Konstrukcję w procesie zainicjował w Łodzi w 1981 roku Ryszard Waśko, a zorganizowano ją pod auspicjami NSZZ Solidarność. Jako artystyczna manifestacja poparcia dla wolnościowego ruchu społecznego została wymazana z kalendarium kulturalnego w Polsce po wprowadzenia stanu wojennego. Katalog pierwszej
Konstrukcji opublikowali rok później w Nowym Jorku jej amerykańscy uczestnicy.
Zapisy filmowe i fotograficzne kolejnych siedmiu
Konstrukcji w procesie odzwierciedlają zmieniające się sposoby funkcjonowania sztuki w przestrzeni społecznej w kontekście przemian ustrojowych, uwarunkowań politycznych i ekonomicznych.
Dokumentacja z edycji zrealizowanych w Monachium, Izraelu, Melbourne pokazuje, jak zainicjowana w Polsce idea dialogu znalazła kontynuację w odniesieniu do innych doświadczeń kulturowych, społecznych, politycznych. Procesom konstruowania dialogu i wspólnoty wbrew różnicom kulturowym pozwalają przyjrzeć się bliżej materiały z 5 edycji, zorganizowanej w 1995 roku na pustyni Negev pod hasłem
Co-existence (Koegzystencja), w której uczestniczyli artyści izraelscy i palestyńscy, oraz z 6 edycji, zrealizowanej pod hasłem
Bridge (Most) w Melbourne w 1998 roku, z udziałem m.in. twórców aborygeńskich i azjatyckich.
Wystawa i towarzysząca jej publikacja realizowana jest jako trzecia pozycja programu
Archiwa sztuki. Projekt współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz miasto stołeczne Warszawę.
Gdzie i kiedy:
Fundacja Profile, ul. Franciszkańska 6, Warszawa
7.11–22.12.2020
od wtorku do soboty w godz. 12–19