Moto

Legalne LED-y w aucie z halogenami. Problem wielu kierowców rozwiązany

Żarówka Osram Night Breaker LED po lewej (fot. Osram)
Żarówka Osram Night Breaker LED po lewej (fot. Osram)

Modernizacja oświetlenia samochodowego z tradycyjnych halogenów na nowoczesne LED-y to kwestia, która od lat budzi zainteresowanie wielu kierowców. Dotychczas wiązało się to jednak z poważnym ryzykiem – mandatem za tak zwane retrofity, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Sytuacja ta właśnie uległa rewolucyjnej zmianie za sprawą nowego rozwiązania wprowadzonego na rynek.

Na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się wiele produktów umożliwiających przerobienie standardowych reflektorów halogenowych na technologię LED. Oferta jest bardzo szeroka - od tanich zamienników wątpliwej jakości po wysokiej klasy produkty znanych producentów. Kluczowy problem większości tych rozwiązań był jednak zawsze ten sam - brak legalności na drogach publicznych. Kierowca decydujący się na taką modyfikację, mimo atrakcyjnego wyglądu świateł, ryzykował utratę dopuszczenia pojazdu do ruchu podczas kontroli drogowej.

Legalne LED-y firmy Osram

Firma Osram jako pierwszy producent podjęła się rozwiązania tego problemu. Początkowo udało się jej uzyskać homologację dla zestawu "Night Breaker LED" z gniazdem H7, wydaną przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA). To umożliwiło legalny montaż LED-ów w reflektorach halogenowych, jednak z istotnym ograniczeniem - zatwierdzenie dotyczyło tylko konkretnych modeli pojazdów. Później wprowadzono również wariant dla gniazda H4, łączący światła mijania i drogowe w jednym elemencie. Mimo to, nadal istniał kłopotliwy wymóg - kierowcy musieli sprawdzać w specjalnych wykazach, czy ich konkretny model samochodu znajduje się na liście pojazdów z homologacją.


Przeczytaj także: Czy jest coś takiego, jak rutynowa kontrola drogowa?

Osram Nightbreaker LED w miejsce żarówek halogenowych

Przełom nastąpił wraz z wprowadzeniem nowych żarówek H11 Nightbreaker LED. Te oficjalnie nazwane "Night Breaker LED Smart ECE H11" otrzymały ogólnoeuropejskie zatwierdzenie. Homologowane zgodnie z normą ECE R37, nie wymagają już list zgodności, weryfikacji numerów homologacyjnych reflektorów, posiadania przy sobie oficjalnych dokumentów dopuszczających ani naklejania specjalnych oznaczeń na reflektorach. Są one dopuszczone do użytku we wszystkich krajach podlegających regulacjom ECE, w tym w całej Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii, i mogą być po prostu montowane jako zamienniki oryginalnych żarówek halogenowych.


Odwiedź serwis Motoryzacja na platformie TVP VOD. Treści dostępne za darmo



Na ten moment ogólnoeuropejska homologacja obejmuje wyłącznie żarówki H11 Nightbreaker. Warto zauważyć, że żarówki H11 są stosowane w licznych starszych modelach samochodów, szczególnie z grupy Volkswagen, a także w pojazdach BMW czy Opel. Aby sprawdzić, czy Twój samochód posiada żarówki H11, wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi lub przeprowadzić krótkie poszukiwania w internecie. Charakterystyczną cechą żarówek H11 jest zagięte podłączenie przewodu w podstawie żarówki.


"Night Breaker LED Smart ECE H11" wytwarzają jasne, białe światło o temperaturze barwowej sięgającej 6000 kelwinów, zapewniając lepszą widoczność na drodze. Jednocześnie oślepianie innych uczestników ruchu pozostaje o nawet 50 procent poniżej dopuszczalnych norm. W porównaniu do tradycyjnych halogenów, ten wariant LED charakteryzuje się znacznie wyższą efektywnością energetyczną - zużycie prądu może być zredukowane nawet o 60 procent. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu technologii LED i konstrukcji odpornej na wibracje, według zapewnień Osram, żarówki te oferują nawet sześciokrotnie dłuższą żywotność.


Przeczytaj także: Czy można zrobić przegląd samochodu przed terminem?

Więcej na ten temat