Nie brakuje kierowców, którzy twierdzą, że rutynowa kontrola drogowa i rutynowa kontrola trzeźwości nie są legalne. Czy taki pogląd jest prawidłowy? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zajrzeć do jednego z zapisów w przepisach drogowych.
Przed długie lata argument kierowców był jeden. Przepisy drogowe nie uznają czegoś takiego, jak rutynowa kontrola drogowa. Policjanci nie mogą prewencyjnie zatrzymywać pojazdów. W międzyczasie pojawiło się jednak kilka nowelizacji prawa. Czy coś się zatem zmieniło? Zmieniło. Pojawiły się zapisy, które dają funkcjonariuszom możliwość zatrzymania pojazdu bez żadnego wyraźnego powodu.
Przeczytaj także: Kiedy straż miejska może założyć blokadę na koło? Przypadków jest wiele
Rutynowa kontrola drogowa w polskim prawie. Gdzie szukać podstawy?
Na pojawienie się zielonego światła do rutynowych kontroli drogowych składają się dwa zapisy. Pierwszym z nich jest art. 129 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Stwierdza bowiem, że "czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji".
Drugim z nich jest art. 129 ust. 2 ustawy PoRD, który dodaje do poprzedniego zapisu, że w ramach czuwania nad bezpieczeństwem i kontrolowania ruchu policjant ma prawo do:
- legitymowania uczestnika ruchu,
- ustalenia tożsamości kierującego pojazdem na podstawie danych z Rejestru Dowodów Osobistych,
- sprawdzania wymaganych dokumentów,
- żądania poddania się przez kierującego pojazdem badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
- sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia pojazdu znajdującego się na drodze,
- odczytu wskazania drogomierza pojazdu.
Jak kierowca powinien się zachować podczas rutynowej kontroli drogowej?
Jest kilka punktów, które muszą zostać zrealizowane. Kierujący powinni pamiętać o tym, że:
- gdy policjant wydaje im sygnał lub polecenie do zatrzymania, należy się do niego zastosować.
- bez wyraźnej prośby funkcjonariusza, nie należy wysiadać z pojazdu.
- przed podejściem policjanta do auta, kierowca powinien przygotować dokumenty i uchylić delikatnie szybę.
- kierowca powinien trzymać dłonie na kierownicy. Tak, aby policjant czuł się bezpiecznie podczas prowadzonych czynności.
- kierowca powinien wykonywać polecenia wydawane przez funkcjonariusza.
Przeczytaj także: Podwójny mandat i drogowa recydywa. Czy dwa wykroczenia muszą być takie same?
Co grozi za niezatrzymanie się do kontroli drogowej?
Niezatrzymanie się do kontroli drogowej, nawet jeżeli kierowca uznaje ją za nielegalną, nie jest zachowaniem zgodnym z prawem. W takim przypadku funkcjonariusze rozpoczną bowiem pościg. Kierowcy auta na 99 proc. nie uda się uciec. Gdy zostanie ujęty, powinien się liczyć z obezwładnieniem, odwiezieniem do aresztu, zarzutami i sprawą w sądzie. Za ucieczkę prowadzący dostanie do 30 000 zł grzywny, wyrok więzienia od 3 miesięcy do 5 lat i prawdopodobnie zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.