Mono no aware (物の哀れ) wywodząc się z filozofii zen i buddyzmu jest określeniem, któremu próżno by szukać odpowiednika w kulturze zachodu. Subtelność i niejednoznaczność tych słów nie wyczerpuje tłumaczenie: mono – rzecz; aware – rodzaj zachwytu, melancholii wynikającej ze świadomości przemijania. W takiej sytuacji wydaje się być słusznym poszukiwanie translacji tego pojęcia w bardziej uniwersalnym obszarze, jakim jest sztuka.
Wystawa pokazuje dwie postawy, które są próbą, z jednej strony zmierzenia się z mono no aware, jako kategorią estetyczną, z drugiej zaś, stanowią poszukiwania w obrębie relacji zachodniego podejścia do japońskiej tradycji obrazowania, na zasadzie przetwarzania jej, adaptacji, czy też trawestacji.
Grafiki Machowskiego i Bińczyckiego w przeważającej części zrealizowane są w technikach druku wypukłego. Jest to o tyle istotne, że nie tylko tematycznie, ale i poprzez użyte medium, prace te naturalnie wpisując się w poruszaną problematykę drzeworytów gatunku ukiyo-e.
Wernisaż 06.09.2018 r.
Wystawa czynna 07.09 – 07.10.2018 r.