Testy Euro NCAP 2024 przynoszą zaskakujące rezultaty - aż 27 z 38 testowanych modeli otrzymało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, w tym rekordowa liczba pojazdów z Chin. Mercedes E-Klasa, chiński elektryczny Zeekr X oraz Audi Q6 e-tron znalazły się na podium najbezpieczniejszych samochodów roku.
Samochody na przestrzeni lat stają się coraz bezpieczniejsze. Pokazuje to na przykład liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Niemczech, która spadła z 7500 w roku 2000 do 2839 w 2024 roku, co oznacza redukcję o 62%. System oceny bezpieczeństwa pojazdów organizacji Euro NCAP, wykorzystujący skalę od jednej do pięciu gwiazdek, stanowi ważne narzędzie dla kierowców przy wyborze nowego samochodu. W roku 2024 testom poddano 38 modeli, w tym dziesięć pochodzących od chińskich producentów i dziewięć od niemieckich koncernów motoryzacyjnych. Pozostałe pojazdy reprezentowały marki z Francji, Włoch, USA, Japonii i Korei Południowej.
Przeczytaj także: Policja podsumowuje 2024 r. 25 tys. kierowców bez prawa jazdy, 90 tys. pijanych i 389 tys. kolizji
Najbezpieczniejsze i najmniej bezpieczne auta wg Euro NCAP w 2024 roku
Szczególnie godny uwagi jest sukces chińskich marek, takich jak Zeekr (modele X i 001) należących do koncernu Geely, Maxus z grupy SAIC oraz debiutujący w Europie Deepal S07 od Changan. Spośród wszystkich testowanych pojazdów, 27 otrzymało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek, sześć modeli uzyskało cztery gwiazdki, a pięć otrzymało trzy gwiazdki. W szczegółowej analizie wyników testów Euro NCAP 2024 wyłania się interesujący obraz przewag i słabości poszczególnych modeli w kluczowych kategoriach bezpieczeństwa. W ogólnej klasyfikacji podium zdominowały pojazdy premium, z Mercedes-Benz klasy E na czele, następnie chińskim Zeekr X i Audi Q6 e-tron.
W kategorii ochrony dorosłych pasażerów najwyżej oceniono chiński model Deepal S07, który osiągnął imponujący wynik 95% spełnionych kryteriów testowych, za nim uplasował się kolejny chiński producent z modelem Nio EL6, a podium zamknął Volkswagen Passat. Najwyższe bezpieczeństwo dzieci zapewnia Audi Q6 e-tron, następnie Zeekr X i Mercedes-Benz klasy E. W kategorii ochrony pieszych dominację wykazały japońskie SUV-y - Subaru Forester i Crosstrek oraz Toyota C-HR. Systemy wspomagające bezpieczeństwo najlepiej zaimplementował Mercedes-Benz w klasie E, za nim uplasował się chiński Maxus eTERRON 9 i Zeekr 001.
W segmencie samochodów kompaktowych wyróżnił się Lexus LBX, jako jedyny uzyskując pełne pięć gwiazdek. Wśród modeli, które wypadły najsłabiej w testach, konsekwentnie pojawiają się: Jeep Avenger, Ford Tourneo Courier oraz Suzuki Swift. Szczególnie niepokojące wyniki w kategorii ochrony pieszych uzyskały Hyundai Santa Fe, Dacia Duster i Jeep Avenger. Systemy asystujące najsłabiej oceniono w modelach Ford Tourneo Courier, Ford Tourneo Custom oraz Jeep Avenger.
Euro NCAP systematycznie zaostrza kryteria testowe, aby motywować producentów do ciągłego rozwoju technologii bezpieczeństwa. Od 2023 roku wprowadzono nowe wymagania, w tym podwyższenie progu ochrony pieszych i rowerzystów z 60% do 70% możliwych punktów dla uzyskania pięciu gwiazdek. Dodatkowo wprowadzono test "dooringu" sprawdzający systemy ostrzegania o rowerzystach przy otwieraniu drzwi oraz ocenę możliwości ewakuacji z zatopionego pojazdu. Od 2020 roku ocenie podlega również wpływ konstrukcji pojazdu na bezpieczeństwo uczestników kolizji w drugim pojeździe, co ma promować rozwiązania chroniące wszystkich uczestników wypadku.
Przeczytaj także: SCT w Krakowie - ostatnie konsultacje
Tomasz Sarnecki