak opowiadał Liebhart – z powodu ocieplenia klimatu wędrują coraz bardziej na północ, by poszukiwać kłów mamutów, które następnie sprzedają chińskim handlarzom.

– W filmie jesteśmy świadkami odkrycia przez poszukiwaczy w pełni zachowanego mamuta sprzed 30 tys. lat. i widzimy, jak po przekłuciu pokrywy lodowej płynie jego krew. To dosyć niesamowite doświadczenie, ci Jakuci nie tylko zarabiają 15-20 tys. dolarów na wielkim kle, ale również wpadają na pomysł, aby jedno ze zwierząt sklonować w najnowocześniejszym instytucie bioinżynierii w Chinach. +Geneza 2.0+ to połączenie ciężkiej pracy poszukiwaczy ze światem wyśnionym XXII wieku, gdzie naprawdę nie ma miejsca na etykę i na moralność – ocenił szef festiwalu.
Podczas imprezy poznamy także laureatów nagród: Amnesty International Polska (dla filmu podejmującego tematykę praw człowieka), miesięcznika „Zwierciadło” (tematyka psychologiczna), „Nos Chopina” (o muzyce i sztuce) i Green Warsaw Award (ekologia). W tym roku po raz pierwszy przyznane zostanie wyróżnienie dla najlepszego filmu w technologii VR (wirtualnej rzeczywistości).

Dokumenty będzie można oglądać także w trzech nowych, niekonkursowych sekcjach tematycznych: „Peryferie Imperium” – filmy o współczesnej sytuacji krajów byłego ZSRS; „Co dalej z tym światem?” – o ukrytej prawdzie o współczesnym świecie; oraz „Mistrzowie”. Bohaterami tej ostatniej sekcji będą tegoroczni goście specjalni festiwalu: Barbet Schroeder oraz Mads Bruegger.

W trakcie festiwalu zostanie pokazana słynna filmowa trylogia zła Schroedera – uhonorowany Cezarem dla najlepszego dokumentu „Adwokat terroru” oraz „Generał Idi Amin Dada: Autoportret” i najnowsza ostatnia część: „Wielebny W.” o buddyjskim mnichu, który nawołuje do etnicznych czystek na birmańskich muzułmanach Rohingya. Przypomniane zostaną także filmy Brueggera: duńskiego dziennikarza, satyryka i gwiazdy telewizyjnego show. Jego najnowszy film, współtworzona z reżyserem i dziennikarzem Jeppem Ronde „Wielka europejska zagadka papierosów” o kulisach rezygnacji Johna Dalliego ze stanowiska komisarza UE ds. zdrowia, zostanie zaprezentowany obok poprzednich dzieł: „Ambasadora” i „Idiotów w Korei”.

Organizatorzy wydarzenia, obok Discovery Polska i Filmoteki Narodowej-Instytutu Audiwizualnego, są także jednym z inicjatorów „Odcieni Wolności”: konkursu z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Chętni by wziąć udział w plebiscycie mają czas do końca marca, by wysłać organizatorom krótkometrażowy (maksymalnie półgodzinny) film o haśle „wolność”. Laureata plebiscytu poznamy w kwietniu, na Festiwalu zostaną pokazane najlepsze filmy jubileuszowego konkursu.

Uczestnicy imprezy mogą się spodziewać też najnowszego filmu Katarzyny Kozyry „Szukając Jezusa”; „Wędrówek ludów” chińskiego artysty Ai Weiweia; nominowanych do Oscara „Twarzy, plaży” (Faces Places) Agnes Vardy i autora murali tworzonych ze zdjęć JR-a; filmu Sophie Fiennes o ikonie popkultury Grace Jones i obrazu Nitesha Anjaana o pisarzu Harukim Murakamim.

Wydarzenie jest adresowane do wszystkich grup wiekowych – na najmłodszych czekają atrakcje pasma Oki Doki, na młodzież – program edukacyjny Akademia dokumentalna, a na seniorów – specjalne ceny biletów. Organizatorzy zaplanowali także m.in. warsztaty (chociażby z okazji stulecia przyznania Polkom praw wyborczych) oraz debaty – tym o tym, kim są współcześni mężczyźni i czy możemy kolejne ludobójstwa.

zobacz również

    brak informacji