• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Potężny terminal pozwoli Gdańskowi konkurować z Hamburgiem i Rostockiem

17:52, 24.10.2016
Potężny terminal pozwoli Gdańskowi konkurować z Hamburgiem i Rostockiem

Potężny terminal pozwoli Gdańskowi konkurować z Hamburgiem i Rostockiem
Potężny terminal pozwoli Gdańskowi konkurować z Hamburgiem i Rostockiem

Podziel się:   Więcej
Firma DCT Gdańsk otworzyła w poniedziałek drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe T2. Inwestycja, która kosztowała ok. 200 mln euro, pozwoli podwoić potencjał przeładunkowy spółki do 3 milionów TEU rocznie (jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów).

Budowa nabrzeża T2 trwała od maja 2015 roku. Nowy terminal, podobnie jak istniejący już terminal T1, będzie obsługiwał przede wszystkim statki giganty – największe statki kontenerowe świata. – Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku.

Zeszły rok na Bałtyku był wprawdzie pod względem liczby przeładunków definitywne słabszy dla całej branży portowej, ale jednak w porównaniu do innych portów w tym obszarze nasz spadek był umiarkowany – powiedział prezes DCT Gdańsk SA Maciek Kwiatkowski na konferencji prasowej z okazji oficjalnego otwarcia nabrzeża kontenerowego T2.
W 2015 roku w DCT Gdańsk przeładunek wyniósł ok. 1,1 mln TEU (TEU to pojemność standardowego 20-stopowego kontenera). – Podwojenie tej liczby uzależnione jest oczywiście od rynku, ale szacujemy, że uda nam się to osiągnąć w ciągu 2-3 lat – dodał Kwiatkowski.

Wiceprezes DCT Gdańsk SA Adam Żołnowski powiedział, że w tym roku firma osiągnie wynik ok. 1,3 mln TEU. Jednym z podmiotów finansujących nową inwestycję był Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Udział działającego w Grupie PFR Banku Gospodarstwa Krajowego wyniósł ok. 50 mln euro.

– Oddanie do użytku drugiego głębokowodnego nabrzeża terminala kontenerowego w DCT Gdańsk to inwestycja istotna dla podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki, która wymaga nowoczesnej infrastruktury logistycznej. Połączenie silnych portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie z dobrą infrastrukturą drogową, kolejową, lotniczą i rzeczną czyni z Polski realne silne centrum logistyczne Europy Środkowej i Wschodniej. Otwiera to także łatwiejszą drogę polskich towarów eksportowych na szybko rosnące rynki azjatyckie – powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 ma długość 650 metrów i jest wyposażone m.in. w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Około 5-6 hektarów z ogólnej, ok. 26-hektarowej powierzchni nabrzeża T2 powstało przez zasypanie piaskiem Zatoki Gdańskiej. Na placu budowy pracowało ponad 400 osób, w tym ok. 120 inżynierów. Nowy terminal zaprojektowała i zbudowała belgijska firma N.V. Besix. DCT Gdańsk obsługuje dwie grupy z największych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC) oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container Line).

DCT jest jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.

Właścicielem DCT Gdańsk jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II – funduszu emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. (TVP Info, PAP)

zobacz również

    brak informacji