Moto

Generacja Z rezygnuje z aut? Nowe badanie pokazuje, że to mrzonka

Generacja Z - młodzi naprawdę chcą jeździć autami
Generacja Z - młodzi naprawdę chcą jeździć autami

Powszechnie uważa się, że młodzi ludzie coraz częściej odwracają się od samochodów, wybierając alternatywne formy transportu. Nowe reprezentatywne badanie przeprowadzone przez ADAC wśród osób w wieku 15-25 lat obala jednak ten mit, pokazując, że mimo dostępności komunikacji publicznej i systemów car-sharingu, większość młodych nadal marzy o własnym aucie.

Wyniki badania są jednoznaczne – dwie trzecie uczestników przyznaje, że w codziennym życiu najczęściej korzysta właśnie z samochodu. Dopiero na kolejnych miejscach plasują się transport publiczny oraz rowery, w tym elektryczne. To odkrycie może zaskoczyć tych, którzy wierzyli w rewolucję transportową wśród najmłodszego pokolenia.


Szczególnie wymowne są dane dotyczące posiadania prawa jazdy. Zaledwie sześć procent ankietowanych w niemieckim badaniu deklaruje rezygnację z jego zdobycia. Głównym powodem takiej decyzji są wysokie koszty kursu, choć niektórzy uważają, że poradzą sobie bez niego. Ci, którzy już posiadają uprawnienia, w 69 procentach mają własny samochód, a kolejne 26 procent planuje jego zakup w przyszłości. Tylko cztery procent zdecydowanie odrzuca możliwość posiadania własnego pojazdu.


Przeczytaj także: Tymczasowe prawo jazdy w mObywatelu. Jak działa? Jak i kiedy je zdobyć?


Analiza preferencji transportowych w różnych grupach wiekowych ujawnia interesujące tendencje. Osoby poniżej 18. roku życia najchętniej korzystają z komunikacji publicznej – 63 procent z nich podróżuje autobusami i tramwajami ponad 100 dni w roku. Wraz z wiekiem ta zależność odwraca się. Wśród 18-21-latków już 27 procent preferuje samochód, a w grupie 22-25 lat odsetek ten wzrasta do 37 procent.


Miejsce zamieszkania ma kluczowe znaczenie dla wyboru środka transportu. W miastach około 30 procent młodych ludzi głównie korzysta z komunikacji publicznej. Zasada jest prosta – im bardziej obszar wiejski, tym większe znaczenie zyskuje samochód jako podstawowy środek lokomocji.


Zobacz także: Motoryzacja na VOD.pl


Rower odgrywa różną rolę w zależności od wieku. Największą popularnością cieszy się wśród najmłodszych, po osiągnięciu pełnoletności jego znaczenie spada, by ponownie wzrosnąć w grupie 22-25 lat.


Świadomość ekologiczna młodego pokolenia jest wysoka – ponad połowa badanych uznaje, że transport ma bardzo duży wpływ na klimat. Jednak jeśli chodzi o odpowiedzialność za ekologiczne kształtowanie mobilności, 42 procent wskazuje na państwo, a tylko 17 procent na obywateli. Przy zakupie nowego samochodu 32 procent rozważyłoby hybrydy lub pojazdy elektryczne, ale niemal połowa nadal wybrałaby tradycyjny silnik spalinowy.


Przeczytaj także: Obywatelskie zatrzymanie pijanego kierowcy. O czym pamiętać?

Więcej na ten temat