„Global Mayors Challenge”, czyli wyzwanie dla merów, to konkurs mający na
celu wsparcie najbardziej innowacyjnych pomysłów na poprawę jakości
życia mieszkańców miast. Merowie i burmistrzowie są w nim zachęcani do
szukania kreatywnych rozwiązań zapewniających zrównoważony rozwój,
równość społeczną i inkluzywność. Mogą one dotyczyć sztuki, edukacji,
ochrony środowiska, innowacji oraz zdrowia publicznego.
Wilno postawiło na edukację, ponieważ według władz miasta to ta dziedzina
podczas pandemii ucierpiała najbardziej. Ich zdaniem najlepszą platformą
do nauki może być samo miasto, które oprócz historii ma też środki
finansowe, biznes, czy najnowocześniejsze technologie. Samorząd chce,
aby za 3 lata co najmniej 10% lekcji odbywało się poza
budynkiem szkoły.
Władze stolicy chcą do września tego roku znaleźć co najmniej 150 miejsc i przestrzeni, które mogłyby służyć do nauki poza klasą
prowadzonej w nowoczesny sposób. W projekcie pilotażowym uczestniczyło
5 wileńskich szkół. Ich nauczyciele i uczniowie przez 4 miesiące
testowali system nauki w otwartej przestrzeni.
Projekt przewiduje też wsparcie nauczycieli, którzy będą musieli wdrożyć
nowy system pracy. Zostaną zaoferowane im tymczasowe staże w różnych
firmach. Powstanie też platforma, na której będą się odbywały specjalne
szkolenia podnoszące kompetencje pedagogów.