• Wyślij znajomemu
    zamknij [x]

    Wiadomość została wysłana.

     
    • *
    • *
    •  
    • Pola oznaczone * są wymagane.
  • Wersja do druku
  • -AA+A

SŁUPSK

16 kwietnia 1928 r. - Historyczna wizyta generała Nobilego w Słupsku

16:08, 16.04.2022
16 kwietnia 1928 r. - Historyczna wizyta generała Nobilego w Słupsku 16 kwietnia 1928 roku w Słupsku wylądował ruszający na podbój bieguna Umberto Nobile. Ekspedycja sterowca Italia miała być spektakularnym sukcesem. Okazała się jednak pasmem skandali i porażek, które kosztowało życie połowę załogi. Jeden ze skandali miał miejsce w Słupsku.

16 kwietnia 1928 roku w Słupsku wylądował ruszający na podbój bieguna Umberto Nobile. Ekspedycja sterowca Italia miała być spektakularnym sukcesem. Okazała się jednak pasmem skandali i porażek, które kosztowało życie połowę załogi. Jeden ze skandali miał miejsce w Słupsku.

zdjecie główne
zdjecie główne

Podziel się:   Więcej
Wyprawa rozpoczęła się 15 kwietnia, a pech zaczął prześladować członków 16-osobowej załogi już po kilku godzinach. Nad Czechami rozpętała się gwałtowna burza, kierujący sterowcem stracili orientację i przez kilka godzin maszyna krążyła nad Śląskiem. Ostatecznie 16 kwietnia uszkodzony sterowiec wylądował w Jezierzycach koło Słupska. Marcin Barnowski, historyk regionu zaznaczył, że było to olbrzymie wydarzenie.
Namacalnym dowodem wizyty Nobilego w Słupsku jest wpis, jakiego dokonał w złotej księdze Słupska, która dziś znajduje się w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego. Była to księga ufundowana przez słupskich huzarów - wyjaśnia Lucjan Hanak z muzeum w Słupsku. Gen Umberto Nobile wpisał się na centralnym miejscu.
Ale to właśnie w czasie pobytu w Słupsku doszło do wielkiego skandalu. Według informacji prasowych wydarzyło się to podczas uroczystego bankietu, jakie władze Słupska wydały na cześć gościa z Włoch. Jeden z junkrów miał nazwać gości zdrajcami. W ten sposób Niemiec miał wyrazić swoją dezaprobatę dla postawy Włoch w czasie I wojny światowej, które w 1915 roku opowiedziały się po stronie państw Ententy. O skandalu rozpisywały się gazety w całej Europie, jego echa dotarły również do USA. Tymczasem, jak wynika z dokumentów władz miejskich i licznych sprostowań do prasy, które zachowały się w słupskim oddziale archiwum państwowego, w czasie uroczystego bankietu nie doszło do żadnego incydentu. - Włochów obrazić miał jeden z gości hotelu, gdzie byli zakwaterowani - wyjaśnia Krzysztof Skrzypiec, kierownik słupskiego oddziału archiwum.
Sterowiec Italia opuścił Jezierzyce 3 maja i udał się na Spitsbergen, skąd następnie wyruszył nad biegun północny, nad którym przeleciał 24 maja. Dzień później, podczas powrotu, przeciążona oblodzeniem maszyna opadła na lód i zderzyła się z krą lodową. Zginęło 7 członków załogi. Akcja ratunkowa zaczęła się z dużym opóźnieniem, a w czasie poszukiwań, 18 czerwca zginał norweski polarnik Roald Amundsen oraz pięcioosobowa francuska załoga wodnosamolotu, z którą wyruszył na akcję. Rozbitkowie zostali odnalezieni 23 czerwca. Szwedzki pilot Einar Lundborg wylądował na lodzie i w drodze powrotnej zabrał ze sobą generała który, w katastrofie złamał nogę. 12 lipca radziecki lodołamacz „Krasin” odnalazł na lodzie 2 z 3-ech członków załogi, którzy pieszo ruszyli na poszukiwanie pomocy. Trzeci rozbitek nie został nigdy odnaleziony, a jego kompanii posądzeni zostali o kanibalizm. Dwa dni później - 5 lipca Krasin uratował ostatnich pięciu rozbitków. Łącznie w akcji ratunkowej poległo 8 osób – w katastrofie zaś zginęło ośmiu podróżników i tyle samo uratowano. Więcej informacji na temat wizyty generała ujawnimy w reportażu „Skandal w cieniu bieguna”. Premiera w Klubie Historycznym w poniedziałek 18 kwietnia po godzinie 20. pg/mt