Moto

Coraz ostrzejsze normy emisji – czy starsze Diesle znikną z naszych dróg?

Silnik Diesla pod maską VW
Silnik Diesla pod maską VW

Zanieczyszczenie powietrza to temat, który jest odmieniany przez wszystkie przypadki. UE zaostrza przepisy dotyczące ochrony środowiska, koncentrując się nie tylko na redukcji CO₂, ale również na poziomie dwutlenku azotu (NO₂) w powietrzu, co może okazać się szczególnie problematyczne dla posiadaczy samochodów z silnikami Diesla.

Podczas gdy CO₂ uznawany jest za główny czynnik zmian klimatycznych, NO₂ bezpośrednio wpływa na jakość powietrza i zdrowie człowieka. Wysokie stężenia NO₂ są powiązane z chorobami układu oddechowego oraz sercowo-naczyniowego.


Obecna dyrektywa UE dotycząca jakości powietrza określa dopuszczalną średnią roczną wartość NO₂ na poziomie 40 mikrogramów na metr sześcienny (µg/m³). Do 2030 roku limit ten ma zostać zmniejszony o połowę – do 20 µg/m³. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca nawet wartość 10 µg/m³.


Problem emisji NO₂ jest głównie związany z silnikami Diesla, choć w pewnym stopniu dotyczy również starszych silników benzynowych bez nowoczesnych systemów oczyszczania spalin.


W wielu europejskich miastach wprowadzono już strefy niskiej emisji. Na przykład w Stuttgarcie obowiązuje całoroczny zakaz ruchu dla pojazdów z silnikami Diesla o klasie emisji Euro 4 i niższej. Monachium utworzyło strefę ekologiczną, w której nie mogą poruszać się pojazdy z silnikiem Diesla Euro 4 i niższe.


Przeczytaj także: Sprzedaż aut w styczniu 2025: W sumie prawie milion rejestracji, "elektryki" w górę


Można przypuszczać, że gdy do 2030 roku norma emisji NO₂ spadnie do 20 µg/m³, miasta rozszerzą zakazy jazdy, potencjalnie obejmując nawet pojazdy o normie emisji powyżej Euro 5.


Dla producentów samochodów oznacza to trudny kompromis. Z jednej strony rygorystyczne normy emisji wywierają presję na produkcję silników spalinowych, z drugiej strony elektromobilność napotyka opory ze strony konsumentów. Oczyszczanie spalin w silnikach spalinowych i tak stoi już na bardzo wysokim poziomie, a nowe normy, takie jak Euro 7, jeszcze bardziej podnoszą koszty.


Może to prowadzić do wycofania wielu modeli spalinowych z oferty producentów.



Przeczytaj także: Rekordowe ceny aut używanych. Tak możesz zaoszczędzić na zakupie


Podjęte dotychczas środki przynoszą efekty – na przykład rok 2024 był pierwszym, w którym w całych Niemczech spełniono wszystkie limity europejskiej dyrektywy dotyczącej jakości powietrza. 

Więcej na ten temat