• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

AUDIO.TR Fotografia, fotomontaż, fotomuzyka: Luigi Russolo, Charles Ives, George Gershwin, Pierre Schaeffer

14:39, 20.05.2014
AUDIO.TR Fotografia, fotomontaż, fotomuzyka: Luigi Russolo, Charles Ives, George Gershwin, Pierre Schaeffer W najbliższym cyklu Audio.TR w wyciemnionej przestrzeni TR Warszawa wsłuchiwać się będziemy w futurystyczne brzmienia "intonarumori" Luigiego Russola, odgłosy nowojorskiego Parku Centralnego sportretowane przez Charlesa Ivesa, muzykę paryskiej ulicy, którą słyszał George Gershwin i zabawy z nagraniami Pierre'a Schaeffera. A to tylko niektóre z zaplanowanych dźwięków przez kuratora cyklu Adama Suprynowicza, dziennikarza Radiowej Dwójki. Najbliższe Audio.TR odbędzie się 22 maja, o godzinie 19:00. Wstęp wolny.

W najbliższym cyklu Audio.TR w wyciemnionej przestrzeni TR Warszawa wsłuchiwać się będziemy w futurystyczne brzmienia "intonarumori" Luigiego Russola, odgłosy nowojorskiego Parku Centralnego sportretowane przez Charlesa Ivesa, muzykę paryskiej ulicy, którą słyszał George Gershwin i zabawy z nagraniami Pierre'a Schaeffera. A to tylko niektóre z zaplanowanych dźwięków przez kuratora cyklu Adama Suprynowicza, dziennikarza Radiowej Dwójki. Najbliższe Audio.TR odbędzie się 22 maja, o godzinie 19:00. Wstęp wolny.

Fot. mat. prasowe
Fot. mat. prasowe

Podziel się:   Więcej
Kwietniowe spotkanie w cyklu Audio.TR poświęcone było autonomicznym światom, którymi stają się kompozycje muzyczne. Czy muzyka jest jednak w stanie portretować rzeczywistość? Europejscy twórcy podejmowali takie próby od stuleci. Początek wieku dwudziestego przynosi coraz dobitniej wyrażaną potrzebę włączania dźwięków otaczającego świata w obręb kompozycji muzycznej. Postulują to włoscy futuryści, kompozytorzy "klasyczni" czynią takie starania w zakresie własnej (zastanej i przeobrażanej) estetyki. Kolejny przełom przynosi rozwój technik zapisu dźwięku - powstaje muzyka "na taśmę", "konkretna", "przezroczysta". 4'33" Johna Cage'a to także próba otworzenia uszu na otoczenie. Akuzmatyka, noise, field recordings, późne kompozycje Steve'a Reicha i wczesne eksperymenty Laibach - to wszystko ma korzenie w dźwiękowych filmach. Historia muzyki awangardowej od początku dwudziestego wieku rozgrywa się wśród napięć między rzeczywistym a nierzeczywistym - gdzie wspólnym mianownikiem jest: muzyczne.

Audio.TR to autorski cykl muzyczny przygotowany i prowadzony przez Adama Suprynowicza, dziennikarza radiowej Dwójki. W jego ramach sięgamy po kompozycje i zjawiska muzyczne istotne w historii europejskiej muzyki klasycznej: przełomowe, wizjonerskie, wybitne, kontrowersyjne. Co najmniej połowę naszej listy odtwarzania stanowią kompozycje z XX wieku – te najbardziej bezpośrednio kształtujące współczesną wrażliwość. Ich dobór i interpretacje wpisują się w kontekst aktualnego tematu przewodniego sezonu TR Warszawa. W obecnym sezonie, którego tytuł brzmi Rzeczywistość a fikcja, słuchaliśmy już utworów Krzysztofa Pendereckiego, Ludwiga van Beethovena, Luigi Nono i Karlheinza Stockhausena. Zasadą jest słuchanie utworów w całości, z krótkim wprowadzeniem prowadzącego lub zaproszonego gościa-eksperta, sugerującym wątki istotne dla rozumienia artystycznego przekazu prezentowanych utworów. Każde spotkanie trwa około 2 godzin.

Czas trwania: ok. 120 min.
Miejsce: sala warsztatowa TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8 Bilety: bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie TR Warszawa.

22.CZW/19:30