Moto

Silniki 1.2 PureTech z dodatkową mocą - teraz o 10 KM więcej

Silnik 1.2 Puretech koncernu Stellantis
Silnik 1.2 Puretech koncernu Stellantis

Koncern Stellantis wprowadził zmiany w sposobie określania mocy swoich jednostek napędowych z układem miękkiej hybrydy 48V. W efekcie modele wyposażone w silniki 1.2 PureTech mogą pochwalić się teraz wyższymi wartościami mocy - wzrost z wcześniejszych 100 KM do 110 KM w podstawowej wersji oraz ze 136 KM do 145 KM w mocniejszym wariancie.

Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że inżynierowie Stellantisa przeprowadzili modernizację techniczną silników, montując większą turbosprężarkę czy modyfikując układ wydechowy. Jednak prawda jest zupełnie inna - zmieniła się jedynie metodologia pomiaru i prezentacji mocy.


Do tej pory koncern podawał tylko moc silnika spalinowego, pomijając dodatkową moc pochodzącą z układu elektrycznego. Obecnie Stellantis przeszedł na podawanie mocy systemowej, która uwzględnia połączone działanie zarówno jednostki benzynowej, jak i elektrycznej.

 

Ta zmiana to efekt dostosowania się do nadchodzących wymogów normy Euro 7, która wejdzie w życie w listopadzie 2027 roku. Nowe przepisy będą wymagać certyfikacji łącznej mocy układu napędowego w pojazdach hybrydowych.

Jak działa układ hybrydowy 48V?

System mild hybrid 48V koncernu Stellantis łączy trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 z turbodoładowaniem (w wersjach o mocy 100 lub 136 KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW, zintegrowanym z sześciobiegową przekładnią dwusprzęgłową.


Energia elektryczna magazynowana jest w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym 48V o pojemności 0,9 kWh, z czego użyteczne jest około 0,4 kWh. Akumulator ładuje się podczas hamowania oraz dzięki pracy silnika spalinowego.


Pojazdy wyposażone w ten układ napędowy mogą poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym przy niskich prędkościach. System umożliwia także jazdę w trybie żeglowania, gdzie przy prędkościach do 130 km/h silnik spalinowy jest całkowicie wyłączany, a pojazd porusza się wykorzystując wyłącznie napęd elektryczny.


Przeczytaj także: Nowa Alfa Romeo Stelvio na pierwszych zdjęciach. Testy trwają

 

Mimo że faktyczna moc silników nie uległa zmianie (były one zawsze mocniejsze, niż wskazywały oficjalne dane), kierowcy mogą liczyć na znaczące oszczędności paliwa. Układ hybrydowy 48V pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 15% w porównaniu do klasycznych jednostek benzynowych.


System ten zapewnia również lepszą dynamikę jazdy dzięki wsparciu silnika elektrycznego podczas przyspieszania. Dodatkową zaletą jest płynne przełączanie między trybami napędu oraz stosunkowo niewielki wzrost masy pojazdu - zaledwie około 100 kg.


Hybrydy 48V od Stellantisa są dostępne w wielu markach należących do koncernu, w tym w modelach Alfa Romeo, Jeep, Opel, Peugeot oraz Citroen.


Przeczytaj także: Stellantis wstrzymuje produkcję. Powód? Brak silników spalinowych

Więcej na ten temat